Vi har fajtats med missfärgningar mellan kakelplattorna sedan länge, och när jag var på Comfort rekommenderade de en svindyr rengörare som ska funka bättre än vanliga rengöringsmedel typ Klorin Power Mousse.

Men när jag kikar lite närmare ser jag att det förutom missfärgningarna är en del småsprickor, knappt hårtjocka, som löper lite här och var mellan kakelplattorna. Jag ser även ett par plattor har nån millimeters "avsats" så att överkanten på själva plattan sticker ut lite. Dessa problem finns endast i hörnet med själva duschen, resten av badrummet ser helt ok it.

Hur allvarligt är detta egentligen? I en perfekt värld skulle jag leja in någon att riva ut och göra om allt, men dels är det dyrt plus att jag har barnfamilj och detta är enda dusch/bad utrymmet i huset.

Bifogar några bilder på sprickor och missfärgning, tagit strax före veckostädningen dvs. i sitt värsta tillstånd.

• Kakel 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ej ut att vara någonting att oroa sig över, dock tycker jag att du kan skita i att köpa dyra rengöringsmedel från comfort , testa jif el dylikt har funkat för mig i skarvarna!

Jif funkar tyvärr inte alls -- det här eländet biter sig fast som berget.

Men min främsta oro är sprickorna. Eftersom vi är flera i familjen blir ju väggen blöt flera gånger om dagen, så det jag funderar på är långtidsverkan av mycket liten men konstant genomsippring av fukt. Kan det vara ide att försöka försegla med något?

T
Sprickorna har ingen betydelse då där är ett tätskikt bakom plattorna, plattor och fog är bara ett estetiskt lager. Fogen tillexempel släpper igenom vatten på några sekunder......

....och Klorin Power Mousse kan du ju köpa i en vanlig ICA-affär för 35 spänn typ, vet inte om jag skulle kalla det för svindyrt : )

tank77 skrev:
....och Klorin Power Mousse kan du ju köpa i en vanlig ICA-affär för 35 spänn typ, vet inte om jag skulle kalla det för svindyrt : )
Som du ser i min första post var det alltså just Klorin Power Mousse som var helt värdelöst.

ånga bort det?testa citron?

köp fogrent hos den närmaste kakelbutik. det innehåller en liten mängd syra så smutsen lossnar väldigt lätt!

T
MrBulldogg skrev:
Som du ser i min första post var det alltså just Klorin Power Mousse som var helt värdelöst.
Hmmm....dags att köpa nya glasögon ser jag :blushing:

Jag skulle köpt en liten dremmel eller liknande med kakelfog fräs sats. Och sen fogat om.

Testa med saltsyra. Den biter på allt! Spädd ut den först. jag gjorde det för ett år sen. Luktar som satan. Vädra. Tag bara lite åt gången. Den klarar av tom plocka bort hela fogen hehe.

Och är inte så dyrr.

kamilenski skrev:
Testa med saltsyra. Den biter på allt! Spädd ut den först. jag gjorde det för ett år sen. Luktar som satan. Vädra. Tag bara lite åt gången. Den klarar av tom plocka bort hela fogen hehe.

Och är inte så dyrr.
Ha ha ha... jag har lite erfarenhet av detta...

För flera år sedan så skulle jag rengöra mina egna fogar och fick höra talas om detta med utspädd saltsyra och skulle testa i mitt gamla badrum.

Hittade en flaska i skåpet hemma som det stod Saltsyra 10% på och tyckte det var klockrent.
Färdigutspädd och klar att användas...

Tog flaskan och gick in i badrummet och hällde ut på golvet inne i duschutrymmet direkt från flaskan och hade sen tänkt mig använda en rotborste och skrubba med...

Det tog inte många sekunder innan jag konstaterade att det inte gick att vara i badrummet och att Saltsyra 10% inte alls betydde att den var utspädd... ;):x

Fogbruket försvann ganska snabbt kan jag säga... :D

Jag skulle nog ändå fogat om.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... jag har lite erfarenhet av detta...

För flera år sedan så skulle jag rengöra mina egna fogar och fick höra talas om detta med utspädd saltsyra och skulle testa i mitt gamla badrum.

Hittade en flaska i skåpet hemma som det stod Saltsyra 10% på och tyckte det var klockrent.
Färdigutspädd och klar att användas...

Tog flaskan och gick in i badrummet och hällde ut på golvet inne i duschutrymmet direkt från flaskan och hade sen tänkt mig använda en rotborste och skrubba med...

Det tog inte många sekunder innan jag konstaterade att det inte gick att vara i badrummet och att Saltsyra 10% inte alls betydde att den var utspädd... ;):x

Fogbruket försvann ganska snabbt kan jag säga... :D
Du var lika smart som jag!

Jag tänkte lika. Numera håller jag mig till kalcinex.

Knacka på väggen.. låter det bomt? Är det massiva väggar eller skiv väggar? foga om är ett jävla jobb. med risk för skada på tätskikt/plattor och går man för grunt sätter sig inte fogen. behöver inte vara något allvarligt, men låter det bomt och sprickorna bara finns i dushen, skulle jag ta mig en funderare på att ringa in nån som tar en titt. :)

1 Har väggen godkänd fuktspärr ?
2 Vilken ventilation har du i barummet tilluft-frånluft?
3 Använder du duschkabin?

Väggen bör ha en godkänd fuktspärr utan gipsunderlag i stället gjutna skivor.
Ventilation frånluft godkänd och tillluft godkänd ( Ventil vid dörr i nederkant från rum eller hall kan tjänstgöra som tilluft.)
Montera dusch kabin skona kaklet för rinnande vatten och fukt. Fogarna drar alltid till sig vatten.
Kolla om kakel är löst knacka med träskaft låter det ihåligt är kaklet löst kolla öven klinker.
Byt ut lösa kakel foga om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.