Hej

Jag har ett problem. Min vattenmätare indikerar att vatten förbrukas trots att alla kranar är avstängda. Det är inget konstant flöde utan flödet sker stötvis med oregelbundna mellanrum. Cirka en gång i timmen förbrukas 1/2 - 1 dl enligt mätaren. Jag har kollat samtliga synliga kopplingar, stängt av vattnet till tvättmaskinen, diskmaskinen och toaletterna. Utöver detta har jag kontrollerat säkerhetsventilen på värmepumpen. Jag har även okulärbesiktat samtliga ytskikt vilka jag vet att det går vattenrör bakom. Med tanke på den mängd vatten som det över tid handlar om så borde det ha synts nu. Alla ledningar är av typen plaströr med skyddshölje runt. Dessa mynnar ut i tvättstugan ovanför golvbrunnen och det finns inget vatten mellan vattenledningen och höljet. Nu återstår tre teorier:

1. Ojämnt tryck i det kommunala vattensystemet trycker ibland in mer vatten i systemet.
2. När värmepumpen värmer upp vattnet i varmvattenberedaren så trycks det ut i vattenrören där vattnet har svalnat och trycket sjunkit. Därefter fylls det på med nytt vatten varmvattenberedaren.
3. Det finns en läcka trots allt :(

Är det någon annan som har liknande upplevelser eller har en annan teori?

Tacksam för svar

Vad sägs om att det finns lite luft i vv-beredaren?

Hur gamla är avstängningsventilerna till toaletterna ? Har varit med om att dessa inte stänger helt p.g.a avlagringar, kalk och järn. Även flottörventilen i toalettcisternen brukar med tiden bli full av kalk och avlagringar och kan då behöva demonteras och samtidigt spolar man igenom inloppsröret och kollar så att avstängningsventilen stänger helt.
Eftersom du har ett stötvis flöde låter det som om en av toaletterna trots att du stängt ventilen fortfarande står och "läcker" igenom vatten.

Mina teorier om dina teorier.
1.om trycket skulle variera så borde den gå baklänges när trycket sjuker, om mätaren kan det.
2.kanske möjligt, med den går väll också att stänga av, och stänga alla ventiler till.
3. Inte sannolikt att det bara läcker ibland.

spiskrok skrev:
Mina teorier om dina teorier.

3. Inte sannolikt att det bara läcker ibland.
Toan kan läcka lite så att flottören sjunker lite och börjar fylla på cisternen. Därav stötvist flöde i vattenmätaren.

Jovisst kan det vara toan, om inte ventilen stänger. Ta bort locket til toan, stäng ventilen, spola och kolla om det kommer vatten i behållaren.

Tack för era svar men tyvärr så är det ej toaletterna. Har kontrollerat extra att avstängningsventilen under toaletterna verkligen stänger av vattnet och det gör de. Flottörerna verkar också fungera som de ska.

Läste någonstans att det i engreppsblandare kunde förekomma ett vattenflöde mellan den kalla och varma sidan (om inte backventilen fungerar). Någon som känner till detta?

Angående varmvattenberedaren så tror jag att jag har avluftat den. Osäker om nippeln som sitter på beredaren går till värmesystemet eller till varmvattnet (värmevattnet passerar genom manteln på beredaren).

Hmm....har du en värmepump med beredare och mantel runt denna är jag rätt säker på att luftningen är för mantelvattnet och inte för själva beredaren.

Vad jag förstår så går det ej att lufta beredaren. Finns ingen ventil...

Det sitter en backventil på blandare som just skall hindra kallvattnet från att vandra över i varmvattnet men detta händer normalt bara om man stänger flödet genom att t.ex bocka duschslangen. Har du inga avstängningsventiler till blandarna ?

spiskrok skrev:
Jovisst kan det vara toan, om inte ventilen stänger. Ta bort locket til toan, stäng ventilen, spola och kolla om det kommer vatten i behållaren.
Vilken ventil ska stängas? Ventilen för inkommande vatten till toan eller interna påfyllningsventilen (med flottören)?

Om det är påfyllningsventilen som läcker så snurrar antagligen vattenmätaren konstant.

Om däremot "spolningsventilen" (gummibälg) läcker så kommer toan att fylla på behållaren lite då och då. För att kolla det så stänger man av inkommande vatten till toan och låter den sedan stå något dygn, därefter tittar man i behållare samtidigt som man öppnar vattenkranen och kollar å lyssna om den fyller på vatten.

Jag har som sagt stängt av inkommande vatten till båda toaletterna men problemet kvarstår trots detta.

Demmpa: om man stänger balofixen bredvid toan och spolar toan och det kommer vatten in i toaletten = ballofixen läcker. Då kan man inte utesluta att bälgen i toan läcker

Om det skulle läcka mellan kallt och varmt i blandaren så är det väll samma volym med vatten i ledningarna. Tycker inte att det skulle ge utslag på mätaren. Dessutom skulle det nog inte komma stötvis.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.