Vi slet precis ut ett hörnbubbelbadkar från vårat badrum. Har gjort rent fogarna och när jag spolar rent golvet med vatten så hörde jag hur det droppade någonstans. Efter noggrannare undersökning hittade jag små hål i fogen som varit under bjässen till badkar. Dessa kommer det upp luft från så det bubblar när hålen blir blötlagda.

Är detta något man kan lösa själv genom att lägga ny fog eller ska man oroa sig mer?

Vi flyttade in för 3 år sen, badrummet är gammalt (minst 15 år). Under besiktningen så kunde vi inte kolla under badkaret då det va för stort och inte gick att lyfta på, så detta upptäcktes nu när vi rivit ut badkaret.

• Brun keramisk platta med ljusgrå fog där små hål och tecken på slitage syns, eventuellt från bubbelbadkar som nyligen tagits bort från badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelgolv med brunaktiga plattor och grå fog med ett litet hål som släpper igenom luftbubblor när det blir blött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök fylla igen det med lite fog om det stör ögat, i övrigt är det väl inte så stora problem? Fogen är inte en del av tätskiktet, så det bör inte ha någon betydelse för det.

• Gilla
MrsGullman och 1 till
  • Laddar…
K
M MrsGullman skrev:
Dessa kommer det upp luft från så det bubblar när hålen blir blötlagda.
Det här låter märkligt.
Hoppas någon har en förklaring.

BirgitS
Tätskiktet finns under plattorna och fogarna så hål i fogarna bör inte påverka tätskiktet något. Det är normalt att det finns vatten under plattorna då vare sig de eller fogarna är vattentäta

K
BirgitS BirgitS skrev:
Tätskiktet finns under plattorna och fogarna så hål i fogarna bör inte påverka tätskiktet något. Det är normalt att det finns vatten under plattorna då vare sig de eller fogarna är vattentäta
Men varför luftbubblor?
De flesta badrum har fogar som ser ut sådär, men luftbubblorna?

BirgitS
K Kardan79 skrev:
Men varför luftbubblor?
Dålig täckning på fästmassan så att det finns utrymme för luft under golvet när det har torkat upp efter några månader?

K Kardan79 skrev:
Men varför luftbubblor?
Lite det jag också tänker. Har läst lite om att hålen varit luftbubblor från när det fogats och att dessa kan fogas igen bara. Men just att det kommer upp luft från hålen när det blir blött över fogarna tycker jag är märkligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.