Snälla hjälp en nybörjare!!!

Jag har en liten (ca 7 m) bergsknalle ner till gräsmattan och har längst ner placerat ett dräneringsrör för att avleda regnvatten som kommer rinnandes. Nu skulle jag till hälften vilja plantera gräs i denna marksluttning (lutning ca 15-20 grader). Hur bygger jag upp underlaget för att dels regnvatten skall kunna rinna utmed berget till dräneringsröret och dels få till en bra gräsmatta (det hela kan inte bygga allt för mkt)

Otroligt tacksam för svar!!!
 
Har inte riktigt förstått om det idag är naket berg eller om knallen redan har ett jordlager.

Är det naket berg så måste man ju bygga upp en växtbädd för gräset att växa i. 15-20 graders lutning (5-6%) är ju inte så mycket så det borde inte vara några problem med det. En sådan yta är dessutom bara bra för din avvattning eftersom den bromsar upp vattenflödet och du minskar belastningen på din dränering.

Jag skulle helst vilja lägga på runt 20 cm jord eftersom ytan inte har någon kontakt med grundvattnet och snabbt kan bli uttorkad. Välj en jord med lite högre lerhalt (4-5 %) kanske lite mer om den inte utsätts för slitage i form av spring och bollspel. Leran hjälper till att hålla vatten och näring men är känslig för slitage.

Välj en gräsblandning som är lite tåligare och inte en "golf green" blandning.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.