Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag satt i samma sits i försomras, det visade sig att marken mellan huset och tanken satt sig (eller om tanken möjligen flutit upp?) så att det läckte in vatten precis vid anslutningen till tanken.
Inte riktigt vad jag hade räknat med eftersom den troligen grävdes ner på 90-talet.
Jag råkade höra hur det porlade när jag var i närheten så det var bara att börja gräva!:p
Det här lät som någonting som jag kan ha problem med också. Då marken ovanför röret mellan tanken och huset har en lutning inåt huset där det runnit in vatten tidigare. Vilket noterades då jag renoverade hela bjälklaget. Stora hål i marken som vi fyllde igen med singel. Och hade en sättning baksidan på huset som vi fixade.

Men det kan väl fortfarande inte ha något med att toaletten helt plötsligt valde att hosta upp massa vatten hela tiden. Som slutade då jag stängde av vattnet. Även om det var stopp eller tanken full så ska väl inte det komma vatten ur toaletten.
Sen är det möjligt att något läckage i marken ska fylla 3000 liter på 2 veckor?

Vad kostade det att reparera för dig?
 
  • Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här säger ju egentligen allt. Det var toaletten som läckte. Visst kan tanken fyllas av att det läcker in regnvatten. Men det kan inte ta sig in genom avloppet och upp i toaletten.

För mig som bor ensam räcker det att tömma tanken en eller två gånger om året. Även med corona och jobb hemifrån har det inte blivit mer än två tömningar per år.
Ja, det tycker jag med. Nu är toalettstolen bytt som sagt och jag hoppas verkligen att detta har löst problemet. Nej det låter ju helt overkligt att det ska trycka upp vatten av någon annan anledning då vattnet var klart.

Hur stor tank har du?
 
Vår 3-kubiks wc tank i fritidshuset fylldes helt plötsligt mycket fortare än vanligt, trodde på läcka från toan. Bytte toalettstolen som var från 80-talet men det hjälpte inte.
Det visade sig efter mycket letande att luftning från wc:n satt ihop med Bdt-brunnens. Rören till bdt hade blivit igensatt så när vi diskade och duschade så fylldes röret, vattnet rann genom gemensamma luftningen och ner i vår 3-kubiks wc tank. Numera är luftningen separerade, rören renspolade och toalettstolen utbytt. :cool:
 
  • Gilla
Fox Lane och 6 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hur stor tank har du?
Jag har också 3 m³.

En bekant till mig har en koppling mellan BDT-avloppet och toalettavloppet. Jag gissar att orsaken är att det skall rinna över i BDT-avloppet i stället för att bli översvämning om tanken blir full. Precis som @Crister cirkelsåg skriver så var det stopp i röret till BDT-avloppet och allt vatten som användes i huset fyllde tanken. Men även om så skulle vara fallet så måste det ju finnas en läcka någonstans eftersom det kom upp vatten ur toan utan att du använde vatten i huset. När du stängde av vattnet. Var det till toaletten eller hela huset?
 
V christer cirkelsåg skrev:
Vår 3-kubiks wc tank i fritidshuset fylldes helt plötsligt mycket fortare än vanligt, trodde på läcka från toan. Bytte toalettstolen som var från 80-talet men det hjälpte inte.
Det visade sig efter mycket letande att luftning från wc:n satt ihop med Bdt-brunnens. Rören till bdt hade blivit igensatt så när vi diskade och duschade så fylldes röret, vattnet rann genom gemensamma luftningen och ner i vår 3-kubiks wc tank. Numera är luftningen separerade, rören renspolade och toalettstolen utbytt. :cool:
Okej intressant. Hur hittade ni det problemet? Borde nog undersöka om det har blivit något liknande för mig. Och hur löste ni det?
 
Vi hade sluten avloppstank på 5 m3 i ett hus vi hyrde. Vi var 5 personer som bodde i det och vi hade schemlagd tömning var 6e vecka. Då brukade vi vara uppe i ungefär 4,5 kubik när det var tömningsdags.

Att vi valde schemalägga tömningarna så tätt pga att slippa akuttömningar som kostar skjortan.

Ser dock på bilderna att ni har en vanlig toalettstol, den fyller tanken snabbt, vi hade snålspolande toaletter av märket Wostman, de har en separat kopp för urin och man kan snålspola med dem.

Ser ut som på bilden nedan, så om ni vill slippa tömma ofta byt toalettstol är mitt råd.

10082_3001_S.jpg
 
  • Gilla
ClasseClas och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har också 3 m³.

En bekant till mig har en koppling mellan BDT-avloppet och toalettavloppet. Jag gissar att orsaken är att det skall rinna över i BDT-avloppet i stället för att bli översvämning om tanken blir full. Precis som @Crister cirkelsåg skriver så var det stopp i röret till BDT-avloppet och allt vatten som användes i huset fyllde tanken. Men även om så skulle vara fallet så måste det ju finnas en läcka någonstans eftersom det kom upp vatten ur toan utan att du använde vatten i huset. När du stängde av vattnet. Var det till toaletten eller hela huset?
Ja precis. Det känns ju som att toaletten var felet att den bara stod och fyllde på. Kan ju nästan inte vara något annat. Sen att tanken fylls otroligt snabbt kan ju som sagt ha något med den där avluftning att göra. Dock vet jag inte hur jag ska komma åt den och kolla om så är fallet
 
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
Vaccumtoalett minskar vattenmängden betydligt.
 
E el-maco skrev:
Vi hade sluten avloppstank på 5 m3 i ett hus vi hyrde. Vi var 5 personer som bodde i det och vi hade schemlagd tömning var 6e vecka. Då brukade vi vara uppe i ungefär 4,5 kubik när det var tömningsdags.

Att vi valde schemalägga tömningarna så tätt pga att slippa akuttömningar som kostar skjortan.

Ser dock på bilderna att ni har en vanlig toalettstol, den fyller tanken snabbt, vi hade snålspolande toaletter av märket Wostman, de en separat kopp för urin och man kan snålspola med dem.

Ser ut som på bilden nedan, så om ni vill slippa tömma ofta byt toalettstol är mitt råd.

[bild]
En snålspolande toalett står absolut på köplistan. Dock skulle jag vilja få bukt på problemet att den fylls otroligt fort ibland och ibland inte. Nu har jag fått en toalettstol att prova med så länge.
Jag kissar oftast ute eller kanske 2-3 gånger innan det spolas. Jag bor ju ensam så tycker inte att det ska fyllas så fort ändå.
 
  • Gilla
Ridbäck och 1 till
  • Laddar…
kan vara spricka i tanken där grundvatten tränger in...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mattansson skrev:
Nu är inte jag någon expert, men tror man kan ställa in hur mycket den ska spola. Du borde absolut inte behöva mer frekvent än 12 veckor. Men rinner det även om du inte spolar? Det kan ju läcka in, men det borde inte rinna över för det.. När vi får fullt så märker man det vid spolning (toaletten fylls upp och det rinner inte undan)
Beror nog på installationen som sådan om man kan göra inställningar.
När jag fick fullt/behövde beställa slambil så blev det torka och ”blurp” i toastolen.
 
C
Jag hade en plasttank som imploderat för att ventilationen till tanken inte hann med att släppa in luft i densamma lika fort som tanktömmaren sög ut vattnet...Bägge gavlarna var intryckta.....gick rätt fort att fylla den tanken den hösten....Kolla så att du inte har en imploderad tank....
 
  • Gilla
Arne1958 och 4 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Jag hade en plasttank som imploderat för att ventilationen till tanken inte hann med att släppa in luft i densamma lika fort som tanktömmaren sög ut vattnet...Bägge gavlarna var intryckta.....gick rätt fort att fylla den tanken den hösten....Kolla så att du inte har en imploderad tank....
Ja det låter ju som något som kan ha hänt. Den tömdes som sagt 29 november senast. Kanske hände något då. Tråkigt att behöva gräva upp hela gräsmattan med stenmur runt.
 
  • Gilla
Highstick56
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Ja, jag frågade även mina grannar som är ett äldre par. Dom hade tömning var 12e vecka. Men eftersom jag fått akut-tömma några gånger så tog jag också 12 veckor emellan tömningarna för att vara säker. Men här står man med fjärde akuttömningen under bältet.

Men nu tömde jag ju enligt schema den 29e november och fick akuttömma idag redan. Så förhoppningsvis är det endast min gamla toalett som stått och läkt eller hakat upp sig ibland när jag spolat på något vis. Så fort har det aldrig gått tidigare.
När jag spolade för första gången idag med min nya toalett så tyckte jag att det rann i tanken väldigt länge om det nu ska vara 4-5 liter per spolning.
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Ja, jag frågade även mina grannar som är ett äldre par. Dom hade tömning var 12e vecka. Men eftersom jag fått akut-tömma några gånger så tog jag också 12 veckor emellan tömningarna för att vara säker. Men här står man med fjärde akuttömningen under bältet.

Men nu tömde jag ju enligt schema den 29e november och fick akuttömma idag redan. Så förhoppningsvis är det endast min gamla toalett som stått och läkt eller hakat upp sig ibland när jag spolat på något vis. Så fort har det aldrig gått tidigare.
När jag spolade för första gången idag med min nya toalett så tyckte jag att det rann i tanken väldigt länge om det nu ska vara 4-5 liter per spolning.
4-5 liter per spolning! Då har Du ju en vanlig WC-stol. En snålspolande WC för sluten tank förbrukar 1,5 liter per spolning.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
C
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja det låter ju som något som kan ha hänt. Den tömdes som sagt 29 november senast. Kanske hände något då. Tråkigt att behöva gräva upp hela gräsmattan med stenmur runt.
För att säkerställa att det inte är läcka mellan toastolen o tanken, kan du ju också göra som jag gjorde,innan jag konstaterade imploderingen, drog in ett rensband från toastolen ut till tanken o fäste en grov slang,något mindre dimension än avloppsröret, hela vägen från toastosen ut o in i tanken.Då kunde jag säkerställa att det inte läckte i rörledningen o då var det bara att gräva runt tanken.... skulle det ha visat sig att det läckte in från ledningen hade jag bara behövt gräva fram inloppet o tätat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.