Hej! Jag bor i ett hus med egen tank på 3m2 för toa. Vi har varit 2 vuxna och ett barn (idag 5 år). Precis fått tillökning.

Vi tömmer 5 ggr per år (schemalagt var 10 vecka) vi fyller i princip aldrig upp, men det är billigare så här än att beställa akut tömning.

Vi tömde tanken idag och det var nog första gången på länge som det varit indikationer på att det var fullt (rann ut "vatten" när jag öppnade tömningsröret). Tror detta beror på en gravid fru som mått dåligt och varit hemma mera än vanligt. Är inte läge att be henne snåla med spolandet när hon kräks..

Vi brukar inte spola om vi bara kissat. Går ca 3L per liten spolning.

Har du ballofix till toaletten? Prova stänga av den. Är inte kul att fylla upp tanken med rent vatten..
 
  • Gilla
majmun och 4 till
  • Laddar…
M Mattansson skrev:
Hej! Jag bor i ett hus med egen tank på 3m2 för toa. Vi har varit 2 vuxna och ett barn (idag 5 år). Precis fått tillökning.

Vi tömmer 5 ggr per år (schemalagt var 10 vecka) vi fyller i princip aldrig upp, men det är billigare så här än att beställa akut tömning.

Vi tömde tanken idag och det var nog första gången på länge som det varit indikationer på att det var fullt (rann ut "vatten" när jag öppnade tömningsröret). Tror detta beror på en gravid fru som mått dåligt och varit hemma mera än vanligt. Är inte läge att be henne snåla med spolandet när hon kräks..

Vi brukar inte spola om vi bara kissat. Går ca 3L per liten spolning.

Har du ballofix till toaletten? Prova stänga av den. Är inte kul att fylla upp tanken med rent vatten..

Hej och tack för ditt svar!
Ja, jag frågade även mina grannar som är ett äldre par. Dom hade tömning var 12e vecka. Men eftersom jag fått akut-tömma några gånger så tog jag också 12 veckor emellan tömningarna för att vara säker. Men här står man med fjärde akuttömningen under bältet.

Men nu tömde jag ju enligt schema den 29e november och fick akuttömma idag redan. Så förhoppningsvis är det endast min gamla toalett som stått och läkt eller hakat upp sig ibland när jag spolat på något vis. Så fort har det aldrig gått tidigare.
När jag spolade för första gången idag med min nya toalett så tyckte jag att det rann i tanken väldigt länge om det nu ska vara 4-5 liter per spolning.
 
  • Gilla
Ralm
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Kom precis hem till en nytömd tank. Kikade ner i både avluftningsröret och sugröret. Tyckte mig skymta lite vatten och papper lika kvar i botten, men dom kanske inte alltid får upp exakt allting. Sen tycker jag att själva sugröret ser böjt ut. Ser liksom inte rakt ner i tanken. Är det också en vanlig grej eller har tanken rört sig och böjt röret?

Gick in och möttes av den hemska avloppsluften, spolade toaletten och gick ut igen för att kolla röret. Nu har jag ingen koll exakt på hur många liter den nya toaletten spolar men tyckte att det rann länge i tanken. Uppskattningsvis 45-60 sekunder iallafall. Kan ha varit mer då jag glömde ta tid.
Varför luktade det på wc efter tömning, hade vattnet i kröken försvunnit? I så fall måste ju avluftingen inte funka är de tömmer
 
  • Gilla
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej och tack för ditt svar!
Ja, jag frågade även mina grannar som är ett äldre par. Dom hade tömning var 12e vecka. Men eftersom jag fått akut-tömma några gånger så tog jag också 12 veckor emellan tömningarna för att vara säker. Men här står man med fjärde akuttömningen under bältet.

Men nu tömde jag ju enligt schema den 29e november och fick akuttömma idag redan. Så förhoppningsvis är det endast min gamla toalett som stått och läkt eller hakat upp sig ibland när jag spolat på något vis. Så fort har det aldrig gått tidigare.
När jag spolade för första gången idag med min nya toalett så tyckte jag att det rann i tanken väldigt länge om det nu ska vara 4-5 liter per spolning.
Nu är inte jag någon expert, men tror man kan ställa in hur mycket den ska spola. Du borde absolut inte behöva mer frekvent än 12 veckor. Men rinner det även om du inte spolar? Det kan ju läcka in, men det borde inte rinna över för det.. När vi får fullt så märker man det vid spolning (toaletten fylls upp och det rinner inte undan)
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Du tror alltså att den läckte in vatten från marken till tanken genom anslutningen till tömningsröret? Finns ju risk att det är lika för mig.
Tämligen säker. Tyckte att den höll tätt under den delen av året när grundvattnet borde vara lägre
 
  • Gilla
TCA
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
För att förtydliga så är det en 3 kubiks avloppstank som endast toaletten är ansluten till...
Min pappa hade en liknande konstruktion. Han skaffade en frystoalett och tömde den i tanken någon gång i veckan. Det blev inte mycket vatten i den tanken.

För att fylla en sådan tank behövs förövrigt 600-1000 spolningar från en modern toalett.

https://www.jemfix.se/toalettstol-ifö-cera/8121/9512945/
 
Redigerat:
H håbbe1961 skrev:
Varför luktade det på wc efter tömning, hade vattnet i kröken försvunnit? I så fall måste ju avluftingen inte funka är de tömmer
Ja, vattnet i toaletten försvinner när dom tömmer. Är det fel?
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tämligen säker. Tyckte att den höll tätt under den delen av året när grundvattnet borde vara lägre
Okej, jag har noll koll på hur grundvattnet ligger. Men som du säger så tycker jag att det har funkat bättre på sommaren. Men det kanske bara är inbillning.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja, vattnet i toaletten försvinner när dom tömmer. Är det fel?
Det händer oss också, vi har tydligen en sån vakuum ventil (som tidigare ägare gjort hål i). Slam bilen tömmer ändå toaletten. Jag ser det som ett tecken på att dom tömt helt o hållet
 
Ok tömmer den wc vid tömning så är antingen avluftingen igensatt eller underdimendionerad, det är ju ganska bra tryck i en tömning bil så inte omöjligt att det händer men är den igenproppad så tanken inte får luft alls kan ju problem uppstå men inte att den fylls upp av sig själv
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Jag satt i samma sits i försomras, det visade sig att marken mellan huset och tanken satt sig (eller om tanken möjligen flutit upp?) så att det läckte in vatten precis vid anslutningen till tanken.
Inte riktigt vad jag hade räknat med eftersom den troligen grävdes ner på 90-talet.
Jag råkade höra hur det porlade när jag var i närheten så det var bara att börja gräva!:p
 
  • Gilla
Martinalm86 och 3 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Ok tömmer den wc vid tömning så är antingen avluftingen igensatt eller underdimendionerad, det är ju ganska bra tryck i en tömning bil så inte omöjligt att det händer men är den igenproppad så tanken inte får luft alls kan ju problem uppstå men inte att den fylls upp av sig själv
Nej, det är sånt himla sug i slambilen så att avluftningen inte hänger med. Det är iaf min erfarenhet. Det är bara att spola i vatten i stolen igen. Det är därför jag alltid är på plats vid tömning. Annars luktar det ve och fasa överallt känns det som.
 
  • Gilla
Jacky1257 och 6 till
  • Laddar…
Fy fasen låter inte kul, när vårt avlopp töms så finns vattnet kvar men vi har 110mm fritt ut på teket
 
Vi har 50mm avluftningsrör. Det är stor skillnad mot 110mm.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen.
Det här säger ju egentligen allt. Det var toaletten som läckte. Visst kan tanken fyllas av att det läcker in regnvatten. Men det kan inte ta sig in genom avloppet och upp i toaletten.

För mig som bor ensam räcker det att tömma tanken en eller två gånger om året. Även med corona och jobb hemifrån har det inte blivit mer än två tömningar per år.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.