Jlinde1 Jlinde1 skrev:
ja, det har slagit mig att det kan ha något med grundvatten/regn att göra som trycker in då det har blivit fullt olika fort varje gång. Jag menar, jag bor helt själv och jobbar mycket om dagarna så det blir inte många svängar på toaletten varje dag.
Om du inte hittar något fel och inte går att göra något kanske finns plats att gräva ner 1st 3 kubikare till.
 
  • Arg
  • Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
A
Om du har minsta lilla läckage från toaletten, så fyller du den tanken på en grisblink. En vanlig droppande kran ger ca 100 liter per dygn, på 30 dagar har bara läckaget fyllt tanken.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Förr i tiden hände det att nån råkade borra några hål ganska långt upp på sidan på såna där tankar....
 
  • Haha
  • Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Om du har minsta lilla läckage från toaletten, så fyller du den tanken på en grisblink. En vanlig droppande kran ger ca 100 liter per dygn, på 30 dagar har bara läckaget fyllt tanken.
en droppe vatten = 1/20 ml
100 L per dygn i droppande = ca 1.16 ml / s -> 23 droppar i sekunden.
Fast det är ju klart ... i en toalett så märker man ju inte hur ofta / mycket det droppar ... så du har nog rätt.
En dusch blir man ju tokig på om den står o droppar minsta lilla.
 
  • Gilla
Sirtingeling och 2 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
hej! Nej, det var helt klart vatten som kom upp. Här är en bild efter att jag stängde av vattnet och fått nivån att sjunka lite. Obs har blåspol i toaletten
Som man rekommenderar folk i båtvärlden som får in vatten, smakar det sött eller salt. För att lättare härleda var det kommer i från.......:surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Jimmyland och 14 till
  • Laddar…
Det är bara att mäta i sugröret på tanken om det är rakt upp på morgonen sen stänga inkommande vatten, åka och jobba , komma hem och lyssna i sugröret om det hörs något., Är säkert något ljud om det ökat i tanken. Då finns det inte många fel att utreda. Läckande skarvar på avloppsrören , otäta genomförningar mellan rör och tank det är säkert 3 st inkommande avlopp , ev avluftning , sugrör ( tömning ) , anslutning för larm , alla dessa med ett högt grund - eller dagvatten blir överfyllning av tanken. Eftersom det kommer upp i huset så är det nog nära huset det är läck om det fortsätter att fylla vid avstängd inkommande. Hur är topografin, en stor uppförsbacke på den sida som är ovanför tank och hus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
en droppe vatten = 1/20 ml
100 L per dygn i droppande = ca 1.16 ml / s -> 23 droppar i sekunden.
Fast det är ju klart ... i en toalett så märker man ju inte hur ofta / mycket det droppar ... så du har nog rätt.
En dusch blir man ju tokig på om den står o droppar minsta lilla.
Jag erkänner, jag tog en snabbgoogling och kvalitetssäkrade inte svaret. Konsensus tycks ligga på 25-55l/dygn för kranar. Fast å andra sidan pratar de om upp till 7000l/dygn för läckande toaletter. Det kan inte vara normaldropp det…

https://www.kalmarvatten.se/om-vatten-och-avlopp/dricksvatten/vattenforbrukning.html
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Kom precis hem till en nytömd tank. Kikade ner i både avluftningsröret och sugröret. Tyckte mig skymta lite vatten och papper lika kvar i botten, men dom kanske inte alltid får upp exakt allting. Sen tycker jag att själva sugröret ser böjt ut. Ser liksom inte rakt ner i tanken. Är det också en vanlig grej eller har tanken rört sig och böjt röret?

Gick in och möttes av den hemska avloppsluften, spolade toaletten och gick ut igen för att kolla röret. Nu har jag ingen koll exakt på hur många liter den nya toaletten spolar men tyckte att det rann länge i tanken. Uppskattningsvis 45-60 sekunder iallafall. Kan ha varit mer då jag glömde ta tid.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Gå ut och kolla nivån i tanken.

Är det så att avluftningen inte fungerar kan det bli stopp i röret och sen med lite gaser och läcka i toan så trycks det upp.

Vi har 3m3 tank och vi byter 3-4 gånger per år nu när vi är hemma då så ofta.

Tips är att inte spola om man bara kissat.
Nyss kommit hem och dom har varit här och tömt den. Ser inte riktigt någon botten utan bara lite vatten så vet inte om den är helt tömd efter tömning. Jag har endast en avluftning ute brevid sugröret men vet att egentligen ska man ha en som går upp på vinden.
Angående att inte spola när man bara kissar har jag också börjat med på sistonde. Så att tanken skulle ha blivit full på 2 veckor pga spolning låter ju inte klokt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sluten tank tidigare. Installerade fanskapet själv. Den läckte alla år jag hade den. Är nästan säker på att det var i anslutningen till tömningsröret eller inkommande avlopp. Hade rätt högt grundvatten där tanken låg, speciellt delar av året.

Jag säger inte att det hände, men det skulle kunna vara så att en länspump från biltema, fixerad på pinne, åkte ner i bland.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle föreslå att du läser av din vattenmätare och stämmer av volymen mot tanktömningarna. Är det så dessa skiljer sig markant så har du ett ovidkommande vatten som tar sig in någonstans.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 15 till
  • Laddar…
Johhhan
Hur gammal är tanken?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Tanken tömdes enligt schema den 29 november.
Ny tömd tank. "ny" toalett på plats.
Johhhan Johhhan skrev:
Hur gammal är tanken?
Huset är bygg 1990. Så den är nog från -90. Bor i ett "fritidsområde" nära havet. Vi har eget vatten i området och inget kommunalt vatten.
 
Raggsockan Raggsockan skrev:
Jag skulle föreslå att du läser av din vattenmätare och stämmer av volymen mot tanktömningarna. Är det så dessa skiljer sig markant så har du ett ovidkommande vatten som tar sig in någonstans.
Jag har ingen vattenmätare då vi har eget vatten här i området. Alltså inget kommunalt vatten.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag hade sluten tank tidigare. Installerade fanskapet själv. Den läckte alla år jag hade den. Är nästan säker på att det var i anslutningen till tömningsröret eller inkommande avlopp. Hade rätt högt grundvatten där tanken låg, speciellt delar av året.

Jag säger inte att det hände, men det skulle kunna vara så att en länspump från biltema, fixerad på pinne, åkte ner i bland.
Du tror alltså att den läckte in vatten från marken till tanken genom anslutningen till tömningsröret? Finns ju risk att det är lika för mig.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.