Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
Johhhan
Det låter ju som en läckande toalettstol om det t.o.m. rinner vatten över kanten. Eller ligger tanken högre upp, så att du får översvämning, och inte bara stopp i avflödet, om det saknas fungerande backventil?
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyFIN och 2 till
  • Laddar…
B
Kan ju vara annat som läcker också. Är avloppsrören till tanken täta plaströr?

Vi hade en del gamla betongrör i vårt avloppssystem som läckte in avsevärda mängder vatten innan de byttes ut mot plast.

Men visst låter det ju som att något läcker in alla fall
 
  • Gilla
Sjöbondens och 1 till
  • Laddar…
Om du har haft dit en rörkrökare borde han sett om det är själva röranslutningen/avloppet som felar tycker jag annars borde det vara nivåskillnader på avloppet som är något skumt med.Verkar märkligt om inte rörisen känner om det är vatten från tanken eller vatten från toaletten som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Fast du skriver själv sluten? Vad är det för typ av avlopp och hur är det tänkt att fungera? 3kubik vätska är inte mycket sett till en tank så tar sig inte vattnet vidare utan bara fyller upp en tank så krävs det såklart frekventa tömningar.
 
  • Gilla
Bastusteffe och 2 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
3 kubik är ju inte stort för permanentboende. Hur många är ni i hushållet? Hur ofta tömde föregående ägare per år?
 
  • Gilla
Michael2 och 4 till
  • Laddar…
3kubik är inte mycket alls.
enl https://avloppsguiden.se/informationssidor/toaletter/
så går det ca 35 L per person & dag bara från toaletten (gamla varianter)
och de 35L ska bra vara ca 20% för sen kommer ju dusch och kök på det.
Dvs man ligger nog minst på 150L/dag
Snålar man kommer man väl ned på 100L/dag

då ger en 3kubiks tank blir full på ca 20-30 dagar om man är ensam i hushållet.

Men om bara en gammal toaletten är ansluten till tanken så ca 2.5 månad
ny snålspolande toalett blir nånstans kring 5-6 månader.
 
  • Gilla
Hanspedermarcus och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga så är det en 3 kubiks avloppstank som endast toaletten är ansluten till. Har schemalagt på 14 veckor tror jag det är och senaste tömningen så kom dom som vanligt och tömde utan några problem. Den var inte ens i närheten av full.
 
  • Gilla
Amazon312 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker att det bara är toalett så ingen har anslutit en dusch eller något? Läcker toaletten brukar man ju höra. Går det att höra i tanken om man häller i avloppen bara för att säkerställa att det är så..
 
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Hej är det avloppsvatten som kommer upp eller rent?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
För att förtydliga så är det en 3 kubiks avloppstank som endast toaletten är ansluten till. Har schemalagt på 14 veckor tror jag det är och senaste tömningen så kom dom som vanligt och tömde utan några problem. Den var inte ens i närheten av full.
Om det är avloppsvatten så måste det ha med nivån att göra eller dagvatten som trycker underifrån eftersom du skrev vid tömning så var det inte i närheten att vara full.Har du tänkt på att det uppstår vid regn exempel att du får översvämning.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej är det avloppsvatten som kommer upp eller rent?
hej! Nej, det var helt klart vatten som kom upp. Här är en bild efter att jag stängde av vattnet och fått nivån att sjunka lite. Obs har blåspol i toaletten
 
  • Toalett med öppet lock och sjunkande vattennivå samt mindre vattenskador på badrumsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thide87
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om det är avloppsvatten så måste det ha med nivån att göra eller dagvatten som trycker underifrån eftersom du skrev vid tömning så var det inte i närheten att vara full.Har du tänkt på att det uppstår vid regn exempel att du får översvämning.
ja, det har slagit mig att det kan ha något med grundvatten/regn att göra som trycker in då det har blivit fullt olika fort varje gång. Jag menar, jag bor helt själv och jobbar mycket om dagarna så det blir inte många svängar på toaletten varje dag.
 
  • Gilla
Händigeherrn
  • Laddar…
EddieHansson
Gå ut och kolla nivån i tanken.

Är det så att avluftningen inte fungerar kan det bli stopp i röret och sen med lite gaser och läcka i toan så trycks det upp.

Vi har 3m3 tank och vi byter 3-4 gånger per år nu när vi är hemma då så ofta.

Tips är att inte spola om man bara kissat.
 
  • Gilla
biggan2000 och 6 till
  • Laddar…
Hur högt är grundvattnet/läcker tanken?

/ATW
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.