Jag har ett problem. Min KA har gått i pension och gjort sig oanträffbar. Jag hann inte med att avsluta bygget innan han gjorde detta och har alltså inte fått nån ifylld kontrollplan av honom. I princip så fixade han pappren vid byggets början och var sen med vid gjutningen av plattan. I övrigt har jag inte sett till honom.

Jag pratade med stadsbyggnadskontoret och dom hävdar att utan ifylld kontroll plan så blir det inget slutbevis.

Vad göra? Kan man hyra in en ny KA som gör klart jobbet ? Kommer väl vara svårt att övertyga nån om att ta den uppgiften nu när allt är klart och i princip inte går att kontrollera.

• Gilla
Mr.Mister
  • Laddar…
Ja jag sitter i samma båt som dig..
Ända skillnaden är att min KA aldrig var på bygget överhuvudtaget. Jag har inte heller någon kontrollplan på vårat hus och inget slutbevis har jag fått av kommunen.. Nu har vi sålt vårat hus och jag vet att dom nya ägarna skulle försöka få tag på någon som skulle göra en ny kontrollplan på dom punkter som går att kolla i efterhand.

Men som jag förstod det var det inte billigt, hörde en summa runt 100,000kr. Så jag personligen tror inte att dom kommer att utföra, utan detta var ett sätt för dom att få huset billigare..
Men enligt lagen är det så att om det finns det en kontrollplan utförd så är Ka skyldig att lämna in den till kommunen. Du får jaga vidare eller försöka att be kommunen om hjälp att kontakta KA.. /Linda

Jag har ju i princip byggt hela huset själv så i värsta fall glör jag väl en egen kontrollplan skriver på och går upp med den och alla papper till kommunen. Sen är det ju bara att tjata tils dom ger sig. Inget i alla dessa regler kring bygglov verkar ju vara något absolut utan det mesta går att rucka på. Min kompis som bygger 1 mil bort (samma kommun) och ett väldigt liknande projekt som jag gjort lyckades övertyga sin handläggare om att han kunde vara KA själv.

Vanligast är att kommunen har en kopia på den godkända kontrollplanen. (man får inte börja bygga förrän man haft samråd och kommit överens med byggnadsinspektören hur komtrollplanen skall se ut för att den skall bli godkänd)
Då kan man begära ut en kopia på denna så man har något att börja med.

Därefter anser jag att man kontaktar den som är KA ock försöker förmå denne att göra färdigt sitt åtagande. Detta åtagandet är personligt och har inget att göra med om man jobbar på ett visst företag eller ej.
Om inte KA vill / kan göra rätt för sig bör man ta en diskussion med sin byggnadsinspektör.
I vissa fall kan jag tänka mig att de kan acceptera att man själv kan sammanställa och låta ta fram de dokument som krävs.
I andra fall kan de kräva att man kommer in med en anmälan om ny KA som sedan i sin tur får göra det som anses nödvändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.