2 321 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Slutbetalning renovering
Hej
Jag ligger inne med en sista betalning till hantverkare.
Orsken är att det är kopiöst mkt timmar för vad som är gjort och jag har begärt att få specificerat vad som är gjort av vem och när.
Företaget verkade mkt stressad att få in pengar och ville jag skulle betala hälften av timmarna först, vilket jag nekade till.
Han frågade om jag kunde åtminstone betala materialet och det gick jag med på.
Har varit väldigt tyst från dom ett bra tag och han undrade bara om jag betalat in materialkostnader än vilket jag inte har, men tänkte göra innan förfallodag kommer.
Han hade också bara begärt att få in hälften av hantverkarnas specificerade tid än så länge.
Nu känner jag mig osäker och misstänksam.
Så min fråga är: om jag betalar in materialkostnader, godkänner jag på så sätt något annat då, i arbetsväg/timmar?
Värt att säga är att slutbesiktning och entreprenad är underkänd.
Företaget har också ett dåligt rykte här i mellansverige.
De har också gjort så många tabbar och fel samt överpriser så jag litar inte på dom för 5 öre.
Behöver tacksamt råd vad jag kan göra.
Jag ligger inne med en sista betalning till hantverkare.
Orsken är att det är kopiöst mkt timmar för vad som är gjort och jag har begärt att få specificerat vad som är gjort av vem och när.
Företaget verkade mkt stressad att få in pengar och ville jag skulle betala hälften av timmarna först, vilket jag nekade till.
Han frågade om jag kunde åtminstone betala materialet och det gick jag med på.
Har varit väldigt tyst från dom ett bra tag och han undrade bara om jag betalat in materialkostnader än vilket jag inte har, men tänkte göra innan förfallodag kommer.
Han hade också bara begärt att få in hälften av hantverkarnas specificerade tid än så länge.
Nu känner jag mig osäker och misstänksam.
Så min fråga är: om jag betalar in materialkostnader, godkänner jag på så sätt något annat då, i arbetsväg/timmar?
Värt att säga är att slutbesiktning och entreprenad är underkänd.
Företaget har också ett dåligt rykte här i mellansverige.
De har också gjort så många tabbar och fel samt överpriser så jag litar inte på dom för 5 öre.
Behöver tacksamt råd vad jag kan göra.
Jag skulle ha betalat för så mycket som jag anser är gjort eller hålla inne på pengarna för vad det skulle kosta att ta dit en annan firma att fixa till det som är fel. Beroende på vilket summa som är högst.
Ja det är ju en väg att gå.B Byggareberg skrev:
Jag vet ju om man betalar en faktura så godkänner man ju den och arbetet.
Men om man betalar en faktura med bara material, godkänner man på något sätt kommande fakturor med arbete också?
Kommunen du bor i brukar ha en konsumentvägledning som är gratis att använda.
Vill du bara betala en del av fakturan kan du skicka tillbaka fakturan och kryssa över det som du inte anser att du ska betala och skriva ett brev med vad du anser är fel och vad som ska göras för att slutbetalning ska ske.
Vill du bara betala en del av fakturan kan du skicka tillbaka fakturan och kryssa över det som du inte anser att du ska betala och skriva ett brev med vad du anser är fel och vad som ska göras för att slutbetalning ska ske.
Ok, tack för ditt svar och tipsB Byggareberg skrev:Kommunen du bor i brukar ha en konsumentvägledning som är gratis att använda.
Om slutbesiktningen är underkänd, och inte kontraktet säger annat, så skall du inte behöva betala något fören et är klart . Självklart kan du ju vara snäll. Men tänk på att innehållen betalning är bästa sättet att få dem att avhjälpa sina fel snabbt. Håller du bara in en liten del, så kan de hända att de inte prioriterar dina brister. Om de dessutom inte avhjälper dina fel, så är ett stort innehållet belopp din försäkring om du måste ta in en annan entreprenör för att rätta till.
Så jag hade varit mycket försiktig med att betala någonting innan jobbet är färdigställt.
JAg ahde formellt bestridit fakturan dels pga att du ifrågasätter faktureringen alt saknar underlag.
Dels då de uppenbart fakturerat innan Jobbet är färdigställt, dvs godkänt.
Snäll är man för de man tycker behöver hjälp, om de själva anstränger sig men ahr det tufft etc.. Verkar de inte ha gjort vad de skall så tänk på dig själv..
Så jag hade varit mycket försiktig med att betala någonting innan jobbet är färdigställt.
JAg ahde formellt bestridit fakturan dels pga att du ifrågasätter faktureringen alt saknar underlag.
Dels då de uppenbart fakturerat innan Jobbet är färdigställt, dvs godkänt.
Snäll är man för de man tycker behöver hjälp, om de själva anstränger sig men ahr det tufft etc.. Verkar de inte ha gjort vad de skall så tänk på dig själv..
Börja med avtalet. Har ni avtalat om betalning efter utfört uppdrag och leveransen inte är färdigställd så skulle jag referera till vad ni kommit överens om. Sen tillkommer frågor om fast/löpande pris och hur uppdraget eventuellt påverkats av ÄTA. Det vet bara du och entreprenören men det kan komma att bli en diskussionspunkt när ni försöker komma fram till slutligt belopp. Men allmänt råd som du redan fått gäller - håll inne med betalning för att behålla ett bra förhandlingsläge, men gör det inom gränsen för vad som är avtalet och tillåtet.
Tusen tack för er tid och svar ❤️
Håll inne med betalning till slutbesiktning är godkänd, eventuella ÄTA-arbeten ska inte påverka betalning av ursprungliga entreprenaden.
Alltså, hela betalningen inkl material.
Då kommer de ha mer prioritet på att färdigställa entreprenaden.
Men som du redan fått till svar, vad är avtalat?
Alltså, hela betalningen inkl material.
Då kommer de ha mer prioritet på att färdigställa entreprenaden.
Men som du redan fått till svar, vad är avtalat?
Ja jag ska invänta underlaget på vad som är gjort och när.F Fjällgossen skrev:
Har tyvärr inget avtalat. Därför behöver jag veta mina rättigheter nu i sista etappen.
Det är redan överskridit stort det vi muntligt sa att det får kosta.
Muntligt avtal gäller men är svårare att bevisa
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Du har som sagt rätt att få en specificerad faktura där det går att se ungefär när olika moment utförts och hur mycket tid.
Kan du inte få det så skall du betala vad som är skäligt. Vilket är ett luddigt begrepp.
Men om du anlitat dem på löpande räkning med en kostnadsuppskattning, så får de inte debitera mer än 15% över det. Kan de inte visa en specificerad tidsresovisning så borde ”skäligt” betyda Max kostnadsuppskattningen, eller egentligen lägre, för den skall ju motsvara ”worst case” så kanske 15% under uppskattningen.
Personligen håller jag inte så hårt på sådana regler. Jag har råkat ut för en målare som drog över med 25%. Men arbetet var perfekt, och de kom när de hade sagt, de berättade när de inte skulle komma, och såvitt jag såg arbetades de på när de var där. Jag betalade utan synpunkter.
Det är ju skillnad om arbetet blir av tveksam kvalitet och strul med tidhållningen. Och dessutom stort överdrag på kostnaden.
Kan du inte få det så skall du betala vad som är skäligt. Vilket är ett luddigt begrepp.
Men om du anlitat dem på löpande räkning med en kostnadsuppskattning, så får de inte debitera mer än 15% över det. Kan de inte visa en specificerad tidsresovisning så borde ”skäligt” betyda Max kostnadsuppskattningen, eller egentligen lägre, för den skall ju motsvara ”worst case” så kanske 15% under uppskattningen.
Personligen håller jag inte så hårt på sådana regler. Jag har råkat ut för en målare som drog över med 25%. Men arbetet var perfekt, och de kom när de hade sagt, de berättade när de inte skulle komma, och såvitt jag såg arbetades de på när de var där. Jag betalade utan synpunkter.
Det är ju skillnad om arbetet blir av tveksam kvalitet och strul med tidhållningen. Och dessutom stort överdrag på kostnaden.
Ja oj vad det varit struligt, har man påpekat att listen på ena sidan av karmen är 2 cm längre så har det varit väggarnas fel osvH hempularen skrev:Du har som sagt rätt att få en specificerad faktura där det går att se ungefär när olika moment utförts och hur mycket tid.
Ibland har jag undrat om vissa nånsin kapat i trä förut. Det har varit något att påpeka på varje moment, och ändå är jag inte särskilt petig.
Tack för ditt utförliga svar, jag visste inte det om 15 %.