Vi var tvungna att beställa en detaljerad nybyggnadskarta fast att vi hade karta på tomten med alla höjder och allt som behövdes. Kan vi överklaga och begära att vi ska slippa betala räkningen? 5500kr för något som vi redan hade fast i mindre format!
Blir så arg på alla onödiga kostnader!

Jag tror inte att du kan slippa nybyggnadskartan, det är nog bara att gilla läget och försöka att ta igen pengarna på något annat i bygget

Nybyggnadskartan har med juridik att göra, inte nödvändigtvis geografi. Det är ingen som har fastslagit att just din karta håller juridiskt i ett bygglovsärende. Det är också därför du har en viss "hållbarhet" på nybyggnadskartan, typ 2 år.

Det är också en form av skatt kommunen drar in, även om man naturligtvis inte kallar det skatt utan låtsas att det är en produkt du köper.

Johan Gunverth skrev:
Nybyggnadskartan har med juridik att göra, inte nödvändigtvis geografi. Det är ingen som har fastslagit att just din karta håller juridiskt i ett bygglovsärende. Det är också därför du har en viss "hållbarhet" på nybyggnadskartan, typ 2 år.

Hållbarhet??? :confused:

Ja, du kan alltså inte säga "vi har redan en nybyggnadskarta, som min farfar tog ut 1963":

*Martina* skrev:
Hållbarhet??? :confused:
Juridisk hållbarhet. I Göteborgs kommun är en nyuttagen nybyggnadskarta giltig i 2 år oavsett vad som har hänt eller inte hänt i geografin på karta.

Min tidigare nybyggnadskarta är nu 5 år gammal. Nu vill vi sätta upp ett litet plank för att skapa gårdskänsla. Kräver bygglov och en ny nyggnadskarta. den gamla kartan hade räckt, men är för gammal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.