Hej.

Jag har behov av nån form av slipmaskin, men är inte riktigt säker på vad som passar mig bäst. Jag har tänkt mig en excentermaskin, kompletterad med en billig slipmus eller en Fein Multimaster (eller Bosch nya motsvarighet).

Maskinen kommer inte användas vansinnigt mycket. Det som står på programmet för tillfället är att ta av en dörr som är lite för stor, samt slipa ned ett gäng garderobsdörrar för ommålning. Egentligen skulle jag säkert klara mig med den billigaste modellen från Rusta, men jag köper gärna lite bättre än jag egentligen kanske behöver (framtidssäkert!) och ser dessutom en slipmaskin som nåt som kommer till användning med jämna mellanrum när det ska fixas här hemma.

Jag har funderat på om det inte vore trevligt med en lättare maskin, dels för smidigheten om man ska upp på väggar o dyl, dels för att även min sambo ska orka lyfta och använda den. Dessutom föredrar vi båda ett mer traditionellt grepp, vilket i kombination med vikten verkar diskvalificera de flesta modellerna. Jag har varit och tittat på Makita BO5021 (som jag nog skulle köpa rakt av om den var några hundralappar billigare, alternativt betydligt dyrare än den är i USA) och Kress CPS 6125 E. Dessutom har Metabo en modell SXE 325 som ser intressant ut, men den har jag bara sett på nätet och Bosch har sin gröna PEX 270 A.

Hur verkar ovanstående tankar för er? Är det korkat att köpa en lätt slipmaskin, även om man inte jobbar speciellt många timmar med den per år? Finns det nån uppenbar modell jag borde se innan jag slår till (jag bor i Stockholm om det påverkar utbudet)?

Jag är tacksam för lite input från kunskapsbanken! :)

/Tommy

Hej,
har du råd köper du en multimaster.
Om du inte tycker att den är tillräcklig kan du köpa dig något billigare komplement.

Själv tycker jag att multimastern påminner om ett trollspö.Kan det mesta.
mvh//R,,

Ja, Multimastern ser verkligen läcker ut i demofilmerna på hemsidan! Dock, menar du att jag skulle kunna köra en Multimaster som enda slip? Min känsla är att man inte vill slipa en hel garderobsdörr med en sån, utan snarare ha den som komplement där en excenter inte kommer åt, eller?

Att slipa så stora ytor med en multimaster är inget att rekommendera.
Men den är mer än bra som komplement.

mvh//R..

Hej igen,

jag slipade av mina obehandlade garageportar mellan strykningarna nyligen.
Till detta använde jag min lilla potenta millwaukie prs 125e .

Har även en nyinköpt multimaster som jag så gärna ville använda till detta.
Dock så är millwaukien mer lämpad för sådana uppdrag.
mvh//R..

När jag köpte min kåk och inte hade så mycke pengar köpte jag ett gäng ferm prylar, ingen har gått sönder efter över 1½ års använing ganska frekvent, man fick 3 års garanti. Det var mera noga med att köpa bra förbrukningsmatrial (slipark eller band osv) märkte jag. Jag kommer nog bara att underhålls fixa när jag är klar så jag vill inte lägga en förmögenhet på saker som bara ligger.

Drakir skrev:
Hej igen,

jag slipade av mina obehandlade garageportar mellan strykningarna nyligen.
Till detta använde jag min lilla potenta millwaukie prs 125e .

Har även en nyinköpt multimaster som jag så gärna ville använda till detta.
Dock så är millwaukien mer lämpad för sådana uppdrag.
mvh//R..
Då har jag inte tänkt helt galet då! :)

Rund_skruvad skrev:
När jag köpte min kåk och inte hade så mycke pengar köpte jag ett gäng ferm prylar, ingen har gått sönder efter över 1½ års använing ganska frekvent, man fick 3 års garanti. Det var mera noga med att köpa bra förbrukningsmatrial (slipark eller band osv) märkte jag. Jag kommer nog bara att underhålls fixa när jag är klar så jag vill inte lägga en förmögenhet på saker som bara ligger.
Egentligen borde jag gå samma väg. Jag tvivlar på att några stora byggprojekt är på tapeten de närmsta åren, så nått billigt för att klara det "alldagliga" som dyker upp vore rimligen det mest intelligenta. Dock uppskattar jag kvalitetsprodukter av olika anledningar (bättre tillgång till reservdelar och tillbehör, bekvämare att jobba med, trevlig känsla att äga en välbyggd produkt och andra mer eller mindre krystade skäl!), så det lutar nog rätt starkt åt Makitan i alla fall. :p

P
Använder dagligdags Festool slipmaskiner men måste ändå säga att jag är ganska imponerad av Multimastern för slipning av detaljer samt både grov och finslipning av mindre till mellanstora ytor. Använder den numer som enda slip om jag jobbar med fönster / karm. Den vibrerar klart mindre än Festool som ändå får klassas som mycket lågt vibrerande slipar (använder skaken och ibland råttan).
Med nya snabbfästet så är det en fröjd att byta mellan såg och slip på Multimastern. Dessutom kan man ju ansluta dammsugare med utsugningssetet.

pingvinlakrits skrev:
Använder dagligdags Festool slipmaskiner men måste ändå säga att jag är ganska imponerad av Multimastern för slipning av detaljer samt både grov och finslipning av mindre till mellanstora ytor. Använder den numer som enda slip om jag jobbar med fönster / karm. Den vibrerar klart mindre än Festool som ändå får klassas som mycket lågt vibrerande slipar (använder skaken och ibland råttan).
Med nya snabbfästet så är det en fröjd att byta mellan såg och slip på Multimastern. Dessutom kan man ju ansluta dammsugare med utsugningssetet.
Det låter bra det! Jag har kikat vidare på Multimastern och vill man, ser man användningsområden överallt! Inköpspriset är en sak, men tillbehören känns ockerdyra, så jag avvaktar Bosch konkurrent lite.

Ingen som har nån kommentar på om jag kommer ångra mig om jag köper en liten och lätt excenterslip (typ BO5021) i stället för en "vanlig", stor (typ BO6030)? Om man får tro pinvinlakrits lovord om Multimasterns kapacitet, kanske det är bättre att ha en fullvuxen modell att använda på de öppna vidderna och Feinen till resten, eller? Eller hur stor är skillnaden egentligen mellan de små och stora excentermaskinerna med avseende på avverkan, balans o dyl?

P
En mellanstor/stor excenter brukar ofta klara att avverka rätt duktigt och passa när man behöver något som river av ordentligt. Ska man klara sig på två slipar så är en bra excenter och en Fein multimaster en bra "kompromiss" - fixar det mesta. Stora ytor / små ytor och hörn. Kan vara en bra idé att invänta Bosch multimaskin. Lite klen effekt i den dock - vad den levererar i kraft ut återstår att se.

Excenterfrågan slutade med en Makita BO5021. Väger nära ingenting, men avverkar ändå ganska vettigt. Naturligtvis hade en tung 150 mm-maskin varit effektivare, men för den användning den kommer se hos mig så lär jag klara mig. Det går att argumentera för att en grön Bosch hade gjort jobbet lika bra för halva priset, men sånt snack kommer jag inte lyssna på! ;)

En Fein Multimaster ser väldigt frestande ut. Jag ska absolut titta på Boschen först (Bauhaus lär redan ha den hemma) och förhoppningsvis är tillbehörspriserna betydligt lägre till den. Det ska bli spännande att höra vad folk med erfarenhet av båda har att säga.

vad är bästa om man ska rugga upp ytan på ett par kvadrat laminerad spånskivor för målning.
excenter, plan eller mus?

matte2k skrev:
vad är bästa om man ska rugga upp ytan på ett par kvadrat laminerad spånskivor för målning.
excenter, plan eller mus?
Jag hade tveklöst kört med en excenter för att det går fort. En plan funkar också bra, men tar längre tid. En slipmus är enligt min mening dåligt, tar lång tid och med en liten platta är risken större för att det inte blir helt plant.

Slipmusen är hemsk att jobba med ! Händerna vibrerar sönder totalt, ogillar den, iaf min B&D.

Multimastern är myyycket bättre. Faktiskt väldigt bra avverkning, bättre än jag hade förväntat mig.

Ska man slipa mycket så är det excenter som gäller, jag vansinnes slipade alla väggar förra året på hela bottenvåningen med min DW 150mm excenter, hade spånskivor ytterst och ville få bra underlag för att måla. Nu håller jag på att skruva gips på alla väggar så det var kanske lite onödigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.