Använder sällan stämjärn eller hyvel men när de behövs så behövs de. De har dessutom en förmåga att bli slöa av att vänta på nästa användning......

Eftersom jag är grön på slipområdet så har jag tittat lite på tuben men de kit som de använder där känns väldigt dyra (kanske kommer man inte undan det?). Finns det något lite billigare kit som någon kan rekommendera?

Andra metoder som man kan tänka sig istället?
Dock ej slipppapper limmat på plan yta. Säkert det mest ekonomiska men jag har en mental defekt när det kommer till förbrukningsmaterial och köper aldrig nytt när det borde bytts för länge sedan.

Rickard.
Jag använder ett 1000grit diamantbryne från tveksamt företag och läder med pasta (stropping på engelska då jag saknar svenskt namn) för alla mina hyvlar och stämjärn och det funkar bra för mig, jag får det inte youtube-vasst men tillräckligt för det jag gör och det är riktigt snabbt och enkelt.

Är dom riktigt slöa eller skadade har jag lite aggressivare saker också men jag använder dom sällan.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag använder ett 1000grit diamantbryne från tveksamt företag och läder med pasta (stropping på engelska då jag saknar svenskt namn) för alla mina hyvlar och stämjärn och det funkar bra för mig, jag får det inte youtube-vasst men tillräckligt för det jag gör och det är riktigt snabbt och enkelt.

Är dom riktigt slöa eller skadade har jag lite aggressivare saker också men jag använder dom sällan.
Det låter ju bra. Då är det ju bara att leta på lämplig postordersite och bara se till att man tycker brynet är tillräckligt stort så det inte är 2 cm brett och passar dåligt för hyveln.

Är det en sådan där tunn skiva du har som du sedan klistrat fast på något?

Rickard.
N Nizztos skrev:
Det låter ju bra. Då är det ju bara att leta på lämplig postordersite och bara se till att man tycker brynet är tillräckligt stort så det inte är 2 cm brett och passar dåligt för hyveln.

Är det en sådan där tunn skiva du har som du sedan klistrat fast på något?
Den jag använder nu kommer från amazon i ett set med 3 olika men jag vet inte om jag nödvändigtvis rekommenderar den. Lite tjockare metallplatta med ”plastfot” under så den håller sig rak utan hjälp. Om jag någonsin sliter ut den kanske jag väljer en dubbelsidig variant (typ trend).

Redigerat:
C
N Nizztos skrev:
Då är det ju bara att leta på lämplig postordersite och bara se till att man tycker brynet är tillräckligt stort så det inte är 2 cm brett och passar dåligt för hyveln.
Skall du bara skärpa eggen fungerar det med ett finkornigt bryne, men förr eller senare uppstår behovet av att avverka mer material än vad som är möjligt med korn >1000. Så du behöver flera brynen med olika korn.
Personligen tycker jag 120 - 1000 i lämpliga steg är ett bra minimum.

C cpalm skrev:
Skall du bara skärpa eggen fungerar det med ett finkornigt bryne, men förr eller senare uppstår behovet av att avverka mer material än vad som är möjligt med korn >1000. Så du behöver flera brynen med olika korn.
Personligen tycker jag 120 - 1000 i lämpliga steg är ett bra minimum.
Tack, det finns med i planen att ha grövre än 1000 också. Hade tänkt 400 men det kanske inte räcker om du nu skriver 120 - 1000. Får kanske revidera mina planer lite.

En begagnad slipsten som går i vattenbad och drivs av elmotor brukar gå att hitta på blocket för under 2000 kronor. Att slipa på frihand är enklare än det ser ut men det tar några timmar att lära sig.

För hyvelbett brukar jag använda en långsamtgående bandslipmaskin med 80 korns band. Den sparar tid jämfört med slipsten men man klarar sig utan den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.