Vi har en slipers mur ner mor grannens tomt, de har nu klagat på att den ser ful ut (och det gör den). Den är grön aktig det ser ut som det växer alger på den. Har köpt nåt algmedel på Weibull`s och skurat av en bit av muren med tveksam effekt. Är det någon som har någon erfarenhet av detta problem. Ska man olja in slipers varje år som altanen eller hur sköter man den??
 
Rengör med högtryckstvätt.

Behandla med spillolja utblandat med 10% lacknafta, så håller de sig fräscha. Tror inte att algerna gillar denna häxbrygd och inte alla miljövänner heller för den delen. ;)
 
äsch! det går med spillolja i trädgården, det e värre med trädgårdsLANDET 8)
 
Jag ska kolla med purkna grannen om jag får använda specialbrygden bland hans risiga buskar ;D. Använder du spilloljeblandningen årligen eller ?
 
Har bara oljat in dem en gång för ca 3 år sedan i samband med att jag byggde en stödmur av slipers.

Kanske inte är så tokigt för miljön, med tanke på att de inte behöver behandlas så ofta. ???

En nackdel förutom miljön: Man bör helst undvika att sitta på oljebehandlade slipers, de färgar av sig. Men i mitt fall är det ingen som kommit på tanken att sitta på stödmuren.

Naturligtvis ska man inte använda spillolja vid trädgårdslandet.

 
Blanda spillolja med slipersolja (fifty/fifty det luktar också inte så illa). Det håller i flera år (om du dränker in dom rejält). T.o.m. gräset intill överlever.  Se till att använda plasthandskar.
 
Varför inte använda enbart slipersolja?
 
Jag har använt Cuprinols "sliperolja" och efter ett par lager på 45 år gamla slipers så ser de som nya ut. Mörka och fina.
 
Har testat med bara slipersolja också, men det håller längre om man späder ut den med spillolja. Jag vill inte olja in den vartannat år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.