Har testat alla möjliga fabrikat på blad till mitt Bosch multiverktyg, men tycker kvaliteten i förhållande till pris är otroligt dålig.

Går det att slipa dem för att förlänga livslängden? Och isf hur?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det går behjälpligt med en nålfil att skärpa upp. dom är inte skränkta som en såg, men räkna inte med att det blir bra direkt. Tar nog några vändor med filen innan det känns bra.

Att tänka på är att de flesta blad av denna typen är endast härdade ytligt på spetsarna. Om man teoretiskt kan skärpa dessa är det troligt att materialet är betydligt mjukare än originaleggen

M myrstack skrev:
Att tänka på är att de flesta blad av denna typen är endast härdade ytligt på spetsarna. Om man teoretiskt kan skärpa dessa är det troligt att materialet är betydligt mjukare än originaleggen
Jag skulle tro att dessa blad är induktionshärdade med full hårdhet åtminstone ett par mm in på bladet från tandspetsen.
Ythärdning/sätthärdning är inget jag skulle använda på en sån pryl eftersom de är tillverkade av härdbart stål och induktionshärdning går ruskigt snabbt.

Jag slipar om mina och det tar ju 1min med nålfil och skruvstäd. Lätt värt det.

Enklare om de inte är helt nedslitna, då har man bättre stöd av de gamla tänderna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.