Hej!

Jag vill fräscha upp ett soffbord som har ett ytskikt i lackerat askfaner. Har tidigare erfarenhet av att slipa ner massiva träbord men inget med faner. Vill mest få bort den gamla lacken och stryka på 2 nya lager matt golvlack. Förstår att man behöver vara försiktig men hur försiktig?

Har en batteridriven excenterslip och tänkte köra med P80, P120 och avsluta med P180 på lägsta effekt. Är det för aggressivt eller ska man satsa på att slipa för hand?

Så länge lacken inte har blivit bortslipat är det ingen fara. Och när den är borta slutar man ju. Så det lär vara något som ger sig av sig självt när man slipar.

Kör med maskin. Man kan vara försiktig. Det är inte så svårt.

Måste lacken bort? Att slipa med maskin är rätt riskabelt. Först lack som står emot slipning ganska bra och sedan en millimeter trä som är betydligt ömtåligare. Slipar man lite ojämnt kan bordet sabbas på nolltid. Klart att det går, men lack på lack funkar väl utan att ta bort den gamla?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Så länge lacken inte har blivit bortslipat är det ingen fara. Och när den är borta slutar man ju. Så det lär vara något som ger sig av sig självt när man slipar.

Kör med maskin. Man kan vara försiktig. Det är inte så svårt.
Ja jag tänker också så. Vad tror du om att starta med P80 och jobba sig uppåt? Eller är det för "aggressivt"

Redigerat:
Hep Hep skrev:
Måste lacken bort? Att slipa med maskin är rätt riskabelt. Först lack som står emot slipning ganska bra och sedan en millimeter trä som är betydligt ömtåligare. Slipar man lite ojämnt kan bordet sabbas på nolltid. Klart att det går, men lack på lack funkar väl utan att ta bort den gamla?
Egentligen inte men vill få bort så mycket "skavanker" som möjligt, även om det inte är några större skador. Jag vet dock inte hur tjock faner bordet har och om man ska satsa på handslip för enbart matta av och lacka på eller att köra försiktigt med maskin.

Spontant tänker jag att P80 är ganska grovt, är det inte risk att man får repor som går genom lacken med det?

Faner brukar vara 0,5-0,6mm så var försiktig.

Jag skulle börja med färgborttagningsmedel och se om det räcker. Med lite tur så kanske du slipper slipa.

Här kan en sickel vara ett bra alternativ. Det innebär förvisso manuellt arbete men ger också väldigt bra kontroll på avverkningen. Överraskande effektivt!

Tycker man att det är ansträngande att hålla dem finns det hållare/stöd att köpa.
//Ronnie

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.