Vi har ett matbord som idag är vitpegmenterat. Lackad ekfaner står det i produktbeskrivningen. Nu efter några års användning har ytan på bordet blivit mjuk och saker fastar i den (tidningar, glas etc). Vi vill nu ta bort beläggningen, slipa och lägga på en ny beläggning. Har någon av er erfarenhet vilket tillvägagångssätt som är bäst?
Att slipa lack som redan är mjuk brukar vara jobbigt då lacken sätter igen slippapperet så man måste byta dem hela tiden.
Jag skulle skrapa bort lacken. Svårt att veta om det är "värt" att prova med varmluftspistol för att mjuka upp lacken och få den att släppa innan du skrapar men man kan prova på undersidan lite för att se om det går. Finns en risk att man bränner fanéret och skapar mer problem.
Sickling är en rätt bra metod eftersom man minskar risken för att en vass hörna på skrapan ger repor som är svåra att få bort.
Sen är det ek som verkar rätt "grov" i fibrerna/strukturen så det kan vara svårt att komma ner i alla gropar för att få bort all lack så det kan finnas lite risk att man tar för djupt - det beror på hur tjock fanéret är.
Jag skulle skrapa bort lacken. Svårt att veta om det är "värt" att prova med varmluftspistol för att mjuka upp lacken och få den att släppa innan du skrapar men man kan prova på undersidan lite för att se om det går. Finns en risk att man bränner fanéret och skapar mer problem.
Sickling är en rätt bra metod eftersom man minskar risken för att en vass hörna på skrapan ger repor som är svåra att få bort.
Sen är det ek som verkar rätt "grov" i fibrerna/strukturen så det kan vara svårt att komma ner i alla gropar för att få bort all lack så det kan finnas lite risk att man tar för djupt - det beror på hur tjock fanéret är.
Jag har slipat ett gammalt (1950-tal) skrivbord med skiva av teakfanér. Det satt ett listband runt skivan som gjorde det svårt att bedöma tjockleken på fanéren och givetvis togs lite för mycket bort i hörnen. Gissar att de flesta fanerade möbler har ett skikt på 0,8 mm eller mindre, dvs svårt att slipa bort djupa repor utan att gå genom fanéren.
Jag tror att en lack-stripper kan minska behovet att slipa onödigt mycket. Vissa repor kanske du får leva med.
Jag tror att en lack-stripper kan minska behovet att slipa onödigt mycket. Vissa repor kanske du får leva med.
Ja det lutar åt att skrapa, tack för tipset med att värma upp den. Upplever att varma dagar när solen lyser på bordet gör att allt fastnar, så förstår lösningen. Men testar nog först att skrapaT Testarn skrev:Att slipa lack som redan är mjuk brukar vara jobbigt då lacken sätter igen slippapperet så man måste byta dem hela tiden.
Tack för svaret! Ska titta om en lack stripper kan förenkla arbetet. Några repor hit eller dit spelar ingen roll. Är ett köksbord som får stryk ändå. Vill mest slippa att saker fastnar i detarneri68 skrev:
Jag har slipat ett gammalt (1950-tal) skrivbord med skiva av teakfanér. Det satt ett listband runt skivan som gjorde det svårt att bedöma tjockleken på fanéren och givetvis togs lite för mycket bort i hörnen. Gissar att de flesta fanerade möbler har ett skikt på 0,8 mm eller mindre, dvs svårt att slipa bort djupa repor utan att gå genom fanéren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nyslipad&lackad stavparkett - färgskiftningar där tejp för heltäckningsmatta suttit.
Golv -
Fräscha upp lackad parkett istället för att slipa?
Golv -
Behandla golv (lackad ek?) utan att slipa?
Golv -
Hjälp: Slipa och lacka om ett matbord av valnöt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Tråkig yta omslipad och nylackad ekparkett
Golv
Tjänster
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Bygga platsbyggd TV-bänk – hur får man den att se riktigt proffsig ut?
Möbelsnickeri -
Bygga platsbyggd säng och garderob i barnrum, vad tänka på?
Möbelsnickeri -
Fräscha upp y-stolar
Möbelsnickeri -
Tips och idéer på vad jag kan bygga av detta?
Möbelsnickeri -
Programvara för att skissa bokhylla
Möbelsnickeri