259 läst · 7 svar
259 läst
7 svar
Slipa manuellt eller slipmaskin, täta lister, grundmåla
Håller på att renovera en lägenhet och har funderingar på vad som blir bäst men framför allt enklast.
Skulle ni rekommendera ett ledat slipverktyg på ett teleskopskaft för att slipa tak och väggar eller en tak-/väggslipmaskin?
Väggarna är redan ganska släta men behöver spacklas på några ställen och därefter finslipas/putsas. Taket i hallen har lite sprickor/släpp som behöver slipas/rivas loss och därefter spacklas/finslipas. Övriga tak behöver bara tvättas och målas men alla väggar i större delen av lägenheten kommer att behöva slipas/putsas efter tapetborttagningen.
Funderar även på vad man kan täta golvlister och dörrkarmar med? Uppstått springor efter tapetborttagningen som skulle behöva tätas. Använder man byggfog, latexfog eller akrylfog? Det är äldre trälister som ska rengöras och målas om.
Sist målningen. Behöver man grundmåla och vad betyder grundmåla? Är det en speciell grundfärg eller betyder det bara att man behöver måla minst 2 gånger? Spärrmåla, är det också en form av grundmålning? Behöver man eller rekommenderas det att spärrmåla trots att man har tagit bort gammal inrökt tapet?
Skulle ni rekommendera ett ledat slipverktyg på ett teleskopskaft för att slipa tak och väggar eller en tak-/väggslipmaskin?
Väggarna är redan ganska släta men behöver spacklas på några ställen och därefter finslipas/putsas. Taket i hallen har lite sprickor/släpp som behöver slipas/rivas loss och därefter spacklas/finslipas. Övriga tak behöver bara tvättas och målas men alla väggar i större delen av lägenheten kommer att behöva slipas/putsas efter tapetborttagningen.
Funderar även på vad man kan täta golvlister och dörrkarmar med? Uppstått springor efter tapetborttagningen som skulle behöva tätas. Använder man byggfog, latexfog eller akrylfog? Det är äldre trälister som ska rengöras och målas om.
Sist målningen. Behöver man grundmåla och vad betyder grundmåla? Är det en speciell grundfärg eller betyder det bara att man behöver måla minst 2 gånger? Spärrmåla, är det också en form av grundmålning? Behöver man eller rekommenderas det att spärrmåla trots att man har tagit bort gammal inrökt tapet?
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag har slipmaskinen. Det underlättar rejält att använda den vid slipningen, och då har jag inga superkomplicerade projekt. Dock ingår ett trekantigt sliphuvud i min, med det runda kommer man inte åt de närmaste 2-3 cm mot hörn.E Ekonomista skrev:
En annan fördel är dammsugaranslutningen, det minskar dammet avsevärt jämfört med slippapper. Bara det gör att jag orkar ta fram maskinen även för relativt små projekt, man sparar lätt in tiden på städningen.
Till sist får du väl bedöma hur stora ytor som ska slipas och om det är värt att köpa en maskin för. Men jag har inte ångrat mig, trots att det ibland går några år mellan användningarna.
Den dyra varianten kommer med ett trekantigt sliphuvud. Känns inte värt +2000 kr dock. Håller med om att dammsugaranslutningen låter väldigt smidigt. Mest orolig över vikten. Kanske enklare att slipa manuellt och dammsuga.G Genomklok skrev:Jag har slipmaskinen. Det underlättar rejält att använda den vid slipningen, och då har jag inga superkomplicerade projekt. Dock ingår ett trekantigt sliphuvud i min, med det runda kommer man inte åt de närmaste 2-3 cm mot hörn.
En annan fördel är dammsugaranslutningen, det minskar dammet avsevärt jämfört med slippapper. Bara det gör att jag orkar ta fram maskinen även för relativt små projekt, man sparar lätt in tiden på städningen.
Till sist får du väl bedöma hur stora ytor som ska slipas och om det är värt att köpa en maskin för. Men jag har inte ångrat mig, trots att det ibland går några år mellan användningarna.
Aha. Näe, det lät saftigt.E Ekonomista skrev:
Du kommer bli tröttare av att slipa manuellt med stång, gissar jag. Kräver ändå visst tryck att få till bra slipning, ihop med rörelse.
Maskinen väger onekligen en del, behöver bålstyrka för att manövrera. Å andra sidan går det fort, du slipar lätt tapetskarvar och drar över väggarna i övrigt på 10-15 min i ett normalstort rum.
Vi har en handhållen slipmaskin och visst slippar den effektivt jämfört med manuell handslipning. Dock väger den mer, innebär samma förflyttning som vid manuell handslipning och då det är en handhållen slipmaskin har man ingen räckvidd dvs. man får springa upp och ner för en stege för att nå överallt. Den kan inte anslutas till en dammsugare heller. Vi får kanske ta en titt på tak-/väggslipen och se hur den känns att hålla.G Genomklok skrev:Aha. Näe, det lät saftigt.
Du kommer bli tröttare av att slipa manuellt med stång, gissar jag. Kräver ändå visst tryck att få till bra slipning, ihop med rörelse.
Maskinen väger onekligen en del, behöver bålstyrka för att manövrera. Å andra sidan går det fort, du slipar lätt tapetskarvar och drar över väggarna i övrigt på 10-15 min i ett normalstort rum.
Trissans storlek. Den har betydelse både för resultatet och effektiviteten.E Ekonomista skrev:
Med stång slipper du detta förstås. Men som sagt: bålstyrka krävs. Frugan klarar inte att lägga tillräckligt tryck med maskinen.E Ekonomista skrev:
Känns som jag pratar mig väldigt varm för maskinen... Är inte alls någon expert, men kanske just därför jag tycker den hjälper 😅E Ekonomista skrev:
Förstår att man pratar sig varm om något man tycker funkar. ☺️ Dock är vi två otränade personer, 30+ tjej (jag) och en pensionärsman. Han är trots sin höga ålder stackare än mig men jag vill inte att han ska slita ut sig i onödan. Jag har bäst motorik av oss två och mer ork för att inte glömma mer organiserad. 🙂G Genomklok skrev:Trissans storlek. Den har betydelse både för resultatet och effektiviteten.
Med stång slipper du detta förstås. Men som sagt: bålstyrka krävs. Frugan klarar inte att lägga tillräckligt tryck med maskinen.
Känns som jag pratar mig väldigt varm för maskinen... Är inte alls någon expert, men kanske just därför jag tycker den hjälper 😅
Testa slipplatta på skaft och funkar inte det kan ni hyra en maskin över en helg. Slipplattan och skaftet har ni användning för i alla fall. Skaftet är samna som till rollern så det blir garanterat använt.
Grundfärg är just grundfärg men det finns lite olika för olika ändamål.
Grundfärg är just grundfärg men det finns lite olika för olika ändamål.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Haffner DK slipmaskin...eller hur slipar ni hyvelbett?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Renovera fiskbensparkett eller bara slipa och lacka?
Byggnadsvård -
Vilken olja eller behandling för att återställa nedslipat golv?
Golv -
Putsa om sockel? Eller bara laga och slipa bort färg?
Stenhus -
Slipa (efter spackling) manuellt eller med maskin?
Färg, Måla & Tapetsera