Har använt pcm8s flitigt och nu verkar klingan något sliten, ger inte så rena snitt längre och nu ska det sågas lister i mängd. Köper jag ny klinga eller kan den gamla slipas? Nån som vet kostnaden för resp. alternativ?

Kjell G

På Beijer i Piteå tar de emot klingor för slipning. De skickar vidare till annat företag. Kostnad ~200 kr. Ny klinga kostar 800:-.

Slipning blir minst lika bra som ny klinga.

Kolla på byggfirma i närheten av dig...

/V

Slipa! Har fått mina Makita-klingor till LS1013:an slipade ett par gånger. Har kostat runt 200-250kr (inga tänder har då behövts bytas). Jag bor i Kävlinge och lämnade mina klingor på Theofils i Malmö.

Någon som vet vem som slipar klingor i Norrköpingstrakten till bra pris?

• Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Prova en hartslösare först och se om det är beläggning bara. Nästan gratis och snabbt gjort.

Ginflyer skrev:
Prova en hartslösare först och se om det är beläggning bara. Nästan gratis och snabbt gjort.
Vad innebär det?

SKulle iof tro att det går lika bra med sprit (inte vanlig whisky utan industri eller läkarsprit. Whiskyn kan du ta själv om det funkade ;) )

• Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
Helt klart värt att slipa och jag har många kunder som låter mig slipa deras nya klingor då slipningen inte alltid är så bra även på nya... Et regel jag brukar köra är att det kostar en tredjedel av nypriset så har man ofta tagit i för mycket.

Mikael_L
P-plats skrev:
Helt klart värt att slipa och jag har många kunder som låter mig slipa deras nya klingor då slipningen inte alltid är så bra även på nya... Et regel jag brukar köra är att det kostar en tredjedel av nypriset så har man ofta tagit i för mycket.
Ja det har jag också hört/läst nån gång... att en omslipad klinga ofta är bättre än den fabriksnya.

Tycker iofs att det låter märkligt, för nya HM-klingor måste väl slipas på fabriken innan utskeppning. Att löda fast tänderna på tillräckligt exakt ställe är nog inte möjligt vilket borde betyda att klingan måste slipas som sista operation vid tillverkningen.

Kan nog stämma att det inte skadar att slipa en ny klinga.
Jag filar alltid nya motorsågskedjor innan jag använder dem. Märks skillnad

När det gäller rengöring av sågklingor och skaftfräsar så har jag med stor framgång använd vanligt ugnsrengöringsmedel, typ Mr Muscle eller liknande. Hittade tipset på en amerikansk sajt. Bara att spraya på , vänta en stund och sedan skrubba med varmt vatten.

MVH Händige Herrn

Jag har inte upplevt mina klingor som vassare efter en slipning än de var när de var nya.

Mikael_L skrev:
Ja det har jag också hört/läst nån gång... att en omslipad klinga ofta är bättre än den fabriksnya.

Tycker iofs att det låter märkligt, för nya HM-klingor måste väl slipas på fabriken innan utskeppning. Att löda fast tänderna på tillräckligt exakt ställe är nog inte möjligt vilket borde betyda att klingan måste slipas som sista operation vid tillverkningen.

Har nog med kostnader att göra vid tillverkningen...
...eller bara en kännsla hos folk! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.