23 835 läst · 28 svar
24k läst
28 svar
Slipa borr eller slänga (söker borrslip)?
Sida 1 av 2
Förr fanns det borrslipar som monterades på borrmaskin som skulle göra underverk (inte testat själv).
Nu råkar jag ha flera kilo oslipade HSS borr från borrkassetter eller som jag stoppat i fickan när folk slängt dom som jag samlat på mig.
Vad finns det för alternativ idag för en billig penning om man skall slösa en fredagskväll på att slipa borr?
Borr idag är ju inte direkt dyrt så att lägga 2000:- på en slip är inte aktuellt.
Nu råkar jag ha flera kilo oslipade HSS borr från borrkassetter eller som jag stoppat i fickan när folk slängt dom som jag samlat på mig.
Vad finns det för alternativ idag för en billig penning om man skall slösa en fredagskväll på att slipa borr?
Borr idag är ju inte direkt dyrt så att lägga 2000:- på en slip är inte aktuellt.
Slipa dem på din vanliga pelarslip. Det är enkelt och du lär dig snabbt. Finns säkert instruktioner på internet om du letar lite
För övrigt så finns väl de där borrsliparna fortfarande?
Jula har en fristående för en tvåhundring, såg jag just. Hur den funkar har jag dock ingen aning om. Själv slipar jag på pelarslipen
För övrigt så finns väl de där borrsliparna fortfarande?
Jula har en fristående för en tvåhundring, såg jag just. Hur den funkar har jag dock ingen aning om. Själv slipar jag på pelarslipen
Ganska enkelt att göra en jigg. Slipar alla mina hss borrar på det viset.
https://youtu.be/72syhJoOsHM
https://youtu.be/72syhJoOsHM
Denna verkar det finnas en del som gillar, om man ska tro recensionerna.
http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver/8/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{po/2/po}{md5/247d8c7d53e64b2ac01cd3b2cdd47059/md5}&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=1165463&pn=1165463&ci=&wsversion=8&sort=1&ratingact=22&usermode=38&rid=0&page=3
http://www.conrad.se/websale8/?Ctx={ver/8/ver}{st/3ec/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{po/2/po}{md5/247d8c7d53e64b2ac01cd3b2cdd47059/md5}&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=1165463&pn=1165463&ci=&wsversion=8&sort=1&ratingact=22&usermode=38&rid=0&page=3
Det blir till att leta upp jiggen jag gjorde och ställa sig vid pelarslipen och nöta.
Hade en lärare i gymnasiet som tvingade oss att genomgå ett antal lektioner i borrslipning.
Det blir bra men tänkte att det fanns någon billig latmansvariant nu när det blivit 2016
Hade en lärare i gymnasiet som tvingade oss att genomgå ett antal lektioner i borrslipning.
Det blir bra men tänkte att det fanns någon billig latmansvariant nu när det blivit 2016
A:son skrev:Det blir till att leta upp jiggen jag gjorde och ställa sig vid pelarslipen och nöta.
Det blir bra men tänkte att det fanns någon billig latmansvariant nu när det blivit 2016 [/QUOTE
Det finns det ju, jag har nämnt och länkat två. Var du till och med för lat för att ens googla själv
Jag skall nog sluta läsa på surfplattan för den verkar ta bort länkarna och ersätta dom med stjärnor.
Självcensurerande för att jag skall sluta köpa verktyg kanske.
Den från conrad.se såg klart intressant ut då den tar borr upp till 13mm!
Missade dock att du hittat en på Jula.
Den på jula verkar ha utgått men kanske det var den från meec med en massa hål upptill?
Självcensurerande för att jag skall sluta köpa verktyg kanske.
Den från conrad.se såg klart intressant ut då den tar borr upp till 13mm!
Missade dock att du hittat en på Jula.
Den på jula verkar ha utgått men kanske det var den från meec med en massa hål upptill?
Brukar frihanda då det rör sig om borrar upp till 16mm sen är det bara i nödfall jag frihandar större och då i fält med rondell(vinkelslip)
Nackdelen med att frihanda är att det är jäkligt enkelt att få det ojämnt, det kommer skära men man tappar skärpan efter ett par hål om det är lite fel.
Nackdelen med att frihanda är att det är jäkligt enkelt att få det ojämnt, det kommer skära men man tappar skärpan efter ett par hål om det är lite fel.
Experter på metallurgi kommer nog att avråda vinkelslip. Själv använder jag vinkelslip då jag nästan alltid behöver akutslipa ute på fält och vinkelslip finns nästan alltid med i verktygslådan. Det funkar och ibland blir man frestad att ändra eggvinkeln för snabbare borrning, men det blir slö lika fort också.
Snabbstål är inte så känsligt för överhettning som kolstål. Kyl med vatten med jämna mellanrum så ska det nog gå bra. Bakgrunden är de olika härdningsmekanismerna. HSS härdas med utskiljningshärdning, vilket betyder att man fäller ut överinlösta keramiska partiklar, främst olika metallkarbider. Kolstål är lite tvärt om - man tvångsinlöser kol och bildar martensit från austenit, som har högre löslighet av kol än ferrit, vilket tillsammans med Fe3C är det som egentligen är stabilt vid RT. Den laminerade strukturen med ferrit och Fe3C kallas perlit ( ibland under vissa förutsättningar kan man bilda bainit) Dessa är inte tillräckligt hårda. Bainit är dessutom sprött, men det är mest ett kuriosum.
De som tycker att det är drygt att läsa detta kan hoppa vidare till nästa inlägg. Det är alltid någon som klagar...
De som tycker att det är drygt att läsa detta kan hoppa vidare till nästa inlägg. Det är alltid någon som klagar...
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Så ett kolstål (typ en kniv) blir mjukt? eller sprött? om man slipar med vinkelslip. Men ett snabbstål behåller egenskaperna?mattiasp skrev:Snabbstål är inte så känsligt för överhettning som kolstål. Kyl med vatten med jämna mellanrum så ska det nog gå bra. Bakgrunden är de olika härdningsmekanismerna. HSS härdas med utskiljningshärdning, vilket betyder att man fäller ut överinlösta keramiska partiklar, främst olika metallkarbider. Kolstål är lite tvärt om - man tvångsinlöser kol och bildar martensit från austenit, som har högre löslighet av kol än ferrit, vilket tillsammans med Fe3C är det som egentligen är stabilt vid RT. Den laminerade strukturen med ferrit och Fe3C kallas perlit ( ibland under vissa förutsättningar kan man bilda bainit) Dessa är inte tillräckligt hårda. Bainit är dessutom sprött, men det är mest ett kuriosum.
Ja, kolstål tappar härdningen när man anlöper stålet genom att hetta upp det. Det krävs inte så höga temperaturer för att anlöpa stålet. Det blir främst mjukt, inte sprött. HSS klarar betydligt högre temperaturer utan att förlora härdningen. Jag har inte siffrorna om temperaturerna i huvudet.
Mattiasp:
Det är intressant att läsa lite om bakgrunden till hur något fungerar
Världen är full av händigt folk som annars bara säger: "så här är det" eller "så här brukar man göra" utan att ha en aning om varför.
Det är intressant att läsa lite om bakgrunden till hur något fungerar
Världen är full av händigt folk som annars bara säger: "så här är det" eller "så här brukar man göra" utan att ha en aning om varför.