12 743 läst · 11 svar
13k läst
11 svar
Slangkoppling (trädgårdsslang) som håller greppet?
Har en enkel trädgårdsdusch vilken "drivs med" vanlig enkel trädgårdsslang och "Gardena"-fattning/koppling.
Har lyckats få den tät på "alla håll" vilket är en seger i sig men att få det permanent fungerande är hittills omöjligt.
Det kan funka hyggligt länge men slutligen så släpper slangen - av trycket. D v s "Gardena"-kopplingens grepp släpper.
Det är ju tuffa förhållande i meningen att temperaturen skiftar rätt rejält. Under en högsommardag så blir slangen rejält varm och det är klart att materialet rör sig.
Har prövat med att lägga på såväl gängtejp som silvertejp för att göra den ändan av slangen tjockare, men efter ett tag så släpper det alltså.
Någon som har något bra tips?
Finns det sämre/bättre kopplingar? D v s kan man lyckas om man öppnar upp plånboken?
Har lyckats få den tät på "alla håll" vilket är en seger i sig men att få det permanent fungerande är hittills omöjligt.
Det kan funka hyggligt länge men slutligen så släpper slangen - av trycket. D v s "Gardena"-kopplingens grepp släpper.
Det är ju tuffa förhållande i meningen att temperaturen skiftar rätt rejält. Under en högsommardag så blir slangen rejält varm och det är klart att materialet rör sig.
Har prövat med att lägga på såväl gängtejp som silvertejp för att göra den ändan av slangen tjockare, men efter ett tag så släpper det alltså.
Någon som har något bra tips?
Finns det sämre/bättre kopplingar? D v s kan man lyckas om man öppnar upp plånboken?
Produkter som diskuteras: "trädgårdsdusch"
Trädgårdsdusch PortaShower Hozelock
Två meter slang
865 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Innan snabbkopplingarna blev standard var det ju halv- eller 3/4 tumskopplingar i mässing som gällde. De monteras i slangen med hjälp av en slangklämma. Vad jag vet så lossnar de aldrig. Det tar några sekunder extra att koppla mot kranen än snabbkopplingarna och de håller i "evighet".
Möjligen går det att modifiera snabbkopplingen genom att ersätta "spännringen" med en slangklämma men det har jag inte testat.
När slangen lossnar för mig, vilket sker förr eller senare men inte så ofta, kapar jag några cm av slangen och skruvar fast den igen. Jag upplever det inte som något större problem. Slangtyp påverkar också hur länge det håller tätt. Jag har en från Gardena.
Ser att Gardena har en "premiumkoppling" med spännring av metall som påstås hålla slangen "mycket säkert".
Möjligen går det att modifiera snabbkopplingen genom att ersätta "spännringen" med en slangklämma men det har jag inte testat.
När slangen lossnar för mig, vilket sker förr eller senare men inte så ofta, kapar jag några cm av slangen och skruvar fast den igen. Jag upplever det inte som något större problem. Slangtyp påverkar också hur länge det håller tätt. Jag har en från Gardena.
Ser att Gardena har en "premiumkoppling" med spännring av metall som påstås hålla slangen "mycket säkert".
Redigerat:
En sån här kanske... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-/Snabbkoppling-universal-2000021725/?artId=14030
Står ju aluminium - låter som bättre grepp och/eller mer tåligt än plast (spricker ju om man tar i för hårt när man drar åt).
Står ju aluminium - låter som bättre grepp och/eller mer tåligt än plast (spricker ju om man tar i för hårt när man drar åt).
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Byt till Nito/Ezze så håller det i evigheter och du slipper dessutom att låna ut grejerna.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Du behöver byta allt.Korvgubbe skrev:
Se det så här: du slipper Gardenakopplingar som bara går sönder. Farsan har kvar sina Nito-kopplingar sedan 70-talet.
Som du skriver så skall ju den här vara ett snäpp upp, enl Gardena själva...imported_Benno skrev:Innan snabbkopplingarna blev standard var det ju halv- eller 3/4 tumskopplingar i mässing som gällde. De monteras i slangen med hjälp av en slangklämma. Vad jag vet så lossnar de aldrig. Det tar några sekunder extra att koppla mot kranen än snabbkopplingarna och de håller i "evighet".
Tror jag testar det spåret... först (?)...
http://www.gardena.com/se/water-mana...akt-13-mm-1-2/