Hej!

Nu under sommaren har vi dränerat om vårt hus och hela sockeln/grundmuren blästrade vi då den tidigare ägaren hade målat den i flera olika nyanser av brunt samt olika typer av färg, bland annat plastfärg, som vi ville få bort. Efter blästringen framträdde sprickor i putsen, som jag då lagade med husfix (motsvarande). Jag provmålade ena sidan som inte syns så tydligt och då konstaterade jag att strukturskillnaden var väldigt tydlig mellan den blästrade delen och de lagade sprickorna, vilket inte var snyggt. Jag har varit inne på att putsa på nytt, och efter samtal med Weber rekommenderar de 4 mm rödgrund som jag fäster ett nät i och när det härdat ytterligare 4 mm puts (murbruk B om jag minns rätt). Men detta är inte aktuellt i mitt fall då det färdiga resultatet kommer hamna i nivå med det befintliga teglet, vilket jag inte vill. Jag har nu funderat på att slamma upp ytan istället. Skulle detta gå utan att bygga på massa material? Jag fick tipset att jag kunde göra detta och blanda i Gullex(?) för att få bättre vidhäftning. Att Weber rekommenderade den tjocka varianten med nät är för att inte riskera att putset släpper efter något/några år. Hur funkar det med slammning i så fall, riskerar det att krackelera och lossna med tiden?

För min del spelar det ingen roll om strukturen är slät eller knottrig, bara det är likadant överallt.

Tack på förhand.

Du kan ju alltid blanda till sluring och pensla hela sockeln. Då får du en och samma struktur.

Kör weber.base 133 putsbruk b hand istället. Det är ett b-bruk med 1mm fraktion som passar bra på socklar. Lägg på ett runt 3mm tjockt skikt med en stålskånska, sedan kan du filta eller skurbrätta. Knacka bort husfixen om du har möjlighet för det är stor risk att du gjort en felaktig lagning där.

Hej
Flugger har en grundfärg som fixar struktur och småsprickor.
Målade precis undersidan av vår balkong med denna och mina lagningar och småsprickor är spårlöst försvunna.
Kan den dölja misären som var där efter plastfärg så fixar den säkert dina sprickor också.
Har tyvärr ingen efterbild i datorn.
Fredrik

• balkong.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.