125 läst · 3 svar
125 läst
3 svar
Släta till dörröppning i betonghålsten
Hej! Jag har sedan en tid tillbaka öppnat upp den gamla garageöppningen en del så man kan få upp en dörr till det "nya" garaget. Men jag skulle behöva råd vad för material jag nu kan använda för att få sidorna slät å rak.
Vill helst inte använda puts då de av egen erfarenhet smular å lossnar med tiden från underlaget. Högra sidan behöver jag bygga lite tjockare kant för att få den rak så jag tänkte använda plankor på båda sidor av väggarna så man kan dra av de material man beslutar att använda.
Funkar det att blanda finbetong lite tjockare och "spackla" upp det ? Eller vad har ni för bättre förslag. Jag skulle behöva släta till "taket" också. Så behöver någonting som sitter kvar upp å ner 😅
Vill helst inte använda puts då de av egen erfarenhet smular å lossnar med tiden från underlaget. Högra sidan behöver jag bygga lite tjockare kant för att få den rak så jag tänkte använda plankor på båda sidor av väggarna så man kan dra av de material man beslutar att använda.
Funkar det att blanda finbetong lite tjockare och "spackla" upp det ? Eller vad har ni för bättre förslag. Jag skulle behöva släta till "taket" också. Så behöver någonting som sitter kvar upp å ner 😅
fin och grovbetong har nästan inga vidhäftningsegenskaper då dessa är avsedda att gjutas med, så antingen får du forma och gjuta eller så får du gå på med betonglagningsbruk som fungerar som putsbruk när det kommer till vidhäftning..
Detta bruk använder vi, funkar även i tak..
https://cdnmedia.mapei.com/docs/lib...80c4b9382c8304d44604c84.pdf?sfvrsn=1a4508d4_0
Detta bruk använder vi, funkar även i tak..
https://cdnmedia.mapei.com/docs/lib...80c4b9382c8304d44604c84.pdf?sfvrsn=1a4508d4_0
Ja men är det lite mer du ska lägga på vid en dörr så rekommenderar jag att du faster upp ett putsnät innan för vibrationerna ifrån att man slår igen en dörr kan få de flesta material att krackelera..B bighenk skrev:
Liknande trådar
-
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur slätar jag till detta?
Tak & Vind -
Stolpar till dörröppning i takstolsriktning, OK att riva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Släta till hussockel - Slipa eller spackla?
Grund & Markarbeten -
Ansluta toalett till 110 slätände. Kapa vid golvet?
Vatten & Avlopp