B
Hej
Nån som har tips på hur man kan fixa till en huggkubbe som släppt lite mellan fogarna?
Det är ungefär samma problem som på en skärbräda modell större. Där är inte nån spricka men just mellan limfogen så har det släppt lite o jag tänkte först olja in det så kanske det blir mättad o sväller lite, men ångra det mig ifall det ska till nån lim eller nåt innan och då blir det dåligt fäste.
I och med att det ska vara till föda så vill jag inte använda nåt farligt/giftigt.
Tack på förhand

L
Huggkubbe för en stek då , foto lämpligt

B
Hänger inte med vad du menar för en stek, men här har du en bild på sprickan.

• Spricka i sammansatta träplankor med synliga årsringar och träets textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det med stek menar jag , en kubbe att hugga kött på , det ser ut som en sån , är nog ek i den ,
att få till något med lim där blir nog svårt , möjligt det det gått ner vatten där .
Har sett sådant förut , kan du utröna hur djupt det är , dom som jag vet har fräst av toppen någon centimeter , för att komma förbi mellanrummet

B
Egentligen är det undersidan som jag ska använda eftersom ovansidan var använd och de som hade det innan hade t.o.m. borrat 2 hål i det :(. tror nästan att de använde det till o ha ett skruvstäd på, eftersom det var nåt runt avtryck på.. Det jag gjort är att jag knackade ut det från ställningen och vände det hela men upptäckte sprickorna.
Jag gissar att de går kanske 1-2 cm in men om man häller i nån lim, skulle det inte bara täcka ihåligheten så det inte kommer in föda?
För sätta det i kläm har jag ingen chans till. Gissar att det skulle till nåt ton för att kunna trycka ihop det.

L
Du kommer nog aldrig att få till det med lim , samt att vad jag uppfattade ska ha den till livsmedel , det kommer att gå in köttsaft där , så min rek är att fräsa av dom centimeterna och höja benen lite
Att klämma ihop , skulle du mot förmodan få ihop det med 10 tom så grattis , det blir nog en omöjlig uppgift

Fyll med tunn epoxi. Värm med värmepistol så rinner det ner bra. Det är godkänt för livsmedel.

Epoxi borde som det skrevs ovan fungera. Sen är det svårt att bedöma storleken när man bara har en bild utan någon referens men förstår inte varför inte det där skulle gå att tvinga ihop med ett par rejäla tvingar..

Kan du såga isär, hyvla och limma ihop igen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.