377 läst · 11 svar
377 läst
11 svar
Släpfråga, totalvikt och axeltryck
Hej
Nu blir jag tokig på att leta runt så jag startar en tråd istället.
Om en släpvagn har enligt registreringsbeviset ett garanterat axeltryck 1 på 100kg (handsken) och axel 2 på 1700kg men totalvikten är 1600kg.
Är detta släp sänkt totalvikt från 1800kg tro?
Vh. P
Nu blir jag tokig på att leta runt så jag startar en tråd istället.
Om en släpvagn har enligt registreringsbeviset ett garanterat axeltryck 1 på 100kg (handsken) och axel 2 på 1700kg men totalvikten är 1600kg.
Är detta släp sänkt totalvikt från 1800kg tro?
Vh. P
Om totalvikten har sänkts så brukar det stå i informationen om du söker på Fordonsuppgifter på Transsportstyrelsens sida.
Under Tekniska data -> Mått och vikt så står Ursprunglig totalvikt för det som var från början. Sen finns Totalvikt för det som gäller nu och om de är lika så har ingen sänkt eller högt något.
Sen finns info om respektive axels begränsningar och det kan vara så att den axel man har klarar mer men att t ex draganordning/handske eller annat sätter en teknisk begränsning.
På min båttrailer som har en totalvikt på 1000 kg så har jag Garanterat axel/boggietryck på Axel - 1 100 kg och på Axel - 2 1000 kg.
Det betyder att axel 1, som är handsken/draget tål upp till 100 kg och axel 2, hjulaxeln tål 1000 kg men att totalvikten fär släpet ändå är 1000 kg trots att det är 1100 kg tillsammans. (och det har samma Totalvikt som Ursprunglig totalvikt, dvs inte ändrat)
Kollade även mitt vanliga släp med totalvikt 1300 kg och där finns bara Axel 1 - 1300 kg.
Någon Axel 2 finns inte registrerad... men där finns under Kopplingsanordning och bromsar en notering om Största belastning koppling på 100 kg så det skiljer lite på vad och hur det är registrerat.
Säpvagnen är dock mycket nyare än båttrailern så det har nog förändrats över tid.
Under Tekniska data -> Mått och vikt så står Ursprunglig totalvikt för det som var från början. Sen finns Totalvikt för det som gäller nu och om de är lika så har ingen sänkt eller högt något.
Sen finns info om respektive axels begränsningar och det kan vara så att den axel man har klarar mer men att t ex draganordning/handske eller annat sätter en teknisk begränsning.
På min båttrailer som har en totalvikt på 1000 kg så har jag Garanterat axel/boggietryck på Axel - 1 100 kg och på Axel - 2 1000 kg.
Det betyder att axel 1, som är handsken/draget tål upp till 100 kg och axel 2, hjulaxeln tål 1000 kg men att totalvikten fär släpet ändå är 1000 kg trots att det är 1100 kg tillsammans. (och det har samma Totalvikt som Ursprunglig totalvikt, dvs inte ändrat)
Kollade även mitt vanliga släp med totalvikt 1300 kg och där finns bara Axel 1 - 1300 kg.
Någon Axel 2 finns inte registrerad... men där finns under Kopplingsanordning och bromsar en notering om Största belastning koppling på 100 kg så det skiljer lite på vad och hur det är registrerat.
Säpvagnen är dock mycket nyare än båttrailern så det har nog förändrats över tid.
Redigerat:
Vad menar du med väga upp släpet? Vill du registrera om det för en annan vikt?
Jag skulle säga att om ett släp har en totalvikt om 1000 kg så måste ju axeln (om den bara har en) minst klara den vikten för annars kan den inte bära släpets vikt. Man kan inte räkna med att användaren lastar perfekt så 100kg belastar kulan.
Vad har du för dragbil och körkort om du vill dra mer än 1600kg?
Jag skulle säga att om ett släp har en totalvikt om 1000 kg så måste ju axeln (om den bara har en) minst klara den vikten för annars kan den inte bära släpets vikt. Man kan inte räkna med att användaren lastar perfekt så 100kg belastar kulan.
Vad har du för dragbil och körkort om du vill dra mer än 1600kg?
Har du axlar på släpet som klarar önskad vikt kan det ju vara möjligt att regga om med en annan vikt. Det som verkar vara vanligt på nedreggade släp är att man hyr en kopplingsannordning för att ta sig igenom regbesiktningen och sedan byter man tillbaka till den man hade på släpet då den antagligen är ok (men för reg så måste något ändras, men bara tillfälligt )
Det står ursprunglig totalvikt: 1600.T Testarn skrev:Om totalvikten har sänkts så brukar det stå i informationen om du söker på Fordonsuppgifter på Transsportstyrelsens sida.
Men många tillverkare har olika totalvikter på sina släpar med mindre förändringar. Om det nu är så här att axeln tillåter 1700, och handsken begränsar till 1600 tot. Borde det inte vara något problem att byta handsken väga upp till en högre vikt.
Om det är regnat med lägre vikt från leverans är det antagligen så att koppling och Axel redan klarar den högre vikten.A Alvefridh skrev:
Men, blanda inte in de 100kg du har på kulan, det är inte relevant.
Det är inte så lätt som man kan tro att göra en ny registreringsbesiktning...A Alvefridh skrev:
Jag ville sänka totalvikten på mitt släp till 1230 kg från 1300 för att tågvikten skulle bli 3500 kg. Då krävdes en "ändring av draganordningen" och en ny beräkning av det.
Det betydde att jag skulle behöva köpa ny kulkoppling(handske) och sen ha ett intyg från tillverkaren där de visade att de hade räknat på det. Kopplingen skulle kosta en rejäl slant, registreringsbesiktningen runt 1300 och sen ville Tiki trailer ha 1500-2000 nånting för intyget så totalt sett skulle det kostat nästan 5000 att göra det.
Det här gällde för släp som registrerats första gången efter 1996 (tror jag, var på 90-talet iaf) - hade det varit ett äldre släp så "räckte" det att byta däck till några som var lägre klassade.
Det slutade med att jag tog BE-kort istället... 🙄
(Det var iofs bra, då fick jag tummen ur och fixade det)
Se ovan.T Testarn skrev:Det är inte så lätt som man kan tro att göra en ny registreringsbesiktning...
Jag ville sänka totalvikten på mitt släp till 1230 kg från 1300 för att tågvikten skulle bli 3500 kg. Då krävdes en "ändring av draganordningen" och en ny beräkning av det.
Det betydde att jag skulle behöva köpa ny kulkoppling(handske) och sen ha ett intyg från tillverkaren där de visade att de hade räknat på det. Kopplingen skulle kosta en rejäl slant, registreringsbesiktningen runt 1300 och sen ville Tiki trailer ha 1500-2000 nånting för intyget så totalt sett skulle det kostat nästan 5000 att göra det.
Det här gällde för släp som registrerats första gången efter 1996 (tror jag, var på 90-talet iaf) - hade det varit ett äldre släp så "räckte" det att byta däck till några som var lägre klassade.
Det slutade med att jag tog BE-kort istället... 🙄
(Det var iofs bra, då fick jag tummen ur och fixade det)
Detta fixar släpvagnsaffären åt dig. De hyr ut en kopplingsanordning och fixar intygen. Kostar några tusenlappar. Har nyligen undersökt detta. Det som är förvånande var att man efter regbesiktning får byta till en annan koppling (den man redan hade) så länge den är tillräkligt kraftig.
Jag kollade med en "släpvagnsaffär" som inte var mer hjälpsamma än att de sa att "det går att göra om du ändrar något på vagnen och gör en ombesiktning" samt berättade att det kunde "kosta en del" och frågade om det inte var bättre att jag köpte ett nytt släp. Av en händelse så hade de nya släp som "skulle passa mig perfekt" - obromsade 750 kg eller bromsade 1000 kg...MathiasS skrev:
Så jag kollade med Transportstyrlesen som hänvisade till besiktningsföretagen (sic!) och jag fick höra av mig till flera innan jag fick tag på någon som kunde förklara reglerna och vilka åtgärder som behövde göras.
Sen blev det släpvagnstillverkaren som kontaktades och jag insåg då att det fanns en väg att göra det men att det skulle kosta så pass mycket att det var inte mycket dyrare att utöka körkortsbehörigheten.
Det kändes som en bättre väg framåt eftersom ett B96 eller BE-kort kommer jag ha nytta av länge medan att sänka totalvikten på släpet gav sämre lastförmåga och bara gynnade mig tills jag byter/säljer släpet.
Tack för informationen om att det finns "släpvagnsaffärer" som är mer hjälpsamma och kan lösa det för några tusenlappar - ska ha det i åtanke om det blir aktuellt igen. 👍
Släpvagnscenter i Spånga fixar biffen.T Testarn skrev:
Det var aktuellt för mig pga att nästan alla vagnar av den typ av letar efter är nedtypade och utbudet blev väldigt begränsat om jag bara kunde leta vagnar med rätt totalvikt från början.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Totalvikt släpvagn
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gallersläpvagn, Thule/Gissebo D1250, totalvikt 1250kg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Höja totalvikt släp
Det här med axeltryck och hävstänger!
Övrigt Off Topic -
"Lättaste" släpet som klarar totalvikt 3,5 ton?
Verktyg, Maskiner & Fordon
Tjänster
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Grävmaskiner i Sverige, är ISO eller SAE vanligast?
blocket tips
Verktyg, Maskiner & Fordon