Har bestämt oss för att sluta låna grannens och hyra släp framöver. Vill ha ett obromsat kvalitetssläp typ Fogelsta, Sävsjö, Reko etc för svängar till bygghandel, återbruket, handelsträdgården etc. Alltså vanligt villaliv. (Ska vi köpa jord/ grus hyr vi ett bromsat.) Standard modell för 2500mm skivor är krav och stödhjul. Grindar känns som plus plus och inget jag vill betala något mycket extra för.
Vill även komma så billigt undan som möjligt på ett kvalitetssläp, men vilket är att föredra? Känner ni till ångrandes kampanjer nu i Mälardalen (15 mil radie från Västerås).

Kör idag en äldre V70 som får dra 750kg obromsat men funderar om man ändå inte ska gå på ett 650kg då vi kommer byta bil om något år och den kanske väger mindre. Hur resonerar ni kring detta?
 
Vi har en obromsad 750-kärra från Nordic - http://www.nordiccartrailer.se/ . Otroligt gedigen med hjulhus som jag kan stå och hoppa på om jag vill. Rejäla och många lastöglor, både på in- och utsida. Fram- och bakläm går även att använda som ramper för till exempel fyrhjuling eller gräsklippare. Grymt släp, helt enkelt. Köptes begagnat för 9000, tror jag.

Sitter också i sitsen att vi skulle vilja ha en mindre bil och då blir det gärna problem med vikterna. Min lösning hade nog varit (kommer nog att bli?) att köpa ett likadant släp, fast bromsat. Alternativt ta smällen att behöva köra i 40km/h när det är lastat..
 
Jag har sneglat på detta : https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-niwe-252-premium/

Min bil har ganska låg tjänstevikt och det här och flera andra släp dom säljer går att vikta ner när man köper det till t. ex. 600 kilo.

Vad som är kvalitetssläp eller ej beror på lite hur man ser det. Det är alltid pris som ska vägas mot nyttan, lastvikten och mycket annat. Ska man ha ett rejält obromsat släp som man kan misshandla så minskar lastvikten.
 
Eftersom jag under flera år lånat kompisens Tiki-kärra och kört det mesta från bilmotorer och möbler till virke och skräp blev det en likadan när jag förra helgen köpte en egen släpkärra.

Tänkte inte alls på det där med vikten så det blev en obromsad 750-kärra. En 650 hade varit bättre, med tanke på bilarna vi har i hushållet men i värsta fall får jag väl byta bil.

Om Tiki är av hög kvalitet vill jag inte uttala mig om, den är varken sämst eller bäst, billigast eller dyrast på marknaden, men mina och kompisens erfarenheter av Tiki är mycket goda. Och jämfört med hyrsläp av skiftande märken står sig Tikin bra, om du frågar mig.

Just min kärra kostade 9.900:- inkl. stödhjul. Tanken är att köpa nätgrindar och kanske en kåpa vartefter behovet ändras.

https://www.blocket.se/annons/orebro/tiki_treiler265_obs_ny_modell_hoga_lammar/33617432
 
Redigerat:
  • Gilla
Lulller
  • Laddar…
Tack svaren. Lutar åt en Brenderup L750U just nu. Jämför man konstruktionen mot ex Tiki så är det väldigt mycket stadigare byggda. Alla grannar jag hittills lånat släp av har 750kg släp så jag kör på det. Det för Nordic såg fint ut men är nog lite dyrare än Brenderup.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Du blir nöjd, bara att köpa. Jag har den, Fogelsta. Jag passade på att byta ut bak- och framläm till grövre galvade motsvarande sidolämarna. Och en avtagbar spiralkabel.

Ps. Har kört mängder av grus med det också.
 
B Byggtankar123 skrev:
Tack svaren. Lutar åt en Brenderup L750U just nu. Jämför man konstruktionen mot ex Tiki så är det väldigt mycket stadigare byggda. Alla grannar jag hittills lånat släp av har 750kg släp så jag kör på det. Det för Nordic såg fint ut men är nog lite dyrare än Brenderup.
Jo, det blir kanske lite andra pengar. Jag hade rätt mycket tid på mig, så kunde tråla Blocket några månader för att hitta ett begagnat för rätt pengar. Hursomhelst, lycka till med släpköpet och hoppas du blir nöjd!
 
Varför obromsat?
Mest nyfiken
 
B Byggtankar123 skrev:
Tack svaren. Lutar åt en Brenderup L750U just nu. Jämför man konstruktionen mot ex Tiki så är det väldigt mycket stadigare byggda. Alla grannar jag hittills lånat släp av har 750kg släp så jag kör på det. Det för Nordic såg fint ut men är nog lite dyrare än Brenderup.
Tiki har ju ”riktiga”släp också med svetsad ram.
Kolla efter bokstaven P (proffs) istället för S (Standard) i modellbeteckningen.
Tex C250P. Tror jag gav 15-16tusen för mitt obromsade med grindar men det var nog 10år sedan.
 
Redigerat:
Även jag har ett bromsat tiki som jag är nöjd med, cs265, 1000kg. Tycker du ska satsa på bromsat, så du kan köra med mindre bil också.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Varför obromsat?
Mest nyfiken
Med hus, två barn, två bilar etc så orkar jag inte dra på mig mer ev problem med kärvande bromsar. Jag är helt enkelt lat/ bekväm.
Har hittat ett L750U till bra pris utan grindar. Ska hämta det på fredag.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Tiki har ju ”riktiga”släp också med svetsad ram.
Kolla efter bokstaven P (proffs) istället för S (Standard) i modellbeteckningen.
Tex C250P. Tror jag gav 15-16tusen för mitt obromsade med grindar men det var nog 10år sedan.
okey, kände inte till P och S. Men då landar man på samma som det jag nu hittade.
 
Vad kostade det släpet utan grindar?
 
H hans.p skrev:
Vad kostade det släpet utan grindar?
12900kr inkl stödhjul.
 
B Byggtankar123 skrev:
Med hus, två barn, två bilar etc så orkar jag inte dra på mig mer ev problem med kärvande bromsar. Jag är helt enkelt lat/ bekväm.
Har hittat ett L750U till bra pris utan grindar. Ska hämta det på fredag.
Okej. Det var mest att jag sett att många efterfrågar just obromsade. Personligen tycker jag att man måste ha stor bil i förhållande till vad man får köra efter. Jag har en femton år gammal tiki och går över släpet en gång per år. Har inte behövt gjort något speciellt förutom byte av däck och fälg, lite lampor, kulhandske och lyktkåpor. Inte haft något problem med bromsarna men det kanske beror på att jag ser över dom årligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.