Hej! Vi ska bygga hus. Vår tomt ligger högst upp i en relativt brant backe. På tomten nedanför oss finns redan ett befintligt hus. De har sänkt sitt hus för att jämna ut den lutande tomten. Vi har tänkt att höja vår markgräns för att jämna ut vår lutande tomt då vi kommer ha en fin sjöutsikt och vill inte att grannens hus ska skymma utsikten. Detta ställer givetvis till ett problem. Vi får en slänt mellan våra tomtgränsen. Bifogat slänten som är på vår tomt. Slänten fortsätter sedan lika långt på deras tomt ner mot deras hus. Vad kan man göra åt denna slänt?! Vi vill kunna utnyttja vår tomt på bästa sätt. Att sätta L-stöd/stödmur skulle bli en dyr historia då det skulle krävas extremt mycket fyllnadsmassa.+ muren såklart. Detta är något vi känner att vi inte har ekonomin för just nu. Vad kan man göra åt denna slänt?!

Problemet är ju också att slänten fortsätter lika mycket på grannens tomt så om vi skulle placera en stödmur i tomtgräns så fortsätter ju ändå slänten på grannens tomt. Då skulle man behöver gräva ur massa på grannens tomt vilket jag inte vet hur de ställer sig till?

Kan man placera en häck mitt i slänten för att avgränsa våra tomter eller vad gör man? Det blir lite konstigt att ha en häck mitt i en slänt.

Kan vi förändra våra marknivåer på något bra sätt för att minimera slänten?

Vi vill inte heller sätta häck som avgränsning innan slänten börjar nedåt då vi skulle förlora cirka 100 kvm av vår tomt.

Nedan har jag bifogat befintlig markhöjd samt hur planerad markhöjd kommer vara där ni ser att det blir en slänt.
 
  • Arkitektoniska ritningar av ett enplanshus från olika väderstreck med marknivåföre och efter justering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle nog öka värdet på huset att fylla ut i alla fall en del av slänten så att ni kan utnyttja mer av er tomt. Hur mycket kan ni tänka er att göra själva? Fyllnadsmassor brukar man ju kunna komma över gratis från andra som bygger och vill bli av med sina. Sedan behöver en stödmur inte kosta skjortan. Vi har en medlem i forumet som gjorde en stödmur i byggtimmer. Se nedan. Visst kan man plantera en häck i slänten, hittade en trädgårdsfirma som gjort det åt en kund.

En välunderhållen trädgård med en krökt stödmur av byggtimmer som skapar terrasserad gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå husfasad med trästödmur i slänten framför, nyplanterade ytor och en trätrappa som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/naestan-klart.196648/#post-2001348

En väl underhållen grön grässlänt med nyplanterad häck vid kanten och en blå presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regarden har planerat häck i slänt.
 
L-stöd är verkligen att rekommendera. 10'000 kr/m räcker långt om vi snackar 1m höjd. Högre än det så börj man fundera på terasser.
 
Gabionmurar är ju också ett alternativ vilket enligt mitt tycke är betydligt snyggare. Förutsätter ju dock att ni kan komma över sprängsten till ett överkomligt pris.
 
  • Gilla
foxmx
  • Laddar…
Kempa_swe
L-stöd är dyrt men det är ett hållbart väl beprövat koncept. Har satt det på en gård som jag var å hjälpte till att fixa.
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
Jag funderar lite på vad som händer med er sjöutsikt om grannen bestämmer sig för att de vill få upp hög växtlighet i slänten för att förhindra insyn från er... Det kanske inte är något problem men vill ni inte få en tråkig överraskning så är det nog bäst om ni kommer fram till en gemensam plan för slänten med er granne.

Vill ni behålla slänten som en avdelare mellan era tomter är låga friväxande buskar ett alternativ som inte kräver så mkt skötsel.
 
  • Gilla
Kempa_swe och 2 till
  • Laddar…
Terrassodlingar är inte heller så dumt, speciellt i söderläge. Världshandeln blir bara sårbarare och sårbarare (se bara på pandemier och fastnande skepp i Suezkanalen), så att kunna odla lite potatis och annat själv är underskattat!
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Hur mycket arbete kan ni tänka er att göra själva?

Av bilderna att drömma ser det ut att vara 0.5-1m höjdskillnad. Det går alldeles utmärkt att ta upp en sådan höjdskillnad med en blockmur. Själv grävde jag ur en slänt med 1m höjdskillnad och satte murblock av typen benders megastone som med de höjderna inte behöver ha en gjuten sula eller geonät utan bara staplas på varandra och sista lagret limmas med stenlim. Grävde ur 30cm fyllde och paddade med 0-30, finjusterade nivån med 2-5 och var noga så att översta lagret kom i våg, sedan var det bara att stapla på och återfylla.

Vill man bara ha en låg mur kan man delvis slänta, delvis bygga mur. Kombinationerna är omöjliga.

Grannen kanske med vill plana ut sin tomt? Då bygger ni muren lite högre och flyttar grannens massor till er sida och vips behövs inget extra fyllnadsmaterial förutom makadam precis bakom muren för dränering.
 
Bor ni inom detaljplanelagt område? Det står inget i planen om maximal färdig golvhöjd? Något att kolla upp så ni vet att det är okej att höja marken så mycket innan ni kommer för långt i planeringen. I bygglovsskedet kommer ni behöva ange planerad färdig golvhöjd.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Inom ett område med detaljplan behöver du oftast marklov för att schakta eller fylla ut marken på ett sätt som avsevärt ändrar markens höjdläge. Detta gäller både för tomter och för allmänna platser. Det går inte att säga exakt vad en avsevärd ändring är, men många kommuner bedömer att gränsen går vid en halv meter. Kontakta byggnadsnämnden i din kommun om du vill veta vad som gäller för din tomt.

Du behöver marklov oavsett vem som utför åtgärden. När du utför åtgärden ska du noga följa alla bestämmelser som finns i marklovet och de tillhörande ritningarna.

Kommunen kan minska
 
  • Gilla
Jonny L
  • Laddar…
U ubaggstr skrev:
Inom ett område med detaljplan behöver du oftast marklov för att schakta eller fylla ut marken på ett sätt som avsevärt ändrar markens höjdläge.
Visserligen, men nu handlar det väl om ett helt bygglov, så då tar man med marknivåförändringarna där. Då behövs inget separat marklov.
 
  • Gilla
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
Bygg ett trädäck med ett staket plus spalje? Sätter ni spaljé hela höjden mot grannen och de får välja klängväxter så slipper de både se konstruktonen sommartid och deras släntbit används. Planera utsikt mot vattnet så ni inte glor in på grannen innan ni pressenterar förslaget ev kör med plank där det är som värst.
 
  • Gilla
Krille6
  • Laddar…
Det är definitivt värdehöjande att fixa slänten redan när trädgården anläggs. Mitt hus ligger lägre och jag satte blockmur mot grannen med ca 60cm (grannen vann också mycket på detta). Mot gatan har jag också putsad blockmur 20-100cm för att få jämn yta mot huset.

Den tredje muren skall vara 120cm och sättas en bit in i trädgården för att höja marknivån. Var snål och väntade med detta. Det är nu 15 år sedan och borde naturligtvis ingått i husbygget... Irriterar mig vansinnigt mycket!
 
Helt klart en stödmur hela vägen till er tilltänkta markhöjd.
 
L Lovisa Widen skrev:
Hej! Vi ska bygga hus. Vår tomt ligger högst upp i en relativt brant backe. På tomten nedanför oss finns redan ett befintligt hus. De har sänkt sitt hus för att jämna ut den lutande tomten. Vi har tänkt att höja vår markgräns för att jämna ut vår lutande tomt då vi kommer ha en fin sjöutsikt och vill inte att grannens hus ska skymma utsikten. Detta ställer givetvis till ett problem. Vi får en slänt mellan våra tomtgränsen. Bifogat slänten som är på vår tomt. Slänten fortsätter sedan lika långt på deras tomt ner mot deras hus. Vad kan man göra åt denna slänt?! Vi vill kunna utnyttja vår tomt på bästa sätt. Att sätta L-stöd/stödmur skulle bli en dyr historia då det skulle krävas extremt mycket fyllnadsmassa.+ muren såklart. Detta är något vi känner att vi inte har ekonomin för just nu. Vad kan man göra åt denna slänt?!

Problemet är ju också att slänten fortsätter lika mycket på grannens tomt så om vi skulle placera en stödmur i tomtgräns så fortsätter ju ändå slänten på grannens tomt. Då skulle man behöver gräva ur massa på grannens tomt vilket jag inte vet hur de ställer sig till?

Kan man placera en häck mitt i slänten för att avgränsa våra tomter eller vad gör man? Det blir lite konstigt att ha en häck mitt i en slänt.

Kan vi förändra våra marknivåer på något bra sätt för att minimera slänten?

Vi vill inte heller sätta häck som avgränsning innan slänten börjar nedåt då vi skulle förlora cirka 100 kvm av vår tomt.

Nedan har jag bifogat befintlig markhöjd samt hur planerad markhöjd kommer vara där ni ser att det blir en slänt.
Visst förstår jag att man kan vilja ha en del horisontell yta och att vissa områden har besvärlig topografi, men jag har också sett alldeles för många tillplattade tomter som slutar med en rasbrant eller stup vid tomtgränsen. FULT och ONATURLIGT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.