L
Har fått en rejäl tankeställare efter ett besök av en VVS-firma som jag ringt angående både att göra en enkel toalett i källaren samt se över värmesystemet, då jag funderar på bergvärme.
Köpte huset i februari.
Under april gick det ca 2000 kwh. 87 kvm och hel källare med gästrum.
De ville få in mig på luft/vatten-pump i stället och det är förstås ett alternativ.
Jag ska få prisförslag.
Men så tänker jag på uppmaningen att kasta ut en bra äldre kombinationspanna.
Hur vettigt är det, ska man inte vara flexibel inför ev kristider?
Just nu är ju oljevärme billigare än el, eller var iaf för någon månad sedan.
Allt på den gamla anläggningen fungerar perfekt, oljan nästan slut, dubbla elpatroner och
-tror, jag, möjligt att ved-elda.
(Ej kunnat fråga fd ägare som befinner sig i himlen och barnen vet inte)
Jag vill fråga er om det där att kasta ut pannan inte antyder att VVS-firman är oseriös?
Det saknas inte plats för innedelen till vatten-luftpumpen.
Oljetanken tycker jag också är bra att ha kvar, den är besiktad och inte helt tom.
En fundering är också om man kan köra ett diesel-elverk på villaolja.
För kristid utan el mao.
Det känns ytterst vettigt för mig att slippa ha en separat dieseltank.

Äldre röd kombinationspanna för uppvärmning med reglage och anslutningar i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du frågar mig hade den garanterat fått stå kvar.
Jag lider av att jag är helt ställd om elen försvinner, med en panna i källaren skulle jag sova bättre.

• Gilla
saiter och 7 till
  • Laddar…
B
Jac hade nog också låtit den stå kvar, om du inte har ett stort behov av ytan.

Ja, det går att elda ved i den där.

Jag hade nog eldat upp oljan och sedan skrotat bort oljetanken. Haft ved som reservmöjlighet.

Det är ju ingen superpanna att elda ved i, men till reserv borde det vara ok. Dessutom kan man ju byta ut mot en vedpanna i framtiden. Skrotar du bort pannan, och i framtiden ska in med vedpanna kan åtgärden vara lovpliktig, och valet av panna blir mer begränsat (högre miljökrav). Men byter man så är det enklare regler.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
L
Isakare Isakare skrev:
Om du frågar mig hade den garanterat fått stå kvar.
Jag lider av att jag är helt ställd om elen försvinner, med en panna i källaren skulle jag sova bättre.
Helt klart som jag känner också

L
B BSOD skrev:
Jac hade nog också låtit den stå kvar, om du inte har ett stort behov av ytan.

Ja, det går att elda ved i den där.

Jag hade nog eldat upp oljan och sedan skrotat bort oljetanken. Haft ved som reservmöjlighet.

Det är ju ingen superpanna att elda ved i, men till reserv borde det vara ok. Dessutom kan man ju byta ut mot en vedpanna i framtiden. Skrotar du bort pannan, och i framtiden ska in med vedpanna kan åtgärden vara lovpliktig, och valet av panna blir mer begränsat (högre miljökrav). Men byter man så är det enklare regler.
Absolut jag behåller Albin och om jag måste ha yta så bort med tanken, det är en stor tank.
Vedförråd finns inomhus, hyfsat iaf

Jag tycker det känns vårdslöst i möjliga snara kristider ber på vad ryssen får för sig (skicka raketer på infrastrukturen tex) att få i örat att pannan ska ut.
Det känns så illa att jag tror jag tar prisförslag från en annan firma, vilket man ju ändå bör göra men inte tänkt från början bara det hela känns vettigt.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag hade också behållit pannan, men jag tror inte att firmans förslag tyder på att de är oseriösa på något sätt. Jag gissar att man i ca 97% av fallen väljer att ta bort den gamla pannan. Folk vill ha enkla lösningar som inte kräver någon egen arbetsinsats.

L
joakim_j joakim_j skrev:
Jag hade också behållit pannan, men jag tror inte att firmans förslag tyder på att de är oseriösa på något sätt. Jag gissar att man i ca 97% av fallen väljer att ta bort den gamla pannan. Folk vill ha enkla lösningar som inte kräver någon egen arbetsinsats.
tja, fördelen att ta bort den är ju att man får utrymme för fortsatt utveckling, tex vedpanna och ack-tank, kan jag tro.
Men de föreslår ju luft-vatten ist f bergvärme för att det ska bli billigare för mig och ännu billigare är väl att inte riva bort en panna. Det är väl en dags jobb.

B
En enkel lösning är ju att sätta in ett monoblock. Typ detta:
https://www.polarpumpen.se/varmepum...gh-performance-luft-vattenvarmepump/p-1533243

Det är ju bara att sätta i serie med befintliga pannan, det blir minimalt med rörarbeten om man vill det.

Antingen så kan man ju koppla in en separat vvb, eller så köper man en beredare anpassad för värmepump (dubbelmantlad eller slinga), och lägger till lite mer rör och en växelventil.

Edit:eller bara sätta pannan shunt i bypass, och låta elpatronen i pannan värma vattnet.

L Max Kalan skrev:
tja, fördelen att ta bort den är ju att man får utrymme för fortsatt utveckling, tex vedpanna och ack-tank, kan jag tro.
Men de föreslår ju luft-vatten ist f bergvärme för att det ska bli billigare för mig och ännu billigare är väl att inte riva bort en panna. Det är väl en dags jobb.
Jo, men de förutsätter nog att kunden inte vill ha en "komplicerad" anläggning med flera värmekällor. Och de har nog som sagt rätt i 97% av fallen.

L Max Kalan skrev:
Har fått en rejäl tankeställare efter ett besök av en VVS-firma som jag ringt angående både att göra en enkel toalett i källaren samt se över värmesystemet, då jag funderar på bergvärme.
Köpte huset i februari.
Under april gick det ca 2000 kwh. 87 kvm och hel källare med gästrum.
De ville få in mig på luft/vatten-pump i stället och det är förstås ett alternativ.
Jag ska få prisförslag.
Men så tänker jag på uppmaningen att kasta ut en bra äldre kombinationspanna.
Hur vettigt är det, ska man inte vara flexibel inför ev kristider?
Just nu är ju oljevärme billigare än el, eller var iaf för någon månad sedan.
Allt på den gamla anläggningen fungerar perfekt, oljan nästan slut, dubbla elpatroner och
-tror, jag, möjligt att ved-elda.
(Ej kunnat fråga fd ägare som befinner sig i himlen och barnen vet inte)
Jag vill fråga er om det där att kasta ut pannan inte antyder att VVS-firman är oseriös?
Det saknas inte plats för innedelen till vatten-luftpumpen.
Oljetanken tycker jag också är bra att ha kvar, den är besiktad och inte helt tom.
En fundering är också om man kan köra ett diesel-elverk på villaolja.
För kristid utan el mao.
Det känns ytterst vettigt för mig att slippa ha en separat dieseltank.

[bild]
Ta in offerter från minst två till!

Vet inte hur gammalt hus du har, men i mitt tidigare hus från -59 gick det att få värme genom självcirkulation utan pump, det var bara att elda på lite extra.
Rören var ganska grova.

C
Nuvarande elpriser talar också för behåll. Finns risk för att kommande vinter kan bli riktigt svettig även i relation till den gångna rekordsäsongen.

• Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hur är skorstenen? Är det med rör eller av äldre modell och hur är det med risken om den inte regelbundet hålles varm?

Jag körde med olja i mitt förra hus (hela området från 20-talet) och grannhusen fick problem då gick över till fjärrvärme. Det blev även problem med ventilationen (självdrag).

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
L
B BSOD skrev:
En enkel lösning är ju att sätta in ett monoblock. Typ detta:
[länk]

Det är ju bara att sätta i serie med befintliga pannan, det blir minimalt med rörarbeten om man vill det.

Antingen så kan man ju koppla in en separat vvb, eller så köper man en beredare anpassad för värmepump (dubbelmantlad eller slinga), och lägger till lite mer rör och en växelventil.

Edit:eller bara sätta pannan shunt i bypass, och låta elpatronen i pannan värma vattnet.

Tack för tips, via den länken hittade jag också monteringskostnad. '
Kan då jämföra med prisförslaget jag väntar på.
En bra VVB finns redan utanför pannan.

L
Isakare Isakare skrev:
Vet inte hur gammalt hus du har, men i mitt tidigare hus från -59 gick det att få värme genom självcirkulation utan pump, det var bara att elda på lite extra.
Rören var ganska grova.
-63. Tegelfasad, dåligt isolerat, energiklass F...

Jag har aldrig i detta liv... eldat med ved i en panna och denna pannan är min första som ska klara det..
Får väl se :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.