Så, för länge sedan köpte jag ett Metabo TS254 sågbord. Det är ett bra litet sågbord.

Det följde med ett normal sådant vinkelanslag till den som löper en skåra. Så jag tänkte att jag ville ha en släde till sågen och i stället för att bygga en själv så beställde jag en online som kostade en hel del. Den såg riktigt nice ut helt enkelt.

Jag visste ju inte då att dessa spår i sågbordet inte alla är av någon form av standardstorlek, och även om dom stavarna till släden har justerbar storlek så är dom som minst på tok för stora att rymmas i mitt lilla sågbord. Damn!

Så vad gör man? Ska jag bara såga till träbitar i rätt storlek och försöka fästa under släden, eller finns det någon bättre lösning? Metabo-sågen har sådana "T-formade" spår, alltså bredare nedtill än över. Det bästa vore ju att hitta t-skenor och sedan montera dem under släden för en perfekt passform - men kan man beställa sådana skenor någonstans?
 
Till Bosch GTS 10 XC finns skenan som sitter på vinkelanslaget att köpa som reservdel kanske finns som reservdel till din såg också.
Jag tycker dock att det nog är bättre att göra egna dels för att skenan och spåret inte är något under av precision och att jag har för mig att den var ganska dyr.
 
Hej.
Jag konstaterade omgående samma sak som du angående spåren i sågbordet. Övervägde att skicka tillbaka sågen men gjorde inte det. En polare hjälpte mig att fräsa t- profiler som passar i spåren på bordet. Till min släde har jag dock gjort egna runners av ek, funkar minst lika bra till en släde. De frästa profilerna har jag använt till lite andra jiggar som bara löper i en mitreslot, eller vad det nu kallas på svenska, för att få högre precision. Kan tillägga att på min såg så är det överaskande bra linjering mellan spår och klinga, mycket små avvikelser för att vara en liten bordssåg. Du skulle ju kunna höra med Metabo om de säljer skenan som följer med vinkelanslaget som reservdel. Dock så tyckte jag att det var så mycket glapp i den så att den var på gränsen till oanvändbar.

Fredrik

Edit: Insåg att jag inte läst ditt inlägg noga. Jag trodde du skulle bygga egen släde. Hur det skulle funka med trärunners på din köpta släde vågar jag inte uttala mig om. Byta såg kanske;)
 
Redigerat:
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
amatörfixaren skrev:
Du skulle ju kunna höra med Metabo om de säljer skenan som följer med vinkelanslaget som reservdel.
Yes, den skenan är med i kittet med nummer 13 här, men man tycks bara kunna beställa hela kittet och vill man ha flera skenor så blir det en massa onödiga delar... Bästa vore ju att köpa generiska skenor för just t-spår som passar
 
  • Gilla
patrik861
  • Laddar…
Det är inte samma som till Bosch? Har du måtten på din skena?
 
Detta var en gammal tråd... Men jag undrar hur det gick för dig. Hittade du skenor som funkar till metabo. Jag har nämligen samma problem. Jag har också en TS254, jag har filat till några t-muttrar jag köpte på verktygsboden, Men jag vill ha flera så det blir lite ohållbart att stå och fila till alla muttrar.
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
Krillew Krillew skrev:
Detta var en gammal tråd... Men jag undrar hur det gick för dig. Hittade du skenor som funkar till metabo. Jag har nämligen samma problem. Jag har också en TS254, jag har filat till några t-muttrar jag köpte på verktygsboden, Men jag vill ha flera så det blir lite ohållbart att stå och fila till alla muttrar.
Nej, jag köpte en Felder-såg istället, med justerbord :)
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
SandmanNet SandmanNet skrev:
Nej, jag köpte en Felder-såg istället, med justerbord :)
Ja så skulle man kanske göra i stället.
På Metabo är dom lite tråkiga, dom har en udda t-bar men kan inte hänvisa till vart man skall köpa utan bara säger -gör själv..
 
Krillew Krillew skrev:
Ja så skulle man kanske göra i stället.
På Metabo är dom lite tråkiga, dom har en udda t-bar men kan inte hänvisa till vart man skall köpa utan bara säger -gör själv..
Vad har du för mått på den då?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Vad har du för mått på den då?
Schematisk ritning av en profilsektion med dimensioner i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ca måtten, om det är mm det är tänkt att vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.