Hej!
Jag vet att det här inte riktigt är rätt forum, men här vimlar det ju av kunniga elektriker och el-intresserade. :)

Jag har köpt en symaskin från 50-talet. En rolig sak. (Pfaff 230 om du är nyfiken) Men den har ingen strömbrytare... Pedalen blir varm efter ett tag när man har den ikopplad och man är inte pigg på att dra ut elsladden varje gång. Ok den har strömbrytare men det är bara till för lampan. :D Dvs fungerar även när lampan är släckt.

Kan man sätta strömbrytare på sladden? Sladden är jordad. Sladden har även en skada som nån virat eltejp runt så jag tänkte att jag kunde sätta brytaren just där skadan är och slå 2 flugor i samma smäll.

Jag undrar det bara för att på nätet (elsäkerhetssidor) sägs det att strömbrytare bara är till för lampor som flyttas runt.

Normalt så har man aldrig sladdströmbrytare på en jordad sladd. men det var en tråd i ämnet här för några veckor sedaqn. Och då tror jag att det var någon som presenterade en bild och fabrikat etc. på en sladdströmbrytare som var avsedd för jordad sladd.

Om du använder sökfunktionen så kanske du hittar tråden.

Varför inte använda ett grenuttag med brytare på typ:

361920_X_2005-07-04_135242.jpg

// Lidman

Mmhm, jag får väl söka efter tråden.
Annars får jag köra grenuttag och placera det på bordet, ja.

hempularen skrev:
... det var en tråd i ämnet här för några veckor sedaqn. Och då tror jag att det var någon som presenterade en bild och fabrikat etc. på en sladdströmbrytare som var avsedd för jordad sladd.
Kan det vara den här tråden du syftar på? :)

Jag vet inte riktigt nu, jag kör nog med grenuttag istället.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.