Hej

Jag köpte en
Sladdströmbrytare från Clas Ohlson idag och den ser inte ut som dom jag är van vid.

Jag ä
r van att det kopplas sår:
http://www.eio.se/ElIHemmet/handigmedel/Sidor/Monteringavsladdstrombrytare.aspx

men den jag kö
pte

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156233140

ser ut så
r:

Bild 1

Bild 2

vad jag fö
rstår så är jorden dom som är i botten (bara ena sidan som har jord symbol dock) men hur ska jag koppla 4 ledningar i tvål?? (2 in och 2 ut)

Martin

en 1-polig brytare, bryter endast en tråd

så jag drar bara en tråd rakt igenom och kopplar den andra i dom två hålen?

Tyresö
Jorden och nollan direktkopplas och du bryter på fastråden (brun eller svart)

Tack för svar nu lyser det istället för smäller proppar :)

Med alla de nya regler som finns, är det konstigt att dessa enpoliga är godkända. EU borde samla sig, och komma överens om att det skall vara 3 poliga= även jorden bryts.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
saturnus skrev:
Med alla de nya regler som finns, är det konstigt att dessa enpoliga är godkända. EU borde samla sig, och komma överens om att det skall vara 3 poliga= även jorden bryts.

Jord får aldrig gå att bryta.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mabee skrev:
Tack för svar nu lyser det istället för smäller proppar :)
Fast jag inte är elektriker själv vill jag ge en allmän kommentar:
Elsäkerhetsverkets regler säger ungefär
"Du får själv byta ut elmaterial...om du säkert vet hur du ska göra"

1) TS kopplar ihop fas och nolla framför och bakom strömbrytaren, varefter det blir kortslutning.
2) TS inser inte att en ledare (nollan) skall kopplas på ena sidan i "botten", och jord skall kopplas på andra sidan. Han tror att in/utgående jordledare skall kopplas på varsin sida i botten, vilket skulle medföra att armaturen (lampan?) inte blir jordad.

Uppenbarligen har inte TS någon kunskap alls om detta,
och borde inte göra jobbet själv. (Sticker jag ut hakan för mycket nu?)

Till Tyresö och TS: Naturligtvis kan man skarva "nollan" på den lediga skruven i botten.
Annars skulle man ju inte kunna ersätta en gammal trasig brytare.
En sådan här lös brytare använder man väl bara vid reparation.
Vid nyinstallation köper man väl ett helt sladdställ med kabel,brytare och stickpropp?

//KoW

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
Men jag som elektriker tycker allt att brytarna såg onödigt komplicerad ut. De hade ju konstruerat den lite enklare.

//Patrik

hempularen skrev:
Jord får aldrig gå att bryta.
Riktigt, jag försökte vara lite vitsig där, men det var just detta att man endast bryter 1 av tamparna, för den ovetande kan det innebära svåra skador/döden, då det kan ligga ström på ut i lampetten, eller vad det nu är.

KnockOnWood skrev:
Vid nyinstallation köper man väl ett helt sladdställ med kabel,brytare och stickpropp?

//KoW
Mja...jag brukar handla lösbitar för att få kabellängder och annat att passa som jag vill, fast det är attan så svårt att få tag på dessa saker med lite kvalite nuförtiden, sälj mycket junk.

M
Delar den här bilden då det säkert är fler än jag som skulle kunnat kopplat fel. Varför är det så svårt att få tag på två-poliga sladdströmbrytare?

1polig sladdstrombrytare koppling.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
M Mittbygg skrev:
Delar den här bilden då det säkert är fler än jag som skulle kunnat kopplat fel. Varför är det så svårt att få tag på två-poliga sladdströmbrytare?

[bild]
Väcker tråden tillfälligt! skulle koppla in sladdströmbrytare till en lampa idag,hade hemma en ny från Biltema i en låda,just en sån enpolig brytare tydligen.Blev helt ställd när jag tänkte koppla in den,säljs dessa typer ännu,beror väl helt på hur man vänder stickkontakten om det är ström(fas) i lampan eller inte?

Varför skulle dom inte få säljas? På en stickproppsansluten pryl är det stickproppen som bryter strömmen på ett säkert sätt om man skulle få för sig att man måste stoppa ner fingrarna i lampsockeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.