Hej!
Behöver sätta upp en lampa, det ser ut enligt bild.
Behöver jag stänga av all ström i hela huset för att vara på säkra sidan?
Jag har en multimeter, kan jag kolla med den ifall det går ström med hjälp av lampknapp av/på? Isåfall hur gör jag?
Behöver sätta upp en lampa, det ser ut enligt bild.
Behöver jag stänga av all ström i hela huset för att vara på säkra sidan?
Jag har en multimeter, kan jag kolla med den ifall det går ström med hjälp av lampknapp av/på? Isåfall hur gör jag?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan du se hur den är ansluten i hålet i taket? Det kan oxå vara att det är svart slang de har trätt på ledarna. N är troligtvis blå, Grön/gul skyddsjord, röd tändtråd. Du får klippa bort kontakterna på trådarna och ansluta en sån härC cajil skrev:
https://www.elbutik.se/product.html...vRZXyfWRYhXTr1ZedKyRp4Dp1NIXX-qYaApWiEALw_wcB
Alt.
https://www.elbutik.se/product.html...plbvBkTIosBF2DZ7Y--EB2NWzNNQ8ZEcaAvonEALw_wcB
Ja jag har en sån här.J J-banan skrev:
Men hur vet jag att det inte går ström i kablarna medan jag kopplar?
Du måste mäta med spänningsprovare eller multimeter mellan röd-blå, röd-gul/grön, blå-gul/grön, det skall vara 0v. Stäng av säkring som förser den gruppen. Sen kan du lösa ut jordfelsbrytare om du råkar få kontakt mellan blå och gul/grönC cajil skrev:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det där lamputtaget är för infälld takdosa, den kan du inte montera i det aktuella taket om det inte finns någon takdosa samt att du då måste ta upp större hål i ytskiktet.C cajil skrev:
Sen ser det ut att vara ett spänntak.
Produkter som diskuteras i tråden