Jag skulle vilja sätta upp ett dimmbart LED-armatur (40W, den har inget jord) i taket och koppla den till ett vägguttag nära taket. Det behövs ca 1 m sladd.

Mina frågor är:

Kan man dra en 0,75 mm2 SKX kabel genom en kabelkanal från lampan och koppla andra änden till ett vägguttag genom en stickpropp?

Alternativt, är det godkänt att koppla en SKX kabel till en kopplingsdosa? Dvs om man byter ut väggkontakt mot en kopplingsdosa och kopplar in sladden istället för att använda stickpropp. Visst skulle detta räknas som fast anslutning och inte fast installation?

Anledningen att jag vill skippa stickpropp är att det inte ser så fint ut. Vill inte heller ha EKK kabel med klämmor.. Det ser mer stilrent ut med en kabelkanal.

Tack på förhand!
 
Tar du en SKX och lägger i kabelkanal och stickpropp så går det bra. Men inte koppla in den direkt i dosa eller vägguttag , det är en anslutningskabel. Tänk på att kabelkanalerna med klister bakom har en förmåga att släppa. Ett par småklickar med silikon/målarfog med lagom avstånd, ca 20 -25 cm, bara som att det hänger kvar.
 
A
Blir inte fackmannamässigt gjort.
 
A avh67f skrev:
Blir inte fackmannamässigt gjort.
Vad menas med det
 
J jonaserik skrev:
Tar du en SKX och lägger i kabelkanal och stickpropp så går det bra. Men inte koppla in den direkt i dosa eller vägguttag , det är en anslutningskabel. Tänk på att kabelkanalerna med klister bakom har en förmåga att släppa. Ett par småklickar med silikon/målarfog med lagom avstånd, ca 20 -25 cm, bara som att det hänger kvar.
Tack för svaret! Då får det bli en stickpropp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.