436 läst · 10 svar
436 läst
10 svar
Slå på regel på takstol få det i våg?
Har nästan fått upp all massonit för luftspalten.
Men nu måste jag ska slå på en regel på takstolarna för att få plats med 145 isoleringen.
Men hur i hela världen gör jag för att få allt rakt när det är i vinkel?
har funderat lite på att köpa den här: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jag hoppas att den går att ställa snett
För att kunna ställa ut den i rätt vinkel å måtta mig fram till 145 så jag vet hur den nya regel ska klyvas
Eller hur löser man de?
Men nu måste jag ska slå på en regel på takstolarna för att få plats med 145 isoleringen.
Men hur i hela världen gör jag för att få allt rakt när det är i vinkel?
har funderat lite på att köpa den här: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/hultafors-krysslaser-h360g-gron
jag hoppas att den går att ställa snett
För att kunna ställa ut den i rätt vinkel å måtta mig fram till 145 så jag vet hur den nya regel ska klyvas
Eller hur löser man de?
Det går typ inte att göra fel med ett snöre.L luckmålare skrev:
Vad är egentligen ditt problem?
Är det att undersidan av takstolarna inte är i våg och/eller ligger på olika höjd?L luckmålare skrev:
Det brukar vara så de funkar...L luckmålare skrev:
Dom är inte i våg på undersidan, när snickaren var där och förstärkte dom, så klyvde dom reglar och montera upp.K Kardan79 skrev:
Nu varierar dessa mellan 110 till 128mm. Isoleringen är tänkt 145. Så måste slå på en regel till för att få allt i våg.
Så dom är inte i våg och
Det är alltså underramarna som förstärkts, och nu vill du bygga på dem ytterligare? Ställ in laser på lämplig höjd och mät sedan med mellan laser och och underarm med tumstock?L luckmålare skrev:
Stämmer,K Kardan79 skrev:
Men min laser, jag har idag är en Bosh den kan man linne luta tyvärr.
Så överväger den hultafors som jag länka tidigare. Om det skulle kunna funka, att köra den på stativ, å sedan måtta sig fram fram till 145.
Jag förstår tyvärr inte vad du föröker göra.L luckmålare skrev:
Ska du ha ett lutande innertak? Annars ställer du in lasern på lämplig höjd (utgå från takstolarnas lågpunkt) och så använder en vanlig måttstock för att mäta mellan laser och underkant av takstolarna.
Jag vet inte om det finns linje-/krysslaser som kan låsas, så att de inte automatiskt hamnar i våg/lod. Jag har aldrig sett sådana, men har inte heller letat.