Hej
Har ett skymmningsrelä (Steinel NM 3000) som enligt Spec klarar Max 1000w glödljus eller Max 4 LED/energisparlampor.
Kan någon förklara varför Max 4 LED? Är det startbelastningen? Sitter 5 lampor idag som tidigare var glödljus och numera är LED och det funkar bra. Har ett uttag som går på samma serie som jag tänkte koppla in lite julbelysning i form av LED slingor/träd. Någon risk med detta?

A Anders 500 skrev:
Hej
Har ett skymmningsrelä (Steinel NM 3000) som enligt Spec klarar Max 1000w glödljus eller Max 4 LED/energisparlampor.
Kan någon förklara varför Max 4 LED? Är det startbelastningen? Sitter 5 lampor idag som tidigare var glödljus och numera är LED och det funkar bra. Har ett uttag som går på samma serie som jag tänkte koppla in lite julbelysning i form av LED slingor/träd. Någon risk med detta?
Japp det är startbelastningen som jag förstår.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Anders 500 skrev:
och numera är LED och det funkar bra. Har ett uttag som går på samma serie som jag tänkte koppla in lite julbelysning i form av LED slingor/träd
Ärr det ett vägguttag, är det vanlig stickpropp och trafo på juleljusen bara koppla in och prova, det fungerar säkert och relät håller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.