755 läst · 12 svar
755 läst
12 svar
Skyddsjord från annan elcentral?
Jag har alltid trott att jord och nolla måste sitta i samma central för att skyddsjord skall funka och ibland är skenorna byglade. Det är så det skall vara men rent tekniskt skulle jord från ett uttag kunna sitta i en annan central för att lösa ut en säkring vid eventuellt fel eller även rakt ned i marken från ett uttag?
Inget jag ska göra 🙂
Jag läste om skyddsjordning och började fundera. Om jag förstår det rätt så har vi tex fas via en säkring till en maskin. Säg att ett bra jordat hölje på en maskin blir strömförande så blir det fritt flöde genom fasen via jord och därmed går säkringen.
Inget jag ska göra 🙂
Jag läste om skyddsjordning och började fundera. Om jag förstår det rätt så har vi tex fas via en säkring till en maskin. Säg att ett bra jordat hölje på en maskin blir strömförande så blir det fritt flöde genom fasen via jord och därmed går säkringen.
Om skyddsjorden är ansluten till en annan central går felströmmen till den centralen först, sedan tillbaka till spänningskällan och kretsen sluts. Det blir kanske bara lite längre väg.
Om skyddsjorden är ansluten direkt till marken är det inte säkert att strömmen blir nog hög för att lösa ut skyddet eftersom marken har mycket högre motstånd än en kabel.
Om skyddsjorden är ansluten direkt till marken är det inte säkert att strömmen blir nog hög för att lösa ut skyddet eftersom marken har mycket högre motstånd än en kabel.
Helt rätt. Du har koll på detta 👍C Chippe skrev:
Skyddsjorden SKA komma från samma central som fas och nolla, dom ska även ligga i samma"hölje".
Det stora problemet med att hämta skyddsjord från en annan central är att INGEN tror att man har hämtat jord i en annan central och att då kan någon lossa påtråden/kabeln utan att förstå att jorden försvinner på en annan grupp.
Tidigare var det rätt vanligt med SÄRJORDNING vilket innebar att man hämtade jord till tex spisen från vattenledningssystemet. Det blev förbjudet i mitten av förra seklet.
Det stora problemet med att hämta skyddsjord från en annan central är att INGEN tror att man har hämtat jord i en annan central och att då kan någon lossa påtråden/kabeln utan att förstå att jorden försvinner på en annan grupp.
Tidigare var det rätt vanligt med SÄRJORDNING vilket innebar att man hämtade jord till tex spisen från vattenledningssystemet. Det blev förbjudet i mitten av förra seklet.
Inte för att jag inte håller med dig om att det så det borde vara, men Mats Jonsson på Eltrygg håller inte med dig om att det är ett formellt fel och tar upp det som exempel 7 i listan över elfel som inte är elfel: https://www.elinstallatoren.se/2020/03/8-pastadda-elfel-som-inte-alltid-ar-elfel/.E elmont skrev:
Edit: Fast "skyddsledare" är ju lite tvetydigt. Menar han möjligtvis skyddsutjämningsledare snarare än skyddsjordsledare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Citera gärna den text som du tycker går emot vad elmont skriver.O Oldfart skrev:Inte för att jag inte håller med dig om att det så det borde vara, men Mats Jonsson på Eltrygg håller inte med dig om att det är ett formellt fel och tar upp det som exempel 7 i listan över elfel som inte är elfel: [länk].
Edit: Fast "skyddsledare" är ju lite tvetydigt. Menar han möjligtvis skyddsutjämningsledare snarare än skyddsjordsledare?
Tidningen Elinstallatören verkar ha ändrat texten sedan jag sparade undan länken, eller åtminstone gömt den bakom en betalvägg så att man inte ser allt om man inte är inloggad. Nu är allt jag hittar:Bo.Siltberg skrev:
"7 Separat framdragen skyddsledare
FBS: Det här är en typisk situation där kommentatorer på sociala medier är tvärsäkra på sin sak men talar mot bättre vetande."
När jag läste artikeln tidigare fanns ett längre resonemang om att skyddsledaren inte alls behöver dras samma väg som övriga gruppledningar utan att den går utmärkt att dra helt fristående. Jag kan givetvis minnas fel, men jag sparade länken av en anledning. Sen är det ju som jag skrev till elmont att även om det är tillåtet så är det inget man bör göra då det inte är "god elsäkerhetsmässig praxis".
Edit: Nu hittade jag den ursprungliga källan https://www.voltimum.se/articles/felaktiga-elfel eller åtminstone en variant av den och där står:
"Påstått elfel: Separat framdragen skyddsledare. På ett socialt forum raljerades det över en separat framdragen skyddsjordsledare. Samtliga som kommenterade verkade anse att detta var ett fel. Så vitt jag kunde se, dock har jag inte all detaljkunskap i det aktuella fallet, så fanns det inget som visade på att detta verkligen var ett fel. En separat framdragen skyddsledare ryms inom begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns dock vissa förutsättningar, till exempel när det gäller minimiarea. Men som redan skrivet så fanns det inga uppgifter om att det var en för klen area, man ansåg bara allmänt att det var fel med separat framdragen skyddsledare. Jag undrar om den som utfört installationen läste om detta påstådda ”elfel” och hur denna person då kände sig?"
Så jag mindes bara halvrätt. Han berör bara det faktum att skyddsjord får dras separat, men säger inget om ifall den får dras en annan väg eller måste följa den aktuella gruppledningen. Allt landar i hur man definierar "separat".
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Såvitt jag vet skriver inte Mats Jonsson någonting för IN så det finns ingen anledning att länka dit. Speciellt inte när originalet är komplett i motsats till sammanfattningen på IN.
Skyddsledare innefattar alla slags skyddsledare, även skyddsutjämningsledare. TS frågar om skyddsjordsledare som används för "utlösningsvillkoret". Där kräver reglerna i 543 att skydds(jords)ledaren ligger i omedelbar närhet av fasledarna.
Ett skäl är det elmont beskriver. Ett annat skäl är jordpotential. Skyddsledare från två olika elcentraler har sannolikt en liten potentialskillnad som kan ställa till elände med ogripbara symptom.
Skyddsledare innefattar alla slags skyddsledare, även skyddsutjämningsledare. TS frågar om skyddsjordsledare som används för "utlösningsvillkoret". Där kräver reglerna i 543 att skydds(jords)ledaren ligger i omedelbar närhet av fasledarna.
Ett skäl är det elmont beskriver. Ett annat skäl är jordpotential. Skyddsledare från två olika elcentraler har sannolikt en liten potentialskillnad som kan ställa till elände med ogripbara symptom.
Skyddsledare är ett överliggande begrepp som omfattar alla gröngula ledare för säkerhet. Båda dessa du nämner ovan är skyddsledare.O Oldfart skrev:Inte för att jag inte håller med dig om att det så det borde vara, men Mats Jonsson på Eltrygg håller inte med dig om att det är ett formellt fel och tar upp det som exempel 7 i listan över elfel som inte är elfel: [länk].
Då ska jag läsa på och försöka förstå jordpotentialBo.Siltberg skrev:
Tänk på att jag bara är intresserat av att förstå det jag inte begriper så mina frågor kan vara självklara.
Två olika elcentraler som du skriver, med andra ord helt olika centraler och ej sammankopplade på något vis?
Ponera att det är en huvudcentral och två elcentraler i ett hus som alla går till huvudcentralen. Delar inte då alla elcentraler samma jord dvs potentialutjämning och ingen potentialskillnad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Alla centraler i en anläggning är sammankopplade, åtminstone jord. Även om anläggningen har flera matningar så är jorden densamma. Det finns skyddsledare som kopplar ihop allting.
Olika potential kan uppstå när man använder TN-C mellan elcentraler. Då flyter ju normal belastningsström i skyddsledaren som orsakar ett spänningsfall. Det kan handla om flera volt.
Så man kan vanligen mäta en spänning mellan skyddsledaren och moder jord.
Olika potential kan uppstå när man använder TN-C mellan elcentraler. Då flyter ju normal belastningsström i skyddsledaren som orsakar ett spänningsfall. Det kan handla om flera volt.
Så man kan vanligen mäta en spänning mellan skyddsledaren och moder jord.
Liknande trådar
-
Spännande från övervakningskameran!
Teknik -
Dubbelkupiga röda takpannor från Örebropannan sökes!
Tak & Vind -
varför får jag inte ut värmen till elementen från pannan ? pannan håller 55-60c
Värmepumpar -
Lufta ur nya golvvärmeslingor från pannans påfyllning
Värme allmänt -
Dubbelkupiga Takpannor från Örebropannan Bortskänkes.
Tak & Vind