Hej.

Jag har lagt trallgolven enligt länken på min balkong.
https://www.ikea.com/se/sv/p/runnen-trall-utomhus-moerkgra-90238111/

Materialet är av plast och bör stå emot kyla relativt bra. Men jag går i tankarna om att skydda golvet med täckande plast eller liknande. Har inte så mycket till tak så om det blir en kall vinter med mycket snö så kommer golvet vara exponerat. Tänker att golvet kanske spricker vid kyla, vill helst inte behöva lägga om detta till nästa sommar.

Skulle det vara en framkomlig väg att täcka golvet med något material?
Tex https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ejp-och-maskering/tackskydd/tackplast-541001/

Vad skulle plasten göra för skillnad mot kyla?

Täck med frigolit

Det är ju gjort av plast för utomhusbruk, även om det är IKEA borde det ju rimligen tåla det utan att gå sönder.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Vad skulle plasten göra för skillnad mot kyla?
Jag tänker att det avgränsar t ex snön från att ligga direkt mot golvet, därmed minimerar kyla eller isbildning som kan uppstå mot golvet.

Stefan N Stefan N skrev:
Det är ju gjort av plast för utomhusbruk, även om det är IKEA borde det ju rimligen tåla det utan att gå sönder.
Det är just det att jag inte är övertygad som att golvet från Ikea håller mot all väder och vind. Nu blir det inte så kallt längre, men om det finns en relativt enkel lösning att tillgå så tänker jag att det kan vara värt att förebygga.

Tror det är större risk att du får märken i golvet av fukt eller mögel ifall du täcker det med något.
Se bara till att smuts inte blir liggande för länge under vintern (städa någon gång)

Att lägga plast på kan göra mer skada än nytta. Håller kvar den fukt som kommer underifrån med kondens som följd. Det i sin tur kan sätta sig på andra sätt än snön och frysa där.
Tror mer på att låta det vara och reklamera om det skulle gå sönder.

Trallen tål säkerligen kyla, snö, regn mm.
Det som förstör saker i plast som denna trall, är solen.

Men det enklaste borde väl vara att plocka in golvet på vintern om du är rädd att något skall hända.
Då spar du både trall o golv.

Tack för svar. Låter nog dessa stå ute som de är för denna vinter och hoppas på de bästa.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.