Vi bor på en gammal gård som ligger precis bredvid vägen. Vägen är en grusväg som är en samfällighet och sköts av vägförening som får statsbidrag samt kommunalt bidrag för skötseln. Gården och vägen har legat där de ligger i mer än 200 år.

Boningshuset har ena hörnet av gaveln precis ute vid vägkanten och mitt emot huset på andra sidan vägen löper ett stengärde.

Under de senaste 5 åren har marken runt omkring i "byn" varit utarrenderad till ett stort lantbruk som, naturligtvis, kör med stora maskiner. Tyvärr har de lyckats köra ner stengärde 2 gånger varvid de den sista gången lovade att åtgärda det i mer än ett år utan att något hände.

Igår var det dags igen men denna gången var det huset som fick sig en smäll. Inga större skador men vattbrädan på den helt nyrenoverade gaveln spräckte och måste bytas.

Arrendatorns svar när jag ringde och pratade med den var att börja snacka om vägens bredd, vilken var 5cm bredare än vad han angav vaea ett krav. Då sa han ok, skicka en räkning.

Pratade därefter med markägaren för att informera om arrendatorns beteende men även han ansåg inte att det var något problem och att han inte kunde göra något.

Nu funderar jag på vilka möjligheter jag har att skydda min egendom, både huset och stengärdet? Kan någon myndighet/institution ge mig rätt att sätta upp hinder/skydd som begränsar vägens bredd vid min fastighet? Vad har störst skyddsvärda, stengärde eller hus från 1700-talet?

Vill inte vara med om att de brakar in i hörnet på huset så att huset går sönder på riktigt... Bifogar en bild på läget av hus och stengärde.

Grusväg bredvid gammalt boningshus med stengärde mot vägen, illustrerar diskussion om skador från tung trafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jokamp skrev:
Vi bor på en gammal gård som ligger precis bredvid vägen. Vägen är en grusväg som är en samfällighet och sköts av vägförening som får statsbidrag samt kommunalt bidrag för skötseln. Gården och vägen har legat där de ligger i mer än 200 år.

Boningshuset har ena hörnet av gaveln precis ute vid vägkanten och mitt emot huset på andra sidan vägen löper ett stengärde.

Under de senaste 5 åren har marken runt omkring i "byn" varit utarrenderad till ett stort lantbruk som, naturligtvis, kör med stora maskiner. Tyvärr har de lyckats köra ner stengärde 2 gånger varvid de den sista gången lovade att åtgärda det i mer än ett år utan att något hände.

Igår var det dags igen men denna gången var det huset som fick sig en smäll. Inga större skador men vattbrädan på den helt nyrenoverade gaveln spräckte och måste bytas.

Arrendatorns svar när jag ringde och pratade med den var att börja snacka om vägens bredd, vilken var 5cm bredare än vad han angav vaea ett krav. Då sa han ok, skicka en räkning.

Pratade därefter med markägaren för att informera om arrendatorns beteende men även han ansåg inte att det var något problem och att han inte kunde göra något.

Nu funderar jag på vilka möjligheter jag har att skydda min egendom, både huset och stengärdet? Kan någon myndighet/institution ge mig rätt att sätta upp hinder/skydd som begränsar vägens bredd vid min fastighet? Vad har störst skyddsvärda, stengärde eller hus från 1700-talet?

Vill inte vara med om att de brakar in i hörnet på huset så att huset går sönder på riktigt... Bifogar en bild på läget av hus och stengärde.

[bild]

Du borde nog vända dig till lantmäteriet hos dom får du korrekta svar.

Vh Alexander
 
Traktorn har en trafikförsäkring som ska ta detta.
Anmäl till ditt försäkringsbolag, husförsäkringen, och uppge traktorns regnummer.
Betraktar man det som en trafikolycka har traktorns förare gjort sig skyldig till obehörigt avvikande från olycksplats, populärt kallat smitning, och möjligen även vårdslöshet i trafik. Om du väljer att göra något av trafikförseelsedelarna är upp till dig.
 
  • Gilla
Tamazin och 14 till
  • Laddar…
Vägens bredd osv har inget med saken att göra, är vägen för dålig ska man som fordonsförare ta en annan väg. Föraren har ett strikt ansvar.
 
  • Gilla
Hus tomte och 13 till
  • Laddar…
Jag skulle nog satt en reflexpinne före stugknuten och sen grävt ned en U-balk precis vid knuten.

Med minimal inkränkning av vägområdet.

Stengärdsgården hade jag låtit vara... får den smäll får man lägga tillbaks stenarna.

Maskinerna har blivit större de senaste hundra åren och man får försöka leva med det.

Man kanske skulle få tillstånd att flytta väg och gärdesgård om man hittar nån som vill betala.

Ett annat alternativ här på byggahus är ju att hävda hemfridszon... ;).

/ATW
 
  • Gilla
Svartbådan och 4 till
  • Laddar…
Jag låter nog de händelser som varit bero, jag fixar huset själv och kommer skicka en faktura till arrendatorn då det var vad han tyckte jag skulle göra.

Jag vill skydda mitt hus och mitt stengärde mot framtida olyckor. Helst på ett sådant sätt att man inte kan köra förbi med 4m breda maskiner. Det går att nå marken från andra hållet också men det blir en längre sträcka att köra.

Jag räknar inte med något stöd från vägföreningen då markägaren som arrenderar ut marken är enväldig ordförande sen 30-40 år tillbaka.

Jag behöver veta vad jag har rätt att göra för att skydda mitt hus, vilka eventuella tillstånd som behövs eller vem som kan stå på min sida mot vägföreningen om det behövs. Alla former av fysiska skydd och liknande kommer ju hamna på vägsamfällighetens mark...

Som jag ser det är de inblandade Trafikverket för vägen, Länsstyrelsen för stengärdet, kommunen för hus och boende (?).

Någon föreslog lantmäteriet, vad kan de göra?
 
  • Gilla
Antec
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jokamp skrev:
Jag behöver veta vad jag har rätt att göra för att skydda mitt hus, vilka eventuella tillstånd som behövs eller vem som kan stå på min sida mot vägföreningen om det behövs. Alla former av fysiska skydd och liknande kommer ju hamna på vägsamfällighetens mark...
Börja med att kolla anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen. Där står vilka rättigheter vägföreningen har. Du kan logga in på Lantmäteriets Min fastighet med mobilt bankID för att läsa detta.

Sen kan du väl fundera på att gjuta fast några trästolpar i marken bredvid vägen så att den som kommer farandes med breda maskiner drämmer in i dem innan de kommer fram till huset? Som en sorts pollare menar jag. Målas med fördel faluröda. Annars är ju vägräcken den traditionella skyddet.
 
Var går gränsen för din fastighet? Precis i knuten? Jag tror på förslaget från @Claes Sörmland att sätta någon sorts stolpar i höjd med gaveln så att de får ta smällen först. Kanske höja och flytta ut staketet och ge det ordentliga stolpar i järn som får ta smällen innan maskinen kommer fram till knuten.
 
Sätt en kätting eller nåt från vattbrädan ner till marken? Fäst den i nåt som går sönder före brädan kanske?

Och sätt upp några staketpinnar före hus/ stengärdsgård, som är robust och tar i först?
Kanske en grindstolpe (i sten?)

J jokamp skrev:
Jag låter nog de händelser som varit bero, jag fixar huset själv och kommer skicka en faktura till arrendatorn då det var vad han tyckte jag skulle göra.

Jag vill skydda mitt hus och mitt stengärde mot framtida olyckor. Helst på ett sådant sätt att man inte kan köra förbi med 4m breda maskiner. Det går att nå marken från andra hållet också men det blir en längre sträcka att köra.

Jag räknar inte med något stöd från vägföreningen då markägaren som arrenderar ut marken är enväldig ordförande sen 30-40 år tillbaka.

Jag behöver veta vad jag har rätt att göra för att skydda mitt hus, vilka eventuella tillstånd som behövs eller vem som kan stå på min sida mot vägföreningen om det behövs. Alla former av fysiska skydd och liknande kommer ju hamna på vägsamfällighetens mark...

Som jag ser det är de inblandade Trafikverket för vägen, Länsstyrelsen för stengärdet, kommunen för hus och boende (?).

Någon föreslog lantmäteriet, vad kan de göra?
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Han som körde smet så det är ett brott. Be han laga det inom en vecka annars polisanmälan!
 
Nu ser inte vägen onormalt smal ut på bilden. Dock kan man sätta upp en skylt som anger vägens brädd vid infarten till vägen. Bör stå hos någon stans t.ex. lantmäteriet hur bred vägen "skall vara".
 
Chansen att vägbredden finns angiven i lantmäterihandlingarna är inte stor och du får inte begränsa framkomligheten så där finns ingen hjälp att få, det mest uppenbara är att du med godkännande från vägföreningen tydliggör hur långt taket sticker ut som ovan föreslagits, vilket givetvis då ökar risken för stengärdet, nästa alternativ är väl att ta bort/flytta stengärdet vilket kräver tillstånd men det går nog att få, eftersom vägföreningen har stadsbidrag kan de troligen få extra pengar till en sådan åtgärd.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Eftersom ni har stadsbidrag så måste vissa kriterier uppfyllas för att ni skall få behålla det, och där lär minsta bredd på vägen finnas specat.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Eftersom ni har stadsbidrag så måste vissa kriterier uppfyllas för att ni skall få behålla det, och där lär minsta bredd på vägen finnas specat.
Då blir det kanske så att taket får kapas om det sticker utanför tomtgränsen vilket kanske inte var vad TS hade tänkt sig..
 
T Thomas Abrahamsson skrev:
Då blir det kanske så att taket får kapas om det sticker utanför tomtgränsen vilket kanske inte var vad TS hade tänkt sig..
Jo, men jag menade mest att man inte kan sätta skydd/hinder som gör vägen för smal om man vill behålla stadsbidraget.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.