Hej, vi har lagt fördelarskåp mot hallen så man slipper se den i badrummet. Men skvalleröret har hamnat i våtzon 1 och grannen mena på att man inte kan ha de där. Stämmer de? Vad gäller!? Jag tyckte de va perfekt vid eventuell läckage så rinner de ner mot brunnen.
 
... och vid stopp i golvbrunnen så rinner det in i fördelarskåpet!:thinking:
 
F Freddy_kruger skrev:
... och vid stopp i golvbrunnen så rinner det in i fördelarskåpet!:thinking:
Inte om skåpet är stängt från badrummet!
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Inte om skåpet är stängt från badrummet!
Skåpet är i hallen och man kommer åt den.
 
F Freddy_kruger skrev:
... och vid stopp i golvbrunnen så rinner det in i fördelarskåpet!:thinking:
Svårt o se hur vattnet ska komma in i fördelarskåpet.
 
Tanken är att det ska vara på en plats som normalt inte blir blöt.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
H Haladria skrev:
Tanken är att det ska vara på en plats som normalt inte blir blöt.
Exakt förstår tanken. Lättare o upptäcka, men för min del får den gärna vara där, men är det fel enligt branschregler så vill jag åtgärda de såklart innan man stängt med tätskick.
 
C Canko skrev:
Hej, vi har lagt fördelarskåp mot hallen så man slipper se den i badrummet. Men skvalleröret har hamnat i våtzon 1 och grannen mena på att man inte kan ha de där. Stämmer de? Vad gäller!? Jag tyckte de va perfekt vid eventuell läckage så rinner de ner mot brunnen.
Finns ingen lag på det. Gällande regler kring våtrum säger att man inte får ha några genomföringar i zon 1 bortsett blandare men de är och andra sidan skrivna för optimala förhållanden. Ibland ex pga storlek på badrum eller stammars placering går det bra ändå/ måste. Bättre skvallerrör i zon 1 än en lucka till fördelarskåp.
 
  • Gilla
Canko
  • Laddar…
RoffeJ RoffeJ skrev:
Finns ingen lag på det. Gällande regler kring våtrum säger att man inte får ha några genomföringar i zon 1 bortsett blandare men de är och andra sidan skrivna för optimala förhållanden. Ibland ex pga storlek på badrum eller stammars placering går det bra ändå/ måste. Bättre skvallerrör i zon 1 än en lucka till fördelarskåp.
Exakt, förstår va du menar. O är de inte lag så gör de inte mig något. Det är en bra bit mellan dusuch plats och skvellerrör
 
RoffeJ RoffeJ skrev:
Finns ingen lag på det. Gällande regler kring våtrum säger att man inte får ha några genomföringar i zon 1 bortsett blandare men de är och andra sidan skrivna för optimala förhållanden. Ibland ex pga storlek på badrum eller stammars placering går det bra ändå/ måste. Bättre skvallerrör i zon 1 än en lucka till fördelarskåp.
 
  • Hörn i ett rum under renovering med oslipad betonggolv och väggar delvis täckta med gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster är duschplatsen där de kommer vara en fast väg med vanlig öppning i sidan. Skvalleröret är tkll höger längst ner där fallet börjar.
 
Var kommer den ut? Är det till höger i hörnet så är det en olämplig placering. Svårt att få tätt. Borde placeras i vart fall enligt säkert vattens avstånd mellan vägg och golv. Min 60 mm från vägg och golv
 
  • Gilla
Narren666 och 1 till
  • Laddar…
RoffeJ RoffeJ skrev:
Var kommer den ut? Är det till höger i hörnet så är det en olämplig placering. Svårt att få tätt. Borde placeras i vart fall enligt säkert vattens avstånd mellan vägg och golv. Min 60 mm från vägg och golv
Stämmer den är till höger. Få tätt på vilket sätt?
 
BirgitS
C Canko skrev:
Exakt, förstår va du menar. O är de inte lag så gör de inte mig något. Det är en bra bit mellan dusuch plats och skvellerrör
Det är alltså ett fel enligt branschreglerna om vatten från skvallerröret kommer ut på ett ställe där det kan vara blött på golvet. Det ska gå lätt att upptäcka att det kommer ut vatten så att det kan åtgärdas innan det har blivit någon skada någonstans.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
C Canko skrev:
Stämmer den är till höger. Få tätt på vilket sätt?
Tätskikt och manchetter beror lite på vilket tätskiktssystem du kör med samt vilket ytskick. Hörn/skarvar och liknande är alltid risk gällande täthet. Röret borde vara ett flexrör så flytta bara ut den 60 från alla hörn
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.