R
Hej,

Mitt hus värms upp med fjärrvärme men det finns även en fungerande vedpanna installerad som inte används. På vinden sitter ett expansionskärl till vedpannan och i pannrummet finns dess skvallerrör. Det hänger konstant en droppe ur skvallerröret och det fyller knappt ett decilitermått per dygn.

Föregående husägare sa att "när det droppar ur skvallerröret så är det dags att byta muffen som sitter under expansionskärlet. Det är tätningen/plasten i muffen som då blivit gammal vilket gör att det börjar droppa ur skvallerröret."

Några frågor:
1. Min fråga är hur det kan droppa ur skvallerröret när muffen blivit dålig?
2. Kan droppandet orsakas av kondens på grund av vinterhalvåret och nu i höst med några plusgrader och hög luftfuktighet. Det är ju ett öppet expansionskärl, se bifogad ritning.
3. Hur ska jag göra, ska jag beställa en ny muff och gå upp och byta ut den? Se bilder på muffen.
4. Eftersom jag använder fjärrvärmen, kan jag tömma expansionskärlet på vinden till vedpannesystemet?

Tacksam för råd.
/Rickard

• Hand håller en muff, troligen till expansionskärl, med synlig tätning och svart kropp samt gröna och vita delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av en hand som håller en metallmuff, möjligtvis till ett expansionskärl, med synbara slitage.
    Skapa konto
  • Ett skvallerrör från en vedpanna med en vattendroppe på väg att falla i ett ljusfärgat uppsamlingskärl mot en ojämn betongvägg.
    Skapa konto
  • Skvallerrör och anslutande rörledningar i ett pannrum med en synlig dropp och uppsamlingshink.
    Skapa konto
  • Rörsystem med skvallerrör i ett pannrum, där en vattendroppe hänger från röret.
    Skapa konto
  • Informationsskylt på en vedpanna visar tekniska specifikationer såsom max effekt 25 kW och max driftstryck.
    Skapa konto
S
Fjärrvärmen och vedpannesystemet borde vara sammankopplade på något sätt eftersom de försörjer samma radiatorsystem.
Har fjärrvärmen ett eget expansionskärl och egen växlare för tappvarmvatten? I så fall borde det sitta stängda ventiler mellan systemen.

Till frågorna.
1. Osannolikt, jag får inte ihop logiken.
2. Tycker det verkar långsökt med den omfattningen. Snarare läckage via systemets påfyllningsventil eller läckage mellan tappvatten och värmevatten i varmvattenberedaren. (ålder?) Testa att stänga kallvattnet till varmvattenberedaren. Då skall droppandet upphöra efter att trycket utjämnats.
3. Avvakta tills orsaken är konstaterad.
4. Om fjärrvärmen har eget expansionskärl och inte är sammankopplat med vedpannesystemet, möter det inget hinder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.