2 049 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Skulle vilja ha lite produkt tips, Z-wave Zigbee mm
Hej!
Då har jag äntligen tagit tag i utbytet av mitt 433MHz system (Tellstick NET). En Vera Plus finns i huset och nu har jakten på bra och prisvärda Z-wave och Zigbee enheter börjat.
Det som i första hand ska inköpas är puckar att lägga bakom strömbrytare/vägguttag, Hue/Trådfri lampor, tempgivare och rörelsesensorer. Vad ska jag leta efter? Vilka fabrikat är bra osv.
Har redan en Fibaro Double switch 2, denna verkar fungera bra. Tyvärr är dom ju ganska dyra.
Xiaomi verkar ju ha blivit populära, är dessa bra och vart får man tag på dom lätt?
Fungerar Ikea Trådfri direkt med Vera Plus? Tycker jag ser mig läsa båda ja och nej svar på diverse forum.
Många frågor men hoppas på mycket tips. Tack på förhand!
Då har jag äntligen tagit tag i utbytet av mitt 433MHz system (Tellstick NET). En Vera Plus finns i huset och nu har jakten på bra och prisvärda Z-wave och Zigbee enheter börjat.
Det som i första hand ska inköpas är puckar att lägga bakom strömbrytare/vägguttag, Hue/Trådfri lampor, tempgivare och rörelsesensorer. Vad ska jag leta efter? Vilka fabrikat är bra osv.
Har redan en Fibaro Double switch 2, denna verkar fungera bra. Tyvärr är dom ju ganska dyra.
Xiaomi verkar ju ha blivit populära, är dessa bra och vart får man tag på dom lätt?
Fungerar Ikea Trådfri direkt med Vera Plus? Tycker jag ser mig läsa båda ja och nej svar på diverse forum.
Många frågor men hoppas på mycket tips. Tack på förhand!
Jag kör ett system med Nexa Bridge+ och jag tycker det fungerar bra.
Jag använder lamputtag till fönsterlampor, dörrbrytare för att övervaka dörrar och några puckar bakom strömbrytare för att tända utebelysning. Allt går att köra automatiskt och manuellt via appen.
Kommer även koppla in brandvarnare i detta system också.
Nexa har haft en hel del problem med deras nya Bridge men efter lite igångkörningsproblem så funkar nu allt som det ska. För övervakning ute så har jag Arlo kameror men finns rörelsevakter i Nexa sortimentet också.
Jag använder lamputtag till fönsterlampor, dörrbrytare för att övervaka dörrar och några puckar bakom strömbrytare för att tända utebelysning. Allt går att köra automatiskt och manuellt via appen.
Kommer även koppla in brandvarnare i detta system också.
Nexa har haft en hel del problem med deras nya Bridge men efter lite igångkörningsproblem så funkar nu allt som det ska. För övervakning ute så har jag Arlo kameror men finns rörelsevakter i Nexa sortimentet också.
Nexa Bridge är väl knappast en ny produkt längre, har för mig att den har varit på marknaden i ett par år nu.
"Igångskörningsproblem låter som ett rejält understatement. Det är väl först nu som deras app börjar fungera.
"Igångskörningsproblem låter som ett rejält understatement. Det är väl först nu som deras app börjar fungera.
Nej, de fungerar inte direkt. Du får ansluta dem vi Hue bridge som sedan är kopplad till Veran.depalma skrev:
Jag har en salig blandning av olika enheter. Fibaro och Qubino i de flesta fall som fungerar fin-fint för att styra lampor m.m. men de dock lite dyrare som du säger. Har även kvar lite Nexa via RFXtrx för sådant som inte spelar någon roll om det inte fungerar alltid till 100% men jag har förvånansvärt lite problem med dem. RFXtrx tar även in 433 termometrar vilket är bra då dessa också är hutlöst dyra.depalma skrev:
Liknande trådar
-
Skulle ni vilja bo så här?
Övrigt husrelaterat -
Förslag på behandling av utvändiga timmerväggar! Skulle helt inte vilja täckmåla.
Fasad -
Jag skulle vilja ha ett "grönt staket"
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Jag skulle vilja ha ett grönt "staket"
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Har en vägg som det är hål i, skulle även vilja måla den vit,
Möbelsnickeri