2 521 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Skulle ni söka bygglov?
Sida 1 av 2
Tjena! Jag är väl medveten om att man ska söka bygglov för fönsterbyten. Så då har vi det avklarat.
Jag har bott i nuvarande hus i ca 3 år, 70talsvilla, detaljplanerat område på landet. Begärde på kul ut alla gamla bygglovshandlingar från kommunen och fick då bekräftat att en hel del uthus och utbyggnader saknar bygglov. Utbyggnaderna är 20+ år så preskriberade. Uthusen är betydligt nyare än så och står så gott som på tomtgränsen. Nog om det.
På taket av garaget fanns tidigare en rätt rapplig terass som jag rev förra sommaren. Som utgång till den var det en balkongdörr från det som är mina jäntors rum. Jag kommer de närmsta åren byta denna dörr mot ett fönster, främst eftersom jag inte har nån använding av nån dörr. Det finns inte ett spår av denna dörr eller terass på några bygglov. På alla handlingar är det just ett fönster där, vilket är vad jag kommer byta tillbaka till.
Jag funderar därför på om det är vettigt att ens söka bygglov på detta och eventuellt väcka den byggnadsnämnd som sover gällande andra svartbyggen på tomten. Jag tänker att de kan bli fundersamma på om jag söker lov att byta till fönster då det redan är ett fönster där i deras handlingar... Tror att risken att någon skulle gola på mitt fönsterbyte är minimalt.
Söker inte några "svar" men är bara intresserad av hur andra skulle resonera!
Jag har bott i nuvarande hus i ca 3 år, 70talsvilla, detaljplanerat område på landet. Begärde på kul ut alla gamla bygglovshandlingar från kommunen och fick då bekräftat att en hel del uthus och utbyggnader saknar bygglov. Utbyggnaderna är 20+ år så preskriberade. Uthusen är betydligt nyare än så och står så gott som på tomtgränsen. Nog om det.
På taket av garaget fanns tidigare en rätt rapplig terass som jag rev förra sommaren. Som utgång till den var det en balkongdörr från det som är mina jäntors rum. Jag kommer de närmsta åren byta denna dörr mot ett fönster, främst eftersom jag inte har nån använding av nån dörr. Det finns inte ett spår av denna dörr eller terass på några bygglov. På alla handlingar är det just ett fönster där, vilket är vad jag kommer byta tillbaka till.
Jag funderar därför på om det är vettigt att ens söka bygglov på detta och eventuellt väcka den byggnadsnämnd som sover gällande andra svartbyggen på tomten. Jag tänker att de kan bli fundersamma på om jag söker lov att byta till fönster då det redan är ett fönster där i deras handlingar... Tror att risken att någon skulle gola på mitt fönsterbyte är minimalt.
Söker inte några "svar" men är bara intresserad av hur andra skulle resonera!
Det är väl lite så jag tänkte också. Kan nog även bevara grannsämjan eftersom jag har som misstanke att många i området mer ser bygglov som en rekommendation, vilket jag gillar. Fanns dock inget bygglov för den terassen så egentligen inga spår över att det funnits... Krävs det rivningslov för att riva preskriberade svartbyggen?K kniv skrev:
Jag skulle inte heller söka bygglov, har svårt att se att kommunen egentligen skulle tycka det heller för en sådan ändring - men kommer det in en ansökan måste den ju hanteras och då vet man aldrig hur nitiska de blir.
Bra ide med Google maps. Där fanns ju givetvis dörren med klart och tydligt. Så det blir ju en aspekt som man får ta med sig. Å andra sidan så syns hela kvarterets svartbyggen där med så...S stigarn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 014 inlägg
Du återställer bara till hur det är enligt bygglovet. Det är definitionsmässigt underhåll enligt 1 kap. 4 § plan- och bygglagen (näst sista punkten) och därmed inget du behöver bygglov för. Så det är bara att ändra. Men gud nåde dig om du ersätter ett gammalt träfönster med ett plastfönster. 😉
Givet situationen i övrigt hade jag nog bara gjort det även om det inte varit ett fönster enligt bygglovet, men nu behöver du inte ens fundera på det.
Givet situationen i övrigt hade jag nog bara gjort det även om det inte varit ett fönster enligt bygglovet, men nu behöver du inte ens fundera på det.
Gött! Ja, alltså. Listan på saker som gjort utan bygglov på den här kåken är lång så jag vill helst inte ha ut nån inspektör i onödan även om jag är ganska bra på att spela dum...Nötegårdsgubben skrev:Du återställer bara till hur det är enligt bygglovet. Det är definitionsmässigt underhåll enligt 1 kap. 4 § plan- och bygglagen (näst sista punkten) och därmed inget du behöver bygglov för. Så det är bara att ändra. Men gud nåde dig om du ersätter ett gammalt träfönster med ett plastfönster. 😉
fast du gör det väldigt enkelt för dig.
det krävs lov för uthus etcetera och bara för utbyggnaderna är preskriberade så betyder det inte att det är en belastning för din fastighet.
ska du söka nya bygglov så omfattas dessa av dina nya bygglov och du kommer ha väldigt svårt att få igenom dessa.
ett typiskt problem blir om man vill sälja någon gång i framtiden
det krävs lov för uthus etcetera och bara för utbyggnaderna är preskriberade så betyder det inte att det är en belastning för din fastighet.
ska du söka nya bygglov så omfattas dessa av dina nya bygglov och du kommer ha väldigt svårt att få igenom dessa.
ett typiskt problem blir om man vill sälja någon gång i framtiden
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 194 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 194 inlägg
Jag gick in på kommunen när jag skulle byta våra fönster.
Fråga om jag behövde bygglov.
Han sa att du gör ingen ändring i färgen på fönsterna så det är okej.
Jag skriver in bara att du har frågat om lov och vi sa ja om någon skulle ifrågasätta.
Även att vi byter från brun färg på vindskivor till ljusgrå.
Fråga om jag behövde bygglov.
Han sa att du gör ingen ändring i färgen på fönsterna så det är okej.
Jag skriver in bara att du har frågat om lov och vi sa ja om någon skulle ifrågasätta.
Även att vi byter från brun färg på vindskivor till ljusgrå.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 415 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 415 inlägg
Tråden berör en återkommande fråga på detta forum och ingen har genom åren lyckats finns ett svar på den:
När en bygglovspliktig ändring av en byggnad utförs utan bygglov (svartbyggande) har man i PBL en möjlighet att rätta den utan att söka lov för det. Men är den rätten oinskränkt i tid?
D v s får TS rätta den gamla överträdelsen att byta ett fönster mot en dörr och anlägga en takterass trots att det har gått väldigt lång tid sedan överträdelsen gjordes?
Ja, är min spontana tanke utifrån lagstiftarens ändamål med att ha infört bygglovskrav: att bevaka allmänna intressen och till viss del även grannarnas intresse. Inget av dessa ändamål förnärmas av att TS rättar överträdelsen, inte ens när den har skett för mycket länge sedan och är preskriberad avseende kommunens sanktionsmöjligheter.
När en bygglovspliktig ändring av en byggnad utförs utan bygglov (svartbyggande) har man i PBL en möjlighet att rätta den utan att söka lov för det. Men är den rätten oinskränkt i tid?
D v s får TS rätta den gamla överträdelsen att byta ett fönster mot en dörr och anlägga en takterass trots att det har gått väldigt lång tid sedan överträdelsen gjordes?
Ja, är min spontana tanke utifrån lagstiftarens ändamål med att ha infört bygglovskrav: att bevaka allmänna intressen och till viss del även grannarnas intresse. Inget av dessa ändamål förnärmas av att TS rättar överträdelsen, inte ens när den har skett för mycket länge sedan och är preskriberad avseende kommunens sanktionsmöjligheter.
Redigerat:
Vill du kolla vad Lantmäteriet har och ses uppifrån t.ex. nya flygbilder där syns alla byggnader.H Hursvårtskadetva skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/