Hej!
Ingen värme i mina vattenburna radiatorer kopplade till min frånluftsvärmepump. Jag har haft dem stängda under sommaren i min enfald, och blev därför glad när jag hittade massa tips på nätet om kärvande radiatorventiler efter sommaren.

Kanon tänkte jag, men blev förvånad då jag kom hem och skulle fixa värme till familjen.

Bakom handratten ser det inte alls ut som bakom radiatorer se bilder nedan. Hur ska jag göra?

Anledningen till att det inte finns termostater på radiatorerna är att vi har en väggmonterad termostat som ska styra samtliga radiatorer. Har luftat båda radiatorerna, det ena fungerar bra att lufta, det andra kommer det ej vatten ur.

Oerhört tacksam för svar!

Vit radiatorventil utan termostat, öppen och visar ventilmekanismen mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en vit radiator med handratt och öppen ventil utan termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
bankade på metall-grejen i flera minuter i går kväll och hoppades på att det skulle släppa men fortfarande ingen värme.

En fråga till - inget av inloppsrören till radiatorn är varma, kan det ändå vara så att det är radiatorerna som är problemet eller betyder det att det är något med pannan som kärvar?

För lågt tryck?
Dåligt fungerande pump?
 
Fyll på med vatten i värmesystemet så det blir kring 1 bar. Lufta radiatorn som det inte kommer vatten ur så det kommer värmevatten. Fyll på systemet till ca 1 bar. Fungerar cirkulationspumpen i pannan? Små vibrationer brukar kännas i fingrarna när man håller på den. Brukar även gå att skruva bort det stora täcklocket och se om pumpaxeln roterar. Kan läcka lite värmevatten.
 
  • Gilla
Fernando Torres
  • Laddar…
Varmvattnet går (bör gå) på samma lina som radiatorerna - och jag har inga problem med varmvatten efter radiatorerna i slingan. Det om något borde ju tala för att det är radiatorerna som spökar, eller?
 
Skilj på tappvarmvatten och värmevatten till radiatorerna så kanske jag förstår? De är olika delsystem i pannan.
 
Ingen som har någon idé för hur jag ska få bort ev stopp i metallbiten vid handratten?
 
Som du hör så är jag inte speciellt kunnig inom området. Eftersom många verkar ha problem efter sommaren tänkte jag att det är samma felkälla oavsett om det är termostat eller handratt.

Vi kan ju börja där - är det något fel på pumpen/cirk-pumpen så får jag väl kalla in en fackman.
 
kulle
Följ råden som Josth gav dig, det är det bästa att börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.