Hej!
Jag skulle byta bottenventilen i vasken i badrummet. Tyvärr passade den inte då den nya var mer konkav och originalet var platt. När jag skulle sätta ihop allt igen till det gamla så uppkom en läcka ifrån rörsamlingen längst in till väggen. Finns ingen packning och är rädd att det ska läcka bakom väggen. Hur hade ni gjort?

Detta är som det var när vi köpte huset och det har funkat bra tills jag rörde det 😅 skulle vilja ersätta med helt nytt vattenlås och bottenventil samt höja vasken en decimeter.
 
  • Handfat med synliga rörinstallationer mot träpanelvägg och en papperskorg till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit handfat med vattenstänk och ett dräneringshål. Märket "SVEDBERGS" synlig överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du peka ut exakt var det läcker så kanske det är lättare att komma med ett lösningsförslag?
 
Jumos Jumos skrev:
Kan du peka ut exakt var det läcker så kanske det är lättare att komma med ett lösningsförslag?
 
  • Handfat med rörledning och synliga vattenrör mot träpanelvägg, blå pil visar på en del av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är lite mörk, men jag tolkar det som att det är en sånhär eller liknande som är som är monterad? ( Den grå) https://www.ahlsell.se/products/var.../inomhusavlopp--ppht-nordic-pipelife/2832083/

Här är installationsbeskrivningen till den: https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_74_2315999.pdf

Men det låter väldigt märkligt att det inte sitter en gummitätning i mynningen på det grå röret, det borde definitivt sitta någon typ av tätning där. Om det är så att det är gängat i änden på den grå skulle jag ha lossat den gängan helt, dragit ut det vita röret och börjat om från början. Vid återmontaget skulle jag ha varit noga med att dra åt gängan ordentligt så att alla delar verkligen ligger an mot varandra och kan täta.
 
  • Gilla
Rikkurt
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Bilden är lite mörk, men jag tolkar det som att det är en sånhär eller liknande som är som är monterad? ( Den grå) [länk]

Här är installationsbeskrivningen till den: [länk]

Men det låter väldigt märkligt att det inte sitter en gummitätning i mynningen på det grå röret, det borde definitivt sitta någon typ av tätning där. Om det är så att det är gängat i änden på den grå skulle jag ha lossat den gängan helt, dragit ut det vita röret och börjat om från början. Vid återmontaget skulle jag ha varit noga med att dra åt gängan ordentligt så att alla delar verkligen ligger an mot varandra och kan täta.
Ja det ser ut som det är likadant du har länkat. Jag tänker att det är någon form av luftning stollen har satt innan. Gissar på att det inte har någon funktion utan han tog vad han hade för rör som passade.

Om jag ska sätta nytt tänkte jag ta ett nytt vattenlås https://www.byggmax.se/vattenlås-g32x40-till-vägg-vit-purus-p6116272

Sen är röret i väggen 50 mm så en förminskning därifrån till vathenlåsets vägganslutning på 40 mm https://www.jemfix.se/förminskning-50-40-mm/8104/9015555/

Kanske ska ha med en gumminippel där också om jag förstått rätt.

Tänker jag rätt eller är jag helt fel ute?
 
R Rikkurt skrev:
Ja det ser ut som det är likadant du har länkat. Jag tänker att det är någon form av luftning stollen har satt innan. Gissar på att det inte har någon funktion utan han tog vad han hade för rör som passade.

Om jag ska sätta nytt tänkte jag ta ett nytt vattenlås [länk]

Sen är röret i väggen 50 mm så en förminskning därifrån till vathenlåsets vägganslutning på 40 mm [länk]

Kanske ska ha med en gumminippel där också om jag förstått rätt.

Tänker jag rätt eller är jag helt fel ute?
den ljgråa är nog en vackumventil, jag gissar detta är på övervåningen... och högsta avloppspunkt, och att det inte finns en takventil....

jag skulle dragit ut den vita ur den mgrå och torkat ordentligt.. det bör finnas en gummipackning där, kletat på vaselin på det vita röret och tillbaka med det då bör det vara tätt, har du inget vaselin får du ta lite bordsmargararin, det fyller samma funktion, kanske härsknar framgent men det är inte så viktigt ;)
 
  • Gilla
Rikkurt
  • Laddar…
Men det ser ju för hemskt ut med den ventilen på toppen. Kan jag inte byta ut det mot ett vanligt 50 mm rör? Se till så anslutningarna håller tätt och vara nöjd med det? 😂
 
R Rikkurt skrev:
Men det ser ju för hemskt ut med den ventilen på toppen. Kan jag inte byta ut det mot ett vanligt 50 mm rör? Se till så anslutningarna håller tätt och vara nöjd med det? 😂
den är för avluftningen(om jag har rätt i att den är högsta punkt) du kan ha ett öppet hål till ditt avlopp inomhus... eller denna som bara suger IN luft vid behov... your choice... (den finns i vitt med för ca 200 +frakt),
bygg en låda runt det hela eller en fin möbel under så glömmer du det lätt...
 
  • Gilla
Rikkurt
  • Laddar…
Nej högsta punkt är det inte men finns nog ingen annan avluftning i huset. Tror jag ska be rörmokarkompisen kolla på detta någongång 😁 men då tar jag inte bort den alltså.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Lossa på den gängade "ringen" precis ovanför vattenlåset. Då bör du kunna trycka upp vattenlåset, ett par centimeter. På så vis får du bättre lutning på röret. Jag tror att det läcker, för att vatten blir stående i kopplingen. Men skaffa även en ny T-koppling om gummitätningen saknas i den befintliga.
 
A AG A skrev:
Lossa på den gängade "ringen" precis ovanför vattenlåset. Då bör du kunna trycka upp vattenlåset, ett par centimeter. På så vis får du bättre lutning på röret. Jag tror att det läcker, för att vatten blir stående i kopplingen. Men skaffa även en ny T-koppling om gummitätningen saknas i den befintliga.
Tack för tipset det ska jag prova. Tänkte köra och handla lite grejer till detta snart, men har svårt att hitta T rör med förminskning 50-40 mm när jag googlar.
 
Tänkte köpa det så billigt som möjligt, så åker inom Biltema. borde det räcka med dessa artiklarna för att få det att hålla tätt samt se aningen snyggare ut? Ska också hitta en ny bottenventil och byta ut den gamla.
 
  • Skärmdump av onlinebutik med avloppsdelar: förminksning, T-rör och vakuumentil med priser och lagerstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fick jag bytt bottenventil ich hittade en packning till grenröret där det läckte innan. Allt är torrt och funkar felfritt! Tack för hjälpen alla 🙂

Blev en bottenventil från Biltema, billigt och bra 😁
 
  • Vitt handfat närbild, märke Svedbergs, avlopp med vattenstopp, keramik, badrumstillbehör, silverfärgad metallring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.