Har monterat en 5-meters takskjutport (Osbyporten) i garaget, allt har gått som på räls ända tills portautomatikens portbeslag skulle fästas i överkant av porten. Enligt manualen ska beslaget skruvas till porten med fyra sexkantsskruvar, men problemet är att dessa bara drar runt och inte biter alls. Det räckte med en testkörning så hade portbeslaget och skruvarna juckat loss. Portens lameller verkar bestå av ett ytterhölje av en tunn (1-2 mm) plåt med skumisolering innanför. Har testat med en grövre skruv, inte heller den biter. Man skulle ju velat ha något rejält att fästa beslaget i men enligt manualen verkar det vara på detta sätt det ska göras. Snälla, vad är felet och hur löser jag det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är typ samma på alla portar och lika tunn plåt.
Man ska dra skruven tills det tar stopp, och inte en mm till.
Det handlar om känsla, och är inte helt lätt om man inte är van.
Men nu när du redan har problemet, limma och popnita dit en plåt som du skruvar fästet i.
Man ska dra skruven tills det tar stopp, och inte en mm till.
Det handlar om känsla, och är inte helt lätt om man inte är van.
Men nu när du redan har problemet, limma och popnita dit en plåt som du skruvar fästet i.
Det finns ju ett antal lediga hål i portbeslaget, så jag testar en gång till med annan skruvplacering. För att sluta skruva i precis rätt läge, är det bästa att skruva för hand sista biten?Isakare skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 910 inlägg
Det här är ju en klassiker oavsett material. Titta på vilket byggprogram som helst på teve när de drar med skruvdragare. Från det att skruven är nere snurrar det åtskilliga varv precis som det skulle sitta bättre då...........Materialet är ju hopplöst mosat.
Jag brukar fullskruva de fästena,ganska värdelös utformning,beskrivningen är som du ser inte heller just för ditt fäste,var glad att det var en beskrivning öhtdet mesta i
många portar är universaldelar som flera porttillverkare använder,finns dock undantag!
många portar är universaldelar som flera porttillverkare använder,finns dock undantag!
Nu använde jag ju de skruvar som skickades med av tillverkaren, men det kanske finns bättre alternativ. Fråga: vilken typ av skruv är bäst till detta?Isakare skrev:
Ett knep att få bättre fäste i tunn plåt, är att slå ett hål med en fyrkantig vass syl. Man kan oxå använda en liten stjärnmejsel så man får ett stansat kryss i plåten.
Då blir det liksom 4 flikar som viks in, och skruven har mera att fästa mot.
Jag har själv tillverkat en syl av en gammal mejsel som jag slipat fyrkantig och svetsat fast en lite bricka så jag inte kan slå in den för långt, det fyrkantiga hålet ska ju vara mindre än skruven.
De medföljande skruvarna brukar vara bra, de är gjorda för just tunn plåt.
Har inte mitt verktyg här nu, annars skulle jag lagt in en bild på det.
Då blir det liksom 4 flikar som viks in, och skruven har mera att fästa mot.
Jag har själv tillverkat en syl av en gammal mejsel som jag slipat fyrkantig och svetsat fast en lite bricka så jag inte kan slå in den för långt, det fyrkantiga hålet ska ju vara mindre än skruven.
De medföljande skruvarna brukar vara bra, de är gjorda för just tunn plåt.
Har inte mitt verktyg här nu, annars skulle jag lagt in en bild på det.
Skulle satsat på att göra ett litet hål sen dra in rejäla skruvar. Skruvar till industriportar är typ korta franska träskruvar så det bör funka bra.
Använd inte självborrade då det kommer börja glappa efter ett tag och då är hålen förstörda då det är för fin gäng på dessa
Använd inte självborrade då det kommer börja glappa efter ett tag och då är hålen förstörda då det är för fin gäng på dessa
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Rimligt pris för montering av två takskjutportar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Takskjutportar Renovera portblad
Tips på takskjutport
Ångspärr vid takskjutport
Vi skall byta gamla garagedörrar till ny elektrisk takskjutport
Referenser Hantverkare & Entreprenörer