4 701 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Skruvdragarval?
Sida 1 av 2
Häpp!
Funderar på att köpa skruvdragare i staterna, och har lite beslutsvånda.
Användningsområdet är hemmapularens, dvs. då och då, och enstaka intensiva perioder typ altanbygge nästa sommar på sisådär 70 kvadrat.
Följande alternativ finns (alla 14.4V):
1. Bosch 33614-2G (3x2.0Ah, NiCd) ($189)
2. Bosch 32614 (3x2.0Ah, NiCd) ($149, 179 med "BlueCore")
3. Makita 6337 (2x2.6Ah, NiMH) ($165)
4. Makita 6337 + 6932 (2x2.6Ah NiMH) ($215)
5. Makita 6339 MXT (2x2.6Ah, NiMH) ($189)
6932 är en slagdragare (typ 140 Nm).
Bosch:en (1) är deras heavy duty variant och har något obskyrt som kallas "BlueCore" - ett slags kylstavar i batteriet som skall förbättra prestandan. Nummer två är motsvarande standard duty. Om jag kollar på Boschs svenska sajt så heter ju motsvarigheten GSR 14.4 VE2 och har 3.0 Ah NiMH. Någon som vet något om "BlueCore"?
Bosch:en leder vridmomentsligan, därefter MXT och sist 6337 (500, 450, 350 in. lbs (dvs ca 80, 72, 56 Nm))
Vad är erfarenheterna från NiCd vs. NiMH. Det sägs ju att NiMH inte har minneseffekt medan NiCd pallar större strömuttag - men hur stor är skillnaden praktiskt?
Matchar 2x2.6 Ah NiMH 3x2.0 Ah NiCd?
Hur mycket vrid behöver jag?
Om jag spontant kollar på beslutsunderlaget så ser ju kittet med slagdragare och skruvdragare klart mest prisvärt ut, men kan det finnas större skäl att gå på Bosch:en med tre batterier istället?
PS.
Kan man tänka sig att slagdragaren pallar att dra däcksbult när man byter däck på bilen?
DS.
Funderar på att köpa skruvdragare i staterna, och har lite beslutsvånda.
Användningsområdet är hemmapularens, dvs. då och då, och enstaka intensiva perioder typ altanbygge nästa sommar på sisådär 70 kvadrat.
Följande alternativ finns (alla 14.4V):
1. Bosch 33614-2G (3x2.0Ah, NiCd) ($189)
2. Bosch 32614 (3x2.0Ah, NiCd) ($149, 179 med "BlueCore")
3. Makita 6337 (2x2.6Ah, NiMH) ($165)
4. Makita 6337 + 6932 (2x2.6Ah NiMH) ($215)
5. Makita 6339 MXT (2x2.6Ah, NiMH) ($189)
6932 är en slagdragare (typ 140 Nm).
Bosch:en (1) är deras heavy duty variant och har något obskyrt som kallas "BlueCore" - ett slags kylstavar i batteriet som skall förbättra prestandan. Nummer två är motsvarande standard duty. Om jag kollar på Boschs svenska sajt så heter ju motsvarigheten GSR 14.4 VE2 och har 3.0 Ah NiMH. Någon som vet något om "BlueCore"?
Bosch:en leder vridmomentsligan, därefter MXT och sist 6337 (500, 450, 350 in. lbs (dvs ca 80, 72, 56 Nm))
Vad är erfarenheterna från NiCd vs. NiMH. Det sägs ju att NiMH inte har minneseffekt medan NiCd pallar större strömuttag - men hur stor är skillnaden praktiskt?
Matchar 2x2.6 Ah NiMH 3x2.0 Ah NiCd?
Hur mycket vrid behöver jag?
Om jag spontant kollar på beslutsunderlaget så ser ju kittet med slagdragare och skruvdragare klart mest prisvärt ut, men kan det finnas större skäl att gå på Bosch:en med tre batterier istället?
PS.
Kan man tänka sig att slagdragaren pallar att dra däcksbult när man byter däck på bilen?
DS.
Det kanske inte är den lättaste maskinen (2,4kg) men, som amatör används den ju inte varje dag, en så robust dragare med den prestandan får helt enkelt väga en del, hellre det än att känna att den inte räcker till i vissa situationer, och då räcker det med en dragare.
Jag köpte i våras Makita 6337:an (från Tyskland). Är ganska nöjd, vridmomentet räcker väl till för oridinära arbeten, men du får inte känslan av att du har så mycket kraft så att "hälften kunde vara nog". Kort sagt, maskinen uppfyller normala krav (men du kan inte köra in en fransk träskruv på 150 x 10 mm utan att förborra)
Det funkar fint med 2 x 2,6 Ah batteri. Det du arbetar med räcker gott och väl medan det andra laddar (på ca en timme).
Vikten tror jag ligger omkring 2,1 kg och det känns ganska tungt. Jag är inte klent byggd, men skulle i vart fall inte köbt en tyngre maskin.
Tycker det är en fördel att maskinen är balanserad så att den kan stå upp när man lägger den i från sig (men det kanske alla kan nu för tiden?).
Gillar funktionen av snabb-omvandlaren mellan "fullt järn" och förinställt moment (dock ger omvandlaren ingen kvalitetskänsla - en halvsmäckig plastspak).
Slutligen är den medföljande väskan "tok-stor".
Summa summarum: Hade jag valt om i dag skulle jga köpt en Bosch i stället FÖRUTSATT att den:
- låg i samma prisklass
- var mindre och lättare
- hade bättre vrid
Annars skulle jag valt Makitan i alla fall...
Lycka till / Gladestone
Det funkar fint med 2 x 2,6 Ah batteri. Det du arbetar med räcker gott och väl medan det andra laddar (på ca en timme).
Vikten tror jag ligger omkring 2,1 kg och det känns ganska tungt. Jag är inte klent byggd, men skulle i vart fall inte köbt en tyngre maskin.
Tycker det är en fördel att maskinen är balanserad så att den kan stå upp när man lägger den i från sig (men det kanske alla kan nu för tiden?).
Gillar funktionen av snabb-omvandlaren mellan "fullt järn" och förinställt moment (dock ger omvandlaren ingen kvalitetskänsla - en halvsmäckig plastspak).
Slutligen är den medföljande väskan "tok-stor".
Summa summarum: Hade jag valt om i dag skulle jga köpt en Bosch i stället FÖRUTSATT att den:
- låg i samma prisklass
- var mindre och lättare
- hade bättre vrid
Annars skulle jag valt Makitan i alla fall...
Lycka till / Gladestone
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Måste säga att slagskruvdragaren är en makalös uppfinning som jag gärna rekommenderar. Själv använder jag Makitas 12v (6916), och den kombinerar lätthet och smidighet med en grym styrka.
Har man väl provat att få hela vridmomentet ute i skruven, istället för i handleden, byter man inte tillbaka. ;D
Har man väl provat att få hela vridmomentet ute i skruven, istället för i handleden, byter man inte tillbaka. ;D
Hm, av svaren hittills att döma så verkar ju Bosch vara alternativet om man bara skall ha dragare. Frågan är då om det räcker, eller om alternativet med ett kit på dragare och slagdragare för futtiga 26 dollars extra är att föredra.Gladestone skrev:Jag köpte i våras Makita 6337:an (från Tyskland). Är ganska nöjd, vridmomentet räcker väl till för oridinära arbeten, men du får inte känslan av att du har så mycket kraft så att "hälften kunde vara nog". Kort sagt, maskinen uppfyller normala krav (men du kan inte köra in en fransk träskruv på 150 x 10 mm utan att förborra)
Men det är väl knappast att rekommendera ändå eller? Träet lär väl tokspricka om man inte förborrar, och är man hemmapulare så har man ju tid att förborra...
Ulf;
Kan man ställa momentet på slagdragaren? Kan man anpassa draghastigheten steglöst?
Jag antar att slagdragaren endast är ett lämpligt verktyg när man drar *stora* skruvar?
Nix, inga moment eller hastigheter. Slagskruvdragaren fortsätter att dra i skruven så länge man håller knappen intryckt. Men i praktiken är det relativt lätt att kontrollera kraften, så man kan dra i alla typer av skruvar.
Men du kan inte montera IKEA-möbler med den
Tycker också att det bästa är att ha två dragare, eftersom man ofta vill borra och skruva i samma moment, och man bör då ha likadana (alltså samma batterier) eftersom man då alltid har ett extra batteri med sig. Så ett kombopaket tycker jag verkar vara mest prisvärt!
Pero: jag har en Makita 6227 (12v dragare) och en Makita 6935 (14,4 slagdragare från USA).
6227 väger 1,7kg och 6935 väger 1,6. Jag finsnickrar en del och använder då bara 6227 då den visserligen inte levererar samma värstingmoment som större bröder men det räcker för 6x120 träskruv och allt därunder som man får bra känsla för, som en skruvmejsel ungefär fast batteridriven (det var nog poängen ;D). Den är lätt och smidig med finfin balans. Bra kvalitet på växelväljare, fram-back knapp och chassi.
6935 använder jag för att borra i trä (går utmärkt om man tar det lungt) då den har bra spinn och skruva stor skruv, typ franskskruv och mutter och bult. *MEN* det går fort och är våldsamt. Det finns ingen momentinställning annat än gasknappen och hörseln. Skulle aldrig ersätta min 6227 med en slagdragare. Det är för lätt att dra sönder saker. Jag vet att vissa påstår annat men efter att jag provat ett antal gånger så kan man inte få samma känsla i en slagdragare där den hamrar, som i en dragare där din handled säger när det inte skall dras mer. Samma där en skruv precis skall dra fast men inget mer, då sitter den djupt med en slagdragare istället för att smygas fast.
Finlirar du inget så ta en slagdragare, den skruvar hårt, snabbt och snuskigt effektivt. Har man provat en sån så vill du bara ha den. Glöm billiga bits och billiga förlängare, dom deformeras. Köp bra bits och tillbehör.
Använde bl.a. denna dragare för att byta från vinter till sommardäck... hur det gick? Brrrr x 4 x 4, nya däck på plats, brrr x 4 x 4 samt momentnyckel på slutet, klart på under 10 minuter utan stress (nja, jag fick veva manuellt och det var jobbigt).
Tilläggas att 6935 är snygg, välbalanserad, skön att hålla i och bla bla bla...
Slutsats, en dragare skall vara lätt och lagomt kraftig. Vill jag dra stenhårt tar jag min lätta slagdragare och drämmer till. Skruvar jag på tå så tar jag den, fortfarande lätta, vanliga dragaren. Kraftiga skruvdragare är alldeles för tunga. Mången stege har jag stått på eller i andra fall skruvat under alltför ogynnsamma förhållanden och tackat vår skapare för lätta dragare (jag tror jag sa något i stil med "himla tur den var lätt"). 1,6 vs 2,5-3kg kan inte bortses från.
6227 väger 1,7kg och 6935 väger 1,6. Jag finsnickrar en del och använder då bara 6227 då den visserligen inte levererar samma värstingmoment som större bröder men det räcker för 6x120 träskruv och allt därunder som man får bra känsla för, som en skruvmejsel ungefär fast batteridriven (det var nog poängen ;D). Den är lätt och smidig med finfin balans. Bra kvalitet på växelväljare, fram-back knapp och chassi.
6935 använder jag för att borra i trä (går utmärkt om man tar det lungt) då den har bra spinn och skruva stor skruv, typ franskskruv och mutter och bult. *MEN* det går fort och är våldsamt. Det finns ingen momentinställning annat än gasknappen och hörseln. Skulle aldrig ersätta min 6227 med en slagdragare. Det är för lätt att dra sönder saker. Jag vet att vissa påstår annat men efter att jag provat ett antal gånger så kan man inte få samma känsla i en slagdragare där den hamrar, som i en dragare där din handled säger när det inte skall dras mer. Samma där en skruv precis skall dra fast men inget mer, då sitter den djupt med en slagdragare istället för att smygas fast.
Finlirar du inget så ta en slagdragare, den skruvar hårt, snabbt och snuskigt effektivt. Har man provat en sån så vill du bara ha den. Glöm billiga bits och billiga förlängare, dom deformeras. Köp bra bits och tillbehör.
Använde bl.a. denna dragare för att byta från vinter till sommardäck... hur det gick? Brrrr x 4 x 4, nya däck på plats, brrr x 4 x 4 samt momentnyckel på slutet, klart på under 10 minuter utan stress (nja, jag fick veva manuellt och det var jobbigt).
Tilläggas att 6935 är snygg, välbalanserad, skön att hålla i och bla bla bla...
Slutsats, en dragare skall vara lätt och lagomt kraftig. Vill jag dra stenhårt tar jag min lätta slagdragare och drämmer till. Skruvar jag på tå så tar jag den, fortfarande lätta, vanliga dragaren. Kraftiga skruvdragare är alldeles för tunga. Mången stege har jag stått på eller i andra fall skruvat under alltför ogynnsamma förhållanden och tackat vår skapare för lätta dragare (jag tror jag sa något i stil med "himla tur den var lätt"). 1,6 vs 2,5-3kg kan inte bortses från.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Trevligt med så mycket svar i denna sena timma.
Dock blir förvirringen knappast mindre...
Verkar dock som att det lutar mer åt ett renodlat dragarköp. Kittet med slagdragare har bara två batts, så då faller ju idén med att ha en att borra med och en att skruva med (iofs inget läge som kommer att inträffa ofta men ...) - även om däcksbytesmöjligheten lät trevlig...
Jag har redan en nätt tolvvoltare, så en lite tyngre men kraftigare dragare gör inte ont - bra träning oxå... Kanske det blir en blå en ändå...
Hm, verkar som jag får sova på detta ännu en natt...
Dock blir förvirringen knappast mindre...
Verkar dock som att det lutar mer åt ett renodlat dragarköp. Kittet med slagdragare har bara två batts, så då faller ju idén med att ha en att borra med och en att skruva med (iofs inget läge som kommer att inträffa ofta men ...) - även om däcksbytesmöjligheten lät trevlig...
Jag har redan en nätt tolvvoltare, så en lite tyngre men kraftigare dragare gör inte ont - bra träning oxå... Kanske det blir en blå en ändå...
Hm, verkar som jag får sova på detta ännu en natt...
Kan bara komplettera med, innan jag får qwerty i pannan, att DeWalt har ett alldeles utmärkt kit med snabbbyteschuck och försänkningsborrar i olika storlekar. Man byter på en blinkning, bara vänder på det som sitter i chucken med ett handgrepp. Liknande fastsättning som för bitshållare med en krage som dras tillbaka.
Kör med det till min 6227, guld värt.
Fick jag välja av de val du har så tog jag alternativ 4. Inte för att jag är Makita idiot utan för att du får så mycket mer för så lite mer. Som sagt, en konverter för laddaren kostar som en norrländsk parkeringsbot. Dessutom får du jättekraften om du behöver det utan att alltid släpa runt på det.
Sov gott och dröm blått eller var det turkost... :
Kör med det till min 6227, guld värt.
Fick jag välja av de val du har så tog jag alternativ 4. Inte för att jag är Makita idiot utan för att du får så mycket mer för så lite mer. Som sagt, en konverter för laddaren kostar som en norrländsk parkeringsbot. Dessutom får du jättekraften om du behöver det utan att alltid släpa runt på det.
Sov gott och dröm blått eller var det turkost... :
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Jepp, ville bara dela min glädje - nu har man beställt.
En 6932 med en 6337 "på köpet" - inkl. 2 2.6Ah NiMH ackar och laddare.
Summa sumarum; 222 dollars.
En kompis tar med dom i väskan "som present" när han kommer på affärsbesök snart.
Omräknat enligt dagskurs blir det 1660 SEK!!! Lägg till tvåhundra för en omformare... 8)
Var inne på en butik häromdagen som hade "Makitakampanj". Motsvarande kit fast 12V (och tre ackar) gick lös på cirka 6 tusen spänn inkl. moms.
Om allt funkar och grejorna kommer fram så känns det som en grymt bra affär...
En 6932 med en 6337 "på köpet" - inkl. 2 2.6Ah NiMH ackar och laddare.
Summa sumarum; 222 dollars.
En kompis tar med dom i väskan "som present" när han kommer på affärsbesök snart.
Omräknat enligt dagskurs blir det 1660 SEK!!! Lägg till tvåhundra för en omformare... 8)
Var inne på en butik häromdagen som hade "Makitakampanj". Motsvarande kit fast 12V (och tre ackar) gick lös på cirka 6 tusen spänn inkl. moms.
Om allt funkar och grejorna kommer fram så känns det som en grymt bra affär...