vanpire skrev:
Kolade priser. Dom där Hiltimaskinerna var inte billiga ...
Ökar ju ha-begäret.
Jag tycker tvärtom att de var oväntat lågt prissatta. Under 1000 kr (+ moms, antar jag) för en solomaskin är ju inte så farligt. Ett kit med maskin, två batterier och laddare verkar ligga på 190 EUR + moms i Tyskland.
 
Redigerat:
1337 skrev:
Vad är krävande jobb? Jag trodde i min enfald att det var just det mina maskiner hade fått utföra (bland annat). T ex karmskruv/hylsor, dosfräsar, hålsågning för ventilation, blanda spackel och betong, 170x8mm-skruv etc.
Du glömde att du drev en finlandsfärja med dina 10.8v också 😄
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
M
1337 skrev:
Vad är krävande jobb? Jag trodde i min enfald att det var just det mina maskiner hade fått utföra (bland annat). T ex karmskruv/hylsor, dosfräsar, hålsågning för ventilation, blanda spackel och betong, 170x8mm-skruv etc.
Blanda betong med en 10.8v skruvdragare, mmmmmhmmm......
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag ska skruva ett par hundra 6x160mm skruvar så det får bli med slag annars hade det gått åt en 3-4 bits paket :)
Köp hem lite extra bits i alla fall, särskilt om det är Torx skalle.

Drog ihop regelverket till min altan i somras med 6x140 skruv, första förmiddagen drog jag av alla 4 Tx30 bits jag ägde, 2 okända, ett Hilti och ett Wera. For till bygghandeln och köpte 2 var av dom 3 olika märken dom hade, halv 11 på kvällen gick det näst sista av.
Så fort skallen bottnar blir det tvärstopp, och hänger man inte med säger det bara klick så är bitset av.
Dagen efter lyckades jag på bygghandeln hitta några gamla skruvpaket med PZ3 skalle, dom resterande 2/3 av stommen drogs med ett och samma PZ3 bits.

Annars är det som du säger, har man börjat med slagskruvdragare, vill man inte använda den vanliga att skruva med.

Ts blir nog nöjd med sin maskin, men med 2A batterier får han nog ladda ganska mycket, å andra sidan tar det väl kortare tid att ladda 2A än 4A. Jag har själv Hitatchi 18v 4A i jobbet, men tycker laddaren tar lite för lång tid, med bara 2 batterier och en laddare går det inte att köra nonstop.
Nackdelen med Hitatchi som jag har är att laddarna låter som stuckna grisar, har även en 36 voltare som skriker lika mycket.

Privat har jag Makita, och skulle inte välja nått annat.
 
  • Gilla
climber
  • Laddar…
Ja det blir ett gäng bits med. Hittade lite manliga skruvar på jobbet idag. Essve Cut 8x200mm. Ska bli kul att testa slag-dragaren på dem :)
 
tacho skrev:
Jag tycker tvärtom att de var oväntat lågt prissatta. Under 1000 kr (+ moms, antar jag) för en solomaskin är ju inte så farligt. Ett kit med maskin, två batterier och laddare verkar ligga på 190 EUR + moms i Tyskland.
Oj, då har jag tittat på helt fel sidor ... ;)
Var hittade du dom priserna???
 
P
tacho skrev:
De små Hiltimaskinerna såg ju väldigt trevliga ut. Du får återkomma med en recension, pleqtiz!
hah kan bli lite svårt nu då ja klickade hem en Festool DRC 18/4 5,2ah - set igår kväll :/ men den chucklösa maskinen ser otroligt intressant ut.. bara det kommer ut någon bra säljare på nätet så ska jag se om inte plånboken har något gömt fack någonstans :cool:
 
1337 skrev:
Vad är krävande jobb? Jag trodde i min enfald att det var just det mina maskiner hade fått utföra (bland annat). T ex karmskruv/hylsor, dosfräsar, hålsågning för ventilation, blanda spackel och betong, 170x8mm-skruv etc.
Mycket möjligt att maskinen orkar det.

Men det man måste ta i beaktning, är att om du ofta gör sådana jobb. Dvs stora hålsågar, stora dosfräsar långa trässkruv och långa borrar.

Då är det bättre att köra en större och starkare maskin och på sådant sätt förlänga livslängden på maskinen.
 
1337 skrev:
Vad är krävande jobb? Jag trodde i min enfald att det var just det mina maskiner hade fått utföra (bland annat). T ex karmskruv/hylsor, dosfräsar, hålsågning för ventilation, blanda spackel och betong, 170x8mm-skruv etc.
Sorry för OT men jag tror bestämt du har för mycket vatten i din betong! :)
 
Jag läste en del om skruvdragare med 18V batteri från olika tillverkare innan jag såg den här tråden. En del har tydligen problem med wobblande chuck både hos Makita LXFD01Z (under recensionerna) och Bosch GSB 18 VLi samt Bosch GSR 18 V-EC.
Såg en film där man testade skruvdragare från Dewalt, Metabo, Makita, Bosch och Milwaukee. Den sista vann men den är också långt utanför TS budget.

Jag hade nästan bestämt mig för Bosch GSR 18 V-EC men om det finns en risk att chucken är dålig så vill jag ju inte beställa från utlandet. Milwaukee för £315 + frakt känns hemskt överdrivet för min del med tanke på att jag inte har något stort byggprojekt på gång.
 
Med makita eller Bosch kommer du ej bli missnöjd!
 
Tips på en grym skruvdragare till ett fantastiskt bra pris, denna klarar man det mesta med, kanske inte bygga nytt hus, men det är grym rackare som ligger väldigt gött i handen 😎 = Bosch GSR 10,8-2LI finns på Netonnet för 1090:-
 
Milsaukee'n kostar 2800kr i Sverige så dumt att importera ;)
 
Var hittar du den till det priset? Billigaste på Prisjakt är 3790kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.