hushem skrev:
Om du vill rekommendera någon att förstöra sina maskiner så får det stå för dej .
Jag skulle aldrig rekommendera någon att göra något som kan förstöra en maskin ,därav bättre med en starkare maskin om man bara ska ha en
Jag har inte rekommenderat någonting i denna tråden. I synnerhet inte att förstöra några maskiner. De maskiner jag har tagit upp har iaf överbelastningsskydd, så att de skulle gå sönder ser jag som mindre troligt. Maskinerna har aldrig uppvisat något symptom att de skulle vara överbelastade eller vara på väg att gå sönder.

Att enbart ha en maskin modell stor på 2-3kg känns inte lockande. Att skruva kök, fönsterbleck, hyllor, trädäck och allt annat man kan tänka sig blir bara tröttsamt med så stora maskiner. Slutsatsen får väl bli att endast en maskin kommer aldrig vara optimal vid alla tillfällen.
 
Polos skrev:
Finns säkert någon som står fast att man klarar sej utan maskin och KAN göra allt för hand
Sen finns det dom som står fast vid att man ska leja bort arbetet. Vidare finns det dom som inte tycker man ska lägga pengar på vare sig maskiner eller renovering. Jag förstår inte riktigt vad din poäng är.
 
1337 skrev:
Jag har inte rekommenderat någonting i denna tråden. I synnerhet inte att förstöra några maskiner. De maskiner jag har tagit upp har iaf överbelastningsskydd, så att de skulle gå sönder ser jag som mindre troligt. Maskinerna har aldrig uppvisat något symptom att de skulle vara överbelastade eller vara på väg att gå sönder.

Att enbart ha en maskin modell stor på 2-3kg känns inte lockande. Att skruva kök, fönsterbleck, hyllor, trädäck och allt annat man kan tänka sig blir bara tröttsamt med så stora maskiner. Slutsatsen får väl bli att endast en maskin kommer aldrig vara optimal vid alla tillfällen.
Du har skrivit tidigare i denna tråd vad du gör med dina 10,8 volts maskiner , och det du har beskrivit förstör sådana klena maskiner . Finns inte chans att sådana maskiner klarar dom arbetsuppgifterna utan att dom förstörs eller kraftigt förkortar livslängden på dom .
Så ska man ha En maskin i hemmet så rekommenderar jag en kraftigare maskin som man kan använda till flera olika saker
 
pleqtiz skrev:
Det är väl klart man klarar sig utan skruvdragare:cool:, eller för den delen elverktyg.. se bara denna video...
En fråga, ett påstående, och (sam vanligt) lite off topic:

Varför hade de "matrummet" på andra våningen?
Det bordet kommer aldrig därifrån.

OT
Min salig far, som var händig, gjorde nästan alla julklappar själv som liten pojk.
Alla paket hade samma vers: Ära vare Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden :)
 
Polos skrev:
Du har skrivit tidigare i denna tråd vad du gör med dina 10,8 volts maskiner , och det du har beskrivit förstör sådana klena maskiner . Finns inte chans att sådana maskiner klarar dom arbetsuppgifterna utan att dom förstörs eller kraftigt förkortar livslängden på dom .
Så ska man ha En maskin i hemmet så rekommenderar jag en kraftigare maskin som man kan använda till flera olika saker
Du får gärna ge något exempel på hur eller varför det skulle förkorta livslängden på maskinerna. Som sagt så har de överbelastningsskydd just för att skydda dom för att bli förstörda. Mina har iaf inte påverkats under de år jag har haft dom.

Och vaddå klena? Om inte den förra videon visade att de inte är klena så kanske denna gör det: https://youtu.be/NGuHSostt8g?t=1m4s. Milwaukee M12 mot vad som ser ut att vara en Makita BDF456. Men det kanske också är en klen maskin? Då återstår ju bara monstermaskinerna på åtskilliga kg. Klarar man sig utan att kunna skruva stora franskskruv och borra med stora self feed-borr så kan man skippa de stora maskinerna och klara sig med mindre.
 
Y
Sällan jag kör stor maskin numera, dels för att jag inte bygger tunga altaner och liknande, men framförallt att jag upptäckte hur fantastisk en liten Milwaukee M12. Är väl i princip bara när batterierna är slut eller om jag ska köra stora borr i hårt material som stora 18v makitan kommer fram.

Milwaukee-M12-Fuel-Screwdriver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(i 1337s youtubefilm så använder dom det större specialbatteriet till maskinen vilket ger mer kraft, men dom små vanliga är bra också!)
 
Redigerat:
  • Gilla
1337
  • Laddar…
1337 skrev:
Du får gärna ge något exempel på hur eller varför det skulle förkorta livslängden på maskinerna. Som sagt så har de överbelastningsskydd just för att skydda dom för att bli förstörda. Mina har iaf inte påverkats under de år jag har haft dom.

Och vaddå klena? Om inte den förra videon visade att de inte är klena så kanske denna gör det: [länk]. Milwaukee M12 mot vad som ser ut att vara en Makita BDF456. Men det kanske också är en klen maskin? Då återstår ju bara monstermaskinerna på åtskilliga kg. Klarar man sig utan att kunna skruva stora franskskruv och borra med stora self feed-borr så kan man skippa de stora maskinerna och klara sig med mindre.
Hoppas du skämtar tycker du den videon är bra ?
Dom är från miluwake vilket resultat tror du dom vill viss upp ,
Dom borrar inte i samma virke
Vet ej om det är samma borr
Vi vet ej något om batterier etc etc etc
 
M
[video=youtube;UBvRBvYcbs0]https://www.youtube.com/watch?v=UBvRBvYcbs0[/video]
 
Har precis beställt en Makita DDF456SP1F och en Makita DTD146Z.
Nu hoppas vi att de håller bra kvalité.
Om någon annan är sugen så är det kampanj just nu :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Var finns kampanjen?
 
De skruvdragare jag trivs bäst med är Milwaukee, Makita och Hitachi de fungerar och håller men kontrollera alltid att maskinerna har en riktig växellåda och inte något plast skräp.
Laddaren till min Hitachi låter som ett flygplan och jag funderar på om den kräver ett eget kärnkraftverk, ljudet på laddaren är även något man bör tänka på idag.

DeWalt och Bosch blå skruvdragare passar för en hemmapulare eller för lättare jobb men inte som rena proffsmaskiner.
DeWalt har blivit bättre men har fortfarande en bit kvar.

Jag använder mina skruvdragare väldigt hårt och borrar mycket med dem, men det är då man märker skillnaderna på maskinerna.
 
Ramnemark skrev:
Dock ej borstlösa men jag ska ha den hemma till huset så de borde inte spela någon roll :)
Det är strunt samma nu för tiden men tidigare så var borstlösa sämre då det brann så lätt.
De första borstlösa makita skruvdragarna brann på löpande band när de användes, men nu är det ingen skillnad längre.
 
Ramnemark skrev:
Den finns på Toolab.
Typ samma pris som om man hade importerat från Tyskland via ebay.
Enda skillnaden var att man fick 3 istället för 2 batterier ifrån Tyskland.
[länk]

Dock ej borstlösa men jag ska ha den hemma till huset så de borde inte spela någon roll :)
Men det där är ju bara dragaren?
 
För ca 3700:- får man hem dlx2000 från tyska ebay.
Då är det dragaren ddf 480, slagskruvaren dtd129, 2st 4Ah batterier och macpac. Det är inte ens 1000kr mer än dragaren på toolab.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.