Festool kanske? Äger inte själv men går i köptankar hela dagarna trots att jag har flera skruvdragare i olika storlekar, märken och spänning. Deras senaste, TXS ser väldigt het ut och kostar inte speciellt mycket heller. 2300 eller 2900 kr inkl frakt beroende på vad man vill ha i lådan. Båda med två batterier.
Den lär duga gott och väl för det mesta. Men vad menar du med diverse borrning? Det där med borrning är avgörande. Är det hålsågning i diverse trä och skivmaterial? Då bör du gå upp till minst 14,4v. Är det metall, betong eller trä i grova dimensioner så är det helt andra maskiner du ska ha. Det blir inte bra med skruvdragare.
Eftersom man fixar 99% av skruv och borrjobbent(trähus) med en 10,8 v så finns det ingen anledning att köpa en stor, tung och dyr maskin. Ta en 10,8v och komplettera med en nätansluten borrmaskin av billigare modell för de speciella behoven.
 
Ska man ha en maskin så räcker inte en 10,8 till allt . Du har själv skrivit det här om metabon
//Denna kommer få hänga med mig i normalfallet p.g.a sin låga vikt och smidiga format. Hitachin överger jag dock ej, den får vara standby för att rycka in när ännu större kraft behövs eller 13mm chuck krävs.//

Så om jag skulle bara få ha en maskin så skulle jag välja en 18v med minst 3,0h batterier
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hade jag "köpt om" så hade jag nog nöjt mig med 10,8V borrskruvdragare och slagskruvdragare. För den riktigt tunga borrningen så kan man sätta en chuckadapter på en enklare borrhammare. Man kan även använda sig av SDS+ bitshållare för tung skruvning.
 
Jag skulle inte vilja konstruera en hel altan med endast mina 10,8v maskin, tar för lång tid att dra i skruv. Sen kanske TS inte tänkt slänga maskinen efteråt och då kan det vara bra med fler användningsområden om han bara vill ha 1-2 maskiner.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
xdigger, har du testat med en 10,8v slagskruvdragare? De är ju snabbare än en vanlig skruvdragare.
 
10,8v är trevligt, har ett makita kombokit i 10,8v som jag gillar när jag gör små jobb hemma, dock räcker batterierna väldigt kort tid och det tar tid även om slagskruvdragaren är stark. När jag gör större jobb tar jag fram 18v makita maskinerna ur servicebussen. 18v slagisen är mycket snabbare och batteriet räcker mycket längre. Skulle aldrig falla mig in att bygga en hel altan med 10,8v, även fast jag gillar dom. Men om man ska köpa endast en maskin eller ett kit skulle jag välja 18v alla dar i veckan, så slipper man köpa nytt nästa gång när man vill göra nåt mer med dom. Dock tycker jag 10,8v är perfekt att komplettera med för dom är små och lätta!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
10,8v räcker långt, men jag skulle nog inte börja med en sådan.

Jag använder min GSR10,8 med bitsfäste till säkert 90% av allt som skruvas.
:)
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Om man skall bygga en altan i normal storlek på, låt oss säga 30 m² till sig själv, och sedan borra och skruva lite här och där, så blir valet av verktyg ett annat än om man jobbar med att bygga altaner. Det går absolut att bygga en altan med en modern 10,8-voltsmaskin, men det kommer att ta längre tid. Om man skall pyssla med lite borrning och skruvning här och där vill man ju hellre ha en liten maskin. Jag skulle inte välja en stor 18-voltare om jag bara fick ha en maskin. Men å andra sidan skaffar jag ju gärna fler maskiner.
 
Vilka 18v är så stora och tunga ? Ska man ha en maskin då ska väl den passa till så mycket som möjligt . Jag upplever inte min makita bdf 456 som tung eller stor
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har också en 456.a, jobbar dagligen med den, upplever inte heller den som tung.

Jag är helt inne på polos linje.
 
Mikael_L
Polos skrev:
Vilka 18v är så stora och tunga ? Ska man ha en maskin då ska väl den passa till så mycket som möjligt . Jag upplever inte min makita bdf 456 som tung eller stor
Nej det har verkligen skett en trevlig utveckling där de senaste 10 åren.
För 10 år sedan vägde en stark maskin med 18 volt ofta in på nästan 3 kg.
Idag ligger de på runt 1,5 kg, helt fantastiskt.

För några år sedan var en av mina käpphästar vid val av maskin att den inte skulle vara tung, därför gick många maskiner bort. Alternativt att man skulle ha både en liten och lätt och en stark och tung.

Utan att veta säkert så antar jag att alla maskiner som hittills dryftats i tråden är tillräckligt lätta och smidiga för att duga som enda universalmaskin.


Jag har aldrig rått TS att satsa på en 10.8V-are, utan jag har ju faktiskt tyckt att h*n gärna kan välja den där 18V Hitachin. Däremot motsätter jag mig fortfarande å det bestämdaste att det inte skulle gå, eller ens vara tungt/jobbigt/svårt/långsamt att bygga en hel altan med en bra 10.8V.

Men oavsett altanbygge med 10.8V, så är en relativt lätt och nätt (framförallt kort motorhus, såsom t.ex Hitachi DSAL) 18V-maskin med 13mm chuck och allt lull lull (belysning, chuckbroms, bälteskrok, snabbladdare) nog den mest universella maskinen.
Med 18 DSAL bygger TS både altaner, skruvar upp hyllor eller bygger ett helt garage eller hus om det så skulle vara.

ps.
Hitachi DFSL kan man undvika, gammal teknologi, bl.a. lång motor = ej nätt och liten maskin.
 
OK, ni har övertygat mig om att minidragaren inte är lämplig som enda maskin.
TS, vänligen bortse från min rekommendation. När jag tänker efter så skulle jag inte vilja ha en minidragare som enda skruvdragare om jag bara fick ha en.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ovärderligt konstruktiv diskussion det blev. Har läst allt.
För 2 timmar sedan inhandlade jag den i trådstarten omnämnda 18v hitachin med dubbla 2.0Ah batterier för 1695pix på kampanjen.
Ser nu fram emot att byta våra 13 fönster och vårens bygge av trädäck!
Jag valde 18v för att inte bli begränsad i framtiden, kanske blir att renovera en sommarstuga i framtiden? Maskinen ligger riktigt gott i handen och känns väl ändå förhållandevis behändig.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.