Köpte en slangvinda för tryckluft på Biltema idag. Den kan skruvas fast i en vägg men de medföljande skruvarna begriper jag inte hur de fungerar. Det framgår inte av manualen.

En expanderande bult med skruv och mutter framför en blå slangvinda, ämnad för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns som att hylsan ska expandera över konen men jag förstår inte hur den ska sitta.
(Jag ska sätta dit den på annat sätt men är nyfiken)

Betongexpanders. Du borrar ett lagom djupt hål och slår sedan in expander med en hammare. Då fläks botten ut och kilar fast den i hålet. Denna funkar bara i betong!

Borrar man så att hela skruven går in så kan man banka in den om man inte vill ha kvar den. För det går inte att få ut den.

D Daniel 109 skrev:
Borrar man så att hela skruven går in så kan man banka in den om man inte vill ha kvar den. För det går inte att få ut den.
Hur får du expandern att låsa?

R Robert-san01 skrev:
Hur får du expandern att låsa?
Hålet ska vara så att expandera går trögt ner i hålet.
Den nyper/expanderar när man börjar dra åt muttern (eller skruven om det är ”mutterexpander”).

Demmpa Demmpa skrev:
Hålet ska vara så att expandera går trögt ner i hålet.
Den nyper/expanderar när man börjar dra åt muttern (eller skruven om det är ”mutterexpander”).
Nja. De expandermuttrar jag använt måste man ha ett speciellt dorn som man slår ner expandern i botten med och låser hylsan.

Ex:
http://www.swedol.se/slagankare-fzb-79452.html

Jag skulle säga att monteringssätt beror på utförande och den på bilden var hylsan helt slät på.

Glöm inte att testa slangvindan mycket innan du skruvar upp den, gick åt 2st i retur för mig innan jag fick en som fungerade, verkade vara en artikel med hög felprocent på Biltema, mina drog inte in slangen rätt.

Tack för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.